În ultimele câteva luni, noua noastră mașină electrică a funcționat ca un farmec. Fiind unul dintre primele SUV-uri BMW iX care au ajuns pe piața din SUA, aceasta atrage complimente din partea garagiilor și a pasionaților de mașini, iar încărcătorul rapid pe care l-am instalat în garajul nostru o alimentează cu ușurință pentru naveta zilnică.
Apoi am încercat să o luăm pe șosea. O gaură neagră a stațiilor de încărcare în mare parte din Midwest a făcut imposibil acest traseu. Apoi, de-a lungul autostrăzilor presupus bine deservite între Boston, New York și Washington, am întâlnit în mod repetat ecrane tactile care nu răspund, conectori care nu se leagă și o încărcare foarte lentă. La un loc cu opt stații, primele trei pe care le-am încercat nu au funcționat.
Adăugând insulta la prejudiciu, cei doi ani de încărcare „gratuită” finanțată de BMW au dispărut din sistem la jumătatea călătoriei, forțându-ne să plătim și să cerem despăgubiri mai târziu. Grupurile de discuții online sunt pline de povești similare, sugerând că a mea nu a fost o experiență izolată.
Aceasta poate fi o durere de început: numărul de vehicule electrice pe drumurile din SUA s-a septuplat în 5 ani, ajungând la 3 milioane, iar multe dintre cele 135.000 de stații de încărcare publice sunt noi. Dar, de asemenea, ridică întrebări cu privire la faptul că accentul pus pe fabricarea și vânzarea de vehicule electrice ne-a determinat să neglijăm schimbările care îi vor face pe oameni fericiți odată ce au unul.
Agenția Internațională a Energiei prevede că una din cinci mașini noi vândute în acest an va fi EV, față de una din 25 în urmă cu trei ani. O mare parte din creștere este concentrată în China, care a făcut un pariu timpuriu pe această tehnologie și a sprijinit producătorii, cumpărătorii și furnizorii de încărcare cu subvenții. Adoptarea VE a fost atât de rapidă încât producătorii auto străini nu au reușit să țină pasul, permițând mărcilor locale, precum BYD, să acapareze cote de piață.
În vest, experiența Norvegiei este instructivă. EV-urile cu baterii au sărit de la 20 la sută din mașinile noi la 80 la sută în mai puțin de cinci ani, datorită scutirilor fiscale. Dar infrastructura de încărcare s-a luptat să țină pasul, în ciuda unui sprijin guvernamental amplu, ceea ce a dus la cozi lungi la stațiile de încărcare de pe autostradă în weekend-urile de sărbători.
Experiența din SUA este probabil să fie și mai dificilă. Administrația Biden a anunțat planuri de a avea 500.000 de stații de încărcare publice până în 2030, dar acest lucru este departe de China, unde 1,8 milioane de stații sunt deja funcționale, iar guvernul vizează 20 milioane până în 2025.
Situația Americii este complicată de faptul că Tesla, care deține peste 60% din cota de piață a vehiculelor electrice, operează o rețea de încărcare proprie și până de curând a refuzat să o deschidă și altor mașini. Dar acest lucru începe să se schimbe. Volkswagen, care operează cea mai mare rețea din țară, Electrify America, a făcut în mod deliberat ca aceasta să fie cu acces deschis. Iar Ford a anunțat joi un acord care va oferi vehiculelor sale acces la 12.000 de încărcătoare Tesla Superchargers.
Directorul executiv al Ford, Jim Farley, susține că adăugarea de încărcătoare va reduce nu numai timpii de așteptare, ci și va scădea costul total al EV-urilor. Acest lucru se datorează faptului că clienții vor deveni mai confortabili cu baterii mai ieftine și mai mici, care merg 200 mile, mai degrabă decât cele 400 pe care mulți producători se străduiesc să le obțină. „Ar trebui să facem ca bateria să fie cât mai mică posibil”, spune el.
Micșorarea bateriilor ar ajuta, de asemenea, la rezolvarea unei alte probleme în devenire. Dacă modelele actuale se mențin, convertirea doar a parcului auto din SUA la vehicule electrice ar necesita de trei până la patru ori mai mult litiu decât produce întreaga lume. „Ai nevoie de o creștere de 1.500 de ori în ceea ce privește extracția, prelucrarea, fabricarea și apoi ceea ce faci cu el la final”, spune Keith Czinger, un pionier timpuriu al EV. „Care este impactul acestui lucru asupra mediului?”.
Până în prezent, furnizorii de încărcare a VE au eșuat în mare măsură să abordeze problema că procesul durează mult mai mult decât alimentarea cu benzină. Nimeni nu vrea să rămână blocat într-o parcare de mall dărăpănată timp de 45 de minute, așa cum am fost luna trecută.
Istoria sugerează că cineva va face o grămadă de bani din această oportunitate. Wall Drug din Dakota de Sud s-a transformat într-o destinație turistică națională, oferind apă rece gratuită călătorilor care se îndreptau spre Muntele Rushmore în zilele dinaintea aerului condiționat din mașină. Construcția sistemului de autostrăzi interstatale a contribuit la răspândirea rapidă a McDonald’s și a concurenților săi, mai ales după ce au deschis ferestre de tip drive-through.
Dar industria de încărcare în curs de dezvoltare nu a reușit până acum să monetizeze cererea în creștere. Acțiunile EVGo și Chargepoint au scăzut cu 80% față de vârfurile lor din 2021, iar Volta s-a vândut către Shell cu o pierdere similară la începutul acestui an.
Lipsa infrastructurii are consecințe reale. Preocupările legate de încărcare au contribuit la împingerea unui sfert dintre primii cumpărători de mașini electrice din SUA înapoi la un motor cu combustie internă, a constatat un studiu al guvernului american. Iar ponderea americanilor care spun că este „foarte puțin probabil” să cumpere un vehicul electric este în creștere. Dacă acesta este valul viitorului, ne așteaptă o mare agitată.
Sursa – www.ft.com