Comisia Europeană propune măsuri pentru combaterea fraudei TVA
Pe 8 decembrie 2022, Comisia Europeană (CE) a lansat o serie de inițiative menite să modernizeze și să eficientizeze sistemul taxei pe valoarea adăugată (TVA) în Uniunea Europeană. Aceste măsuri au ca scop nu doar sprijinirea întreprinderilor, ci și creșterea rezilienței sistemului împotriva fraudelor, prin promovarea digitalizării.
Provocările actuale ale sistemului TVA
Conform datelor recente, statele membre ale UE au înregistrat pierderi semnificative din cauza fraudelor legate de TVA, estimându-se că în anul 2020 s-au pierdut aproximativ 93 de miliarde de euro. Aproape un sfert din aceste pierderi sunt atribuite direct activităților frauduloase asociate comerțului intra-UE. Aceste deficite afectează grav finanțele publice într-un context economic deja complicat de criza generată de războiul din Ucraina.
Măsuri propuse pentru îmbunătățirea colectării TVA
Comisia Europeană estimează că implementarea noilor măsuri ar putea genera anual venituri suplimentare din TVA în valoare de până la 18 miliarde de euro pentru statele membre. Printre acțiunile cheie se numără introducerea raportării digitale în timp real bazate pe facturarea electronică, care ar putea reduce frauda cu până la 11 miliarde de euro anual și ar diminua costurile administrative cu peste 4 miliarde de euro pe an pentru comercianții europeni.Această reformă va facilita convergența sistemelor naționale existente și va pregăti terenul pentru viitoare inițiative naționale privind raportarea digitalizată a comerțului intern.
Responsabilități noi pentru operatorii economici
noile reglementări vor impune operatorilor economici din sectorul platformelor online responsabilitatea colectării și plăților TVA către autoritățile fiscale atunci când furnizorii individuali sau micile întreprinderi nu își respectă obligațiile fiscale. Aceasta va asigura o concurență echitabilă între serviciile tradiționale și cele online.
În plus, modelul ghișeului unic existent va fi extins astfel încât întreprinderile care vând către consumatori din alte state europene să se poată înscrie o singură dată în scopuri fiscale la nivelul întregii UE. Această abordare este estimată să genereze economii semnificative – aproximativ 8,7 miliarde de euro – asupra costurilor administrative pe parcursul următorilor zece ani.
Aceste măsuri sunt esenţiale nu doar pentru simplificarea proceselor administrative ale IMM-urilor dar şi pentru asigurarea unei mai bune colectări a veniturilor fiscale necesare susţinerii bugetelor statale europene.