Cererea susținută de mașini de lux a ajutat Porsche și Aston Martin să mențină fermă orientarea profitului pentru anul în curs, în ciuda creșterii volatilității economice.
Vânzările la ambii producători de automobile au crescut în primele trei luni ale anului, în timp ce prețurile medii de vânzare ale Aston Martin au crescut cu o cincime, ajungând la 180.000 de lire sterline, iar Porsche a raportat un impuls din partea clienților care au cheltuit pentru caracteristici suplimentare, cum ar fi etrierele de frână colorate sau interioarele.
Separat, Stellantis, proprietarul Jeep și Maserati, a raportat o creștere de 14% a veniturilor în primele trei luni ale anului, datorită faptului că prețurile ridicate s-au menținut.
După doi ani de creștere a prețurilor și a profiturilor ca urmare a constrângerilor de aprovizionare, investitorii s-au pregătit pentru orice semn de încetinire a cererii.
Pe lângă creșterea veniturilor, Stellantis a declarat că stocurile – numărul de mașini nevândute din rețeaua sa – au crescut cu o cincime, ajungând la 1,3 milioane de vehicule.
Acțiunile tuturor celor trei producători de automobile au scăzut ușor miercuri, Aston Martin și Porsche scăzând ambele cu aproape 3 procente, iar Stellantis cu 1,7 procente în tranzacțiile anterioare.
Aston Martin a redus pierderile după ce întărirea lirei sterline a dus la o reevaluare fără numerar a nivelurilor sale de datorie. Pierderile înainte de impozitare au fost de 74 milioane de lire sterline în primul trimestru, comparativ cu 112 milioane de lire sterline cu un an mai devreme.
Cu toate acestea, pierderile operaționale s-au adâncit la producătorul auto britanic de la 47,7 milioane de lire sterline la 50,9 milioane de lire sterline din cauza cheltuielilor mai mari pentru viitoarele modele hibride și electrice și a costurilor mai mari legate de livrările hipercarului său Valkyrie.
Profiturile înainte de impozitare la Porsche, care s-a desprins de Volkswagen anul trecut ca o afacere listată separat, au sărit cu un sfert la 2 miliarde de euro, susținute de cererea puternică pentru modelele mai scumpe ale producătorului de mașini sport, precum și de sumele mari cheltuite pentru individualizarea vehiculelor.
Mai mult de un sfert din cele 80.767 de mașini pe care Porsche le-a livrat în primul trimestru al anului au fost vândute în China, care, cu populația sa bogată și numeroasă, a devenit cea mai importantă piață pentru multe mărci de lux.
„Piețele din întreaga lume rămân volatile, așa că suntem cu atât mai mulțumiți de cifrele noastre”, a declarat directorul financiar al Porsche, Lutz Meschke.
Meschke, care s-a întors recent de la primul Salon Auto de la Shanghai organizat după pandemie, a declarat că pentru clienții chinezi, experiențele dincolo de mașină – cum ar fi comunitatea și evenimentele Porsche – sunt din ce în ce mai importante.
„În cazul în care provocările globale nu se înrăutățesc în mod semnificativ, ne așteptăm la un randament operațional al grupului în ceea ce privește vânzările pentru anul fiscal 2023 în intervalul 17-19%”, a adăugat el.
Compania cu sediul la Stuttgart a înregistrat marje de 18% în primul trimestru al anului, în linie cu aceeași perioadă a anului trecut. Meschke s-a declarat „destul de mulțumit să vadă un randament foarte stabil al vânzărilor”, având în vedere creșterea costurilor pentru materiile prime, precum și pentru cercetare și dezvoltare.
Meschke a declarat că Porsche plănuiește să crească și mai mult prețurile modelelor sale anul viitor, modelul Macan electric costând cu 10 până la 15% mai mult decât versiunea cu motor cu combustie. În total, se aștepta ca prețurile pentru mașinile Porsche să crească cu 4 până la 8 procente în a doua jumătate a anului.
Stellantis a raportat o creștere cu 14% a vânzărilor în cele trei luni, până la 47,2 miliarde de euro, ajutată de prețurile stabile și de o creștere a producției, deoarece lipsa cipurilor care a devastat industria auto timp de trei ani începe să se atenueze.
Grupul a „văzut că prețurile s-au menținut relativ stabile în comparație cu sfârșitul anului 2022”, a declarat miercuri șeful financiar Richard Palmer.
Sursa – www.ft.com