În data de 18-o7-2024, Ursula von der Leyen, realeasă ca președintă a Comisiei Europene (CE), dorește să faciliteze călătoriile cu trenul prin implementarea unui „sistem unic de rezervare” la nivelul Uniunii Europene (UE), se arată într- un document, relatează AFP.
În afirmaţiile sale, „Vom propune un regulament care să prevadă un sistem unic de rezrevare a biletelor online, pentru ca europenii să poată cumpăra un bilet unic pe o platformă unică”, promite ea în orientările politice ale viitoarei Comisii în perioada 2024-2029.
Acest document a fost publicat, înainte ca eurodeputații să o realeagă pe von der Leyen pentru un nou mandat de cinci ani la conducerea Executivului european.
În acest sens, UE dorește să dezvolte transportul feroviar – puternic decarbonizat – ca parte a strategiei sale de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.
Totuși, dezvoltarea transportului feroviar întâmpină dificultăți din cauza fragmentării rețelei europene în 27 de sisteme naționale distincte.
În precizările sale, „Pentru a ne atinge obiectivele climatice, trebuie să le permită cetăţenilor să se îndrepte mai uşor către opţiuni mai durabile”, pledează Ursula von der Leyen.
Astfel, „Transportul feroviar transfrontalier rămâne prea complicat pentru mulţi cetăţeni. (Ei) ar trebui să poată folosi sisteme de rezervare deschise, pentru a cumpăra călătorii transeuropene de la mai mulţi prestatori, fără să-şi piardă dreptul la rambursare sau despăgubire”, afirmă ea.
Iar, prețurile ridicate, lipsa conexiunilor feroviare și lipsa de coordonare între țări sunt câteva dintre obstacolele care împiedică trenul să fie la fel de atractiv ca avionul pe rutele internaționale.
Numeroase site-uri de comparare a zborurilor, precum Skyscanner sau Google Flight, oferă instantaneu toate opțiunile de zbor disponibile pe o anumită rută, însă nu există un echivalent pentru transportul feroviar.
Pasagerii sunt adesea nevoiți să navigheze între mai multe site-uri pentru a-și căuta rutele și a-și cumpăra biletele, iar diferențele de funcționare între aceste site-uri pot crea confuzie. De exemplu, aceeași rută franco-germană poate fi vândută de până la cinci ori mai scump pe SNCF Connect decât pe echivalentul său german.
În luna martie, eurodeputații au votat pentru o mai bună coordonare a transportului feroviar în UE, inclusiv pentru planificarea concretă a traficului, finanțări, proiecte de dezvoltare și lucrări de mentenanță.
Aşadar, „Trebuie să facem din acest mozaic, din acest talmeş-balmeş de reţele naţionale o adevărată reţea europeană”, pleda atunci aleasa luxemburgheză Tilly Metz (Verzi), raportoarea textului.
În perioada 1990-2021, reţeaua feroviară a UE a scăzut cu 12.000 de kilometri, deplângeau eurodeputaţii, angajându-se să oprească această tendinţă.
Sursa: www.antena3.ro