La intrarea în salonul și în fabrica FP Journe, într-o clădire din secolul al XIX-lea, unde orașul vechi al Genevei se întâlnește cu orașul modern este imediat clar cât de mult se distanțează ceasornicarul de colegii săi independenți.
Înființată în 1999, marca provine din același deceniu care a definit o epocă ca și alte vedete ale orologeriei independente de astăzi, cum ar fi Richard Mille, Urwerk, De Bethune și MB&F – mărci care sunt sinonime cu concepte horologice disruptive și cu un design futurist și avangardist.
Dar, mai degrabă decât să vă propulseze în viitor, FP Journe este mai probabil să vă împingă cu secole în trecut. Vizitatorii care intră în această manufactură cu trei etaje sunt întâmpinați de un ceas astronomic vechi de 168 de ani al producătorului francez CL Detouche și de biblioteca completă a distinsului expert în orologerie și istoric Jean-Claude Sabrier, toate acestea fiind dominate de fresce elaborate pe tavan care reproduc primele hărți cerești ale astronomului Petrus Apianus din secolul al XVI-lea, care a cartografiat timpul prin intermediul stelelor.
Ceasurile FP Journe fac același lucru: complicațiile sale premiate revoluționează în mod deosebit conceptele de orologerie antice, majoritatea fiind așezate în carcase rotunde clasice cu semnătură, cu un stil tradițional – gândiți-vă la mâini din oțel albastru și accente ghioșate. Cadranele vin gravate cu sloganul latin al FP Journe, „Invenit et Fecit” (Inventat și fabricat).
„Nu fac acest lucru intenționat”, spune fondatorul François-Paul Journe, 66 de ani, care a început să lucreze în 1977 la atelierul de restaurare a ceasurilor antice al unchiului său din Paris. La vârsta de 21 de ani, Journe, născut la Marsilia, a început primul său ceas de buzunar cu tourbillon. „M-am născut într-un muzeu, cufundat în istoria orologeriei. Îmi prezint viziunea fără să fiu conștient de asta. Nu este o strategie”, spune el.
Journe acordă rareori interviuri și are reputația de a fi evaziv și intimidant. Celebrit ca inventator, el a spus odată că „orologeria, chiar și cea pe care o fac eu, este o știință fosilă, pentru că nu mai avem nevoie de ea”. În salonul său, el stă lângă un regulator de rezonanță de 1,7 m înălțime, din anii 1780, realizat de Antide Janvier.
François-Paul Journe a produs primul său ceas cu tourbillon la vârsta de 21 de ani.
M-am născut într-un muzeu, cufundat în istoria orologeriei. Îmi prezint viziunea fără să fiu conștient de asta
Journe este singura persoană din cadrul manufacturii căreia i se permite să manipuleze piesa, care a inspirat în parte popularul său ceas Chronomètre à Résonance – nume preluat de la un fenomen fizic natural, descoperit pentru prima dată în 1665, în care două penduluri plasate împreună se vor sincroniza în mod natural. Journe a recreat conceptul într-un ceas de mână – primul care a făcut acest lucru.
„Ne jucăm cu concepte complet inutile din secolele XVIII și XIX, dar care îi fac pe oameni să viseze”, spune el. Journe admite că arta va învinge întotdeauna comercialul. „Dacă vorbim despre arta orologeră, suntem primii; dar dacă vorbim despre cifra de afaceri, suntem ultimii”, spune el, zâmbind.
Cu toate acestea, deși își are rădăcinile în orologeria de epocă, FP Journe atrage din ce în ce mai mult atenția colecționarilor tineri, cu vârste cuprinse între 25 și 30 de ani.
Primul său magazin londonez se deschide luna viitoare, în Mayfair, după ce luna trecută a deschis un nou magazin emblematic la New York, în SoHo.
Și, astăzi, Christie’s Geneva găzduiește o vânzare live FP Journe – prima dedicată vreodată unui singur ceasornicar independent. Cu doar 39 de loturi, se așteaptă ca licitația să obțină 7,8 milioane de franci elvețieni – 13,9 milioane de franci elvețieni (8,8 milioane de dolari – 15,6 milioane de dolari) – o estimare conservatoare dacă rezultatele licitațiilor anterioare sunt o indicație.
25 de ceasornicari și șapte artizani produc în jur de 1.000 de ceasuri mecanice în fiecare an © Alex Stephen Teuscher
Acest număr relativ mic de persoane asigură liste de așteptare lungi pentru cele mai căutate modele © Alex Stephen Teuscher
În noiembrie 2021, Phillips a scos la licitație mai multe ceasuri FP Journe ultra rare, inclusiv un Tourbillon Souverain din 1999 și un Chronomètre à Résonance din 2000, ambele fiind printre primele modele Journe, limitate la doar 20 de exemplare fiecare și vândute în cadrul unui model de abonament, atunci când brandul era la început de drum. Acestea au fost vândute cu 3,5 milioane de franci elvețieni și, respectiv, 3,9 milioane de franci elvețieni. Un Tourbillon original a fost vândut în 1999 la prețul de 27.500 franci elvețieni.
Seriile limitate fac parte din oferta FP Journe, iar pentru toate modelele există liste de așteptare lungi. Marca produce doar aproximativ 1.000 de ceasuri mecanice pe an. Alți ceasornicari independenți, cum ar fi Patek Philippe și Richard Mille, produc 70.000 și, respectiv, 5.300. Toate ceasurile sunt asamblate de 25 de ceasornicari și șapte artizani care finisează fiecare componentă – o piesă poate dura între cinci și 45 de minute pentru a fi lustruită în oglindă, în funcție de model.
Remi Guillemin, șeful departamentului de ceasuri pentru Christie’s Europe, spune că FP Journe „redefinește ceea ce înseamnă raritate”, menționând că, în timp ce marile mărci vor face 100 de exemplare limitate ale unui model, FP Journe poate face doar 10 exemplare. „Este foarte diferit față de producătorii de ceasuri unde același ceas iese pe piață timp de 10 ani, cu patru culori diferite ale cadranului”, notează el.
Într-o epocă a campaniilor de marketing șmechere și a agendei comerciale, angajamentul autentic și singular al lui Journe față de meseria sa rezonează cu colecționarii, în special cu puriștii ceasurilor, care au fost cruciali pentru independența continuă a mărcii.
„Journe a fost norocos să aibă această bază extrem de loială și de neclintită de tocilari ai ceasurilor”, spune Michael Tay, director general al grupului de retaileri The Hour Glass din Asia-Pacific. „Tocilarii au fost cei care au crezut în el de la început și au înțeles ce încerca să realizeze”.
Ceas Chronomètre à Résonance © Alex Stephen Teuscher
Iar loialitatea față de marcă este profundă. Societatea Journe este un grup de entuziaști FP Journe, format doar din membri, care a crescut dintr-un grup informal de colecționari pasionați din New York în 2016. Astăzi, există aproximativ 100 de membri din întreaga lume și este o comunitate foarte unită care se bucură de călătorii și de socializare împreună, legându-se de dragostea lor pentru ceasurile FP Journe.
„Cei mai mulți dintre membrii noștri s-au alăturat înainte de recenta nebunie a ceasurilor de lux, atrași de tradițiile, designul și tehnologia mărcii, mai degrabă decât de marketingul ostentativ sau de aprobările celebrităților”, spune președintele Journe Society, Brad Schwartz.
Deși societatea este independentă de marcă, Journe apreciază sprijinul acesteia. Cu câțiva ani în urmă, a creat o ediție specială a ceasului pentru societate, fiecare piesă având gravat numele unui membru pe spatele carcasei.
Tocilarii au fost cei care au crezut în el de la început și au înțeles ce încerca să realizeze
Fiind aproape de clienții săi, Journe este conștient de modul în care producția limitată determină nu doar speculații pentru ceasurile sale, ci și frustrări. De dragul calității, producția nu va fi mărită, insistă el, deși speră să raționalizeze distribuția prin reducerea numărului de comercianți cu amănuntul independenți și concentrarea pe buticuri, cum ar fi New York și Londra.
Acest din urmă sediu va reflecta identitatea navei amiral din New York, care include în special o bibliotecă, un bar, o bucătărie, o cramă și saloane – cu tot mobilierul ales de Journe – și este conceput ca un spațiu în care se pot reuni colecționarii. „Ideea principală este de a propune divertisment, deoarece nu suntem în măsură să le oferim clienților suficiente ceasuri pentru cerere”, spune el.
„Ceasurile sale au o sensibilitate estetică incredibilă, care îți permite să te îndrăgostești nebunește de estetica și concepția lor”, spune Tay.
„Va mai dura câteva generații înainte de a vedea pe cineva asemănător cu Journe”.
Sursa – www.ft.com