În septembrie anul trecut, Pieter Elbers a devenit directorul executiv al celei mai mari companii aeriene din India, IndiGo, și a descoperit rapid cum este să fii trecut cu vederea.
Un transportator bugetar specializat pe rutele interne, IndiGo a transportat anul trecut de două ori mai mulți pasageri decât AirAsia, Singapore Airlines, Japan Airlines și All Nippon Airways. Dar puțini oameni din afara țării sale de origine au auzit de ea.
„Din punctul meu de vedere, IndiGo este un brand atât de mare și respectat în India”, a declarat Elbers pentru Nikkei Asia. „Dar în afara Indiei, (percepția companiei aeriene) nu este nici pozitivă, nici negativă. Este pur și simplu necunoscută”.
Elbers speră să schimbe acest lucru. În vârstă de 52 de ani – care s-a alăturat IndiGo după ce a servit aproape opt ani în calitate de director executiv al transportatorului olandez KLM – face din expansiunea internațională o prioritate, pregătind terenul pentru o concurență mai intensă cu rivalii regionali, inclusiv al doilea transportator din India, Air India al grupului Tata.
IndiGo zboară cu aeronave Airbus către 26 de destinații internaționale și ajunge în 30 de orașe europene în cadrul unui acord de partajare a codurilor cu Turkish Airlines, care permite oricăruia dintre transportatori să vândă locuri în avioanele partenerului său.
Elbers a declarat că IndiGo va începe în curând să zboare spre Nairobi și Jakarta și că este în discuții pentru a semna un acord de partajare a codurilor pentru a se extinde în SUA. Așteaptă livrarea aeronavelor A321XLR de la Airbus, care pot zbura pe distanțe mai lungi și care vor ajuta IndiGo să se dezvolte și mai mult în Europa, Asia de Sud-Est și Asia de Nord-Est.
„Poziția noastră în (călătoriile) internaționale este încă, aș spune, modestă, dar internaționalizarea va fi o parte foarte importantă a foii noastre de parcurs în continuare”, a declarat Elbers.
În același timp, el a promis că IndiGo va „dezvolta rețeaua internă, care rămâne nucleul companiei”, cu obiectivul de a „deservi fiecare oraș care are un aeroport de o anumită mărime”.
Compania aeriană, care zboară către 78 de orașe din India, a transportat 69mn de pasageri în interiorul țării în 2022. Cota sa de piață internă a depășit 55% în februarie, potrivit autorității de reglementare a aviației civile din India, de două ori mai mare decât cea a Air India, cel mai apropiat concurent intern. IndiGo a transportat 7,42mn de pasageri internaționali anul trecut, în timp ce Air India a transportat 10,67mn.
„În prezent, IndiGo este în mare măsură un transportator regional, similar cu Ryanair (cu sediul în Irlanda) sau Wizz Air (cu sediul în Ungaria)”, a declarat Mark Martin, director executiv al companiei de consultanță în domeniul aviației Martin Consulting. „Dimpotrivă, un transportator precum Air India a fost conceput pentru a zbura internațional”.
Înființată în 2006, IndiGo a prosperat pe o piață internă dificilă. Cel puțin 15 transportatori indieni, inclusiv mărci de profil înalt precum Jet Airways și Kingfisher Airlines, și-au încetat activitatea în ultimele trei decenii, doborâți de războaiele prețurilor, de gradul scăzut de ocupare și de costul ridicat al combustibilului.
Argumentul de vânzare al IndiGo a fost fiabilitatea. Firma de cercetare Jefferies a declarat într-un raport din martie că 84% din zborurile IndiGo au plecat la timp, comparativ cu 72% pentru Southwest Airlines și 75,5% pentru Ryanair.
„IndiGo a rămas concentrată pe rădăcinile sale low-cost în ciuda unor distrageri precum Kingfisher Airlines și Jet Airways, care au făcut unele progrese cu modele de servicii complete”, a declarat bloggerul de aviație Devesh Agarwal. „Ceea ce i-a ajutat să acapareze piața a fost concentrarea neobosită asupra excelenței operaționale, utilizarea optimă a resurselor și lansarea mai multor zboruri pe o singură rută. Căutați un zbor IndiGo la orice oră din zi și cel mai probabil veți găsi unul.”
Ambiția internațională a IndiGo vine pe măsură ce concurența se încălzește în sectorul aviației din India. Națiunea din sudul Asiei a depășit deja China ca fiind cea mai populată țară din lume și este pregătită să devină a treia cea mai mare economie globală până la sfârșitul deceniului. Centrul pentru Aviație Asia-Pacific, o companie de consultanță în domeniul aviației, estimează că traficul aerian intern al Indiei va crește cu aproximativ 20% în anul fiscal care se va încheia în martie 2024, ajungând la 160 milioane de pasageri, în timp ce traficul internațional ar putea crește cu 27%, ajungând la 75 milioane. Prin comparație, aproximativ 199mn de persoane au zburat cu American Airlines în 2022 și 168mn au folosit Ryanair.
Guvernul indian a reacționat alocând 11,8 miliarde de dolari pentru construcția și modernizarea aeroporturilor. Acesta speră să crească numărul de aeroporturi de la 140 la 220 până în 2025. De asemenea, guvernul a respins o solicitare a Emiratelor Arabe Unite de a crește numărul maxim de locuri pe săptămână pe care transportatorii din Golf le pot oferi pasagerilor indieni de la 66.000 la 116.000, deoarece dorește ca mai multe companii aeriene indiene să efectueze zboruri internaționale directe.
IndiGo se confruntă cu o concurență acerbă din partea Air India, care a plasat o comandă uriașă pentru 470 de avioane de la Boeing și Airbus în februarie, inclusiv 70 de variante cu corp lat, subliniind ambiția sa de a opera zboruri non-stop pe distanțe lungi. Compania indiană Akasa Air, care a început să opereze în luna august și va începe anul acesta rutele internaționale, a declarat că va plasa o comandă pentru noi avioane care va ajunge la „trei cifre”, pe lângă o comandă existentă de 72 de aeronave de la Boeing.
IndiGo a început să primească livrarea a 500 de avioane care își vor extinde flota la 800 de aeronave până în 2030. Reuters a raportat că compania aeriană este în discuții cu Airbus și Boeing pentru o comandă de încă 500 de avioane, inclusiv avioane cu fuselaj lat.
Elbers a refuzat să comenteze acest raport. Dar el a declarat că linia aeriană va rămâne la modelul său low-cost în timp ce caută mai multe afaceri internaționale, mizând pe „cele trei promisiuni ale sale pentru clienți: performanță la timp, servicii fără probleme și curtenitoare și tarife accesibile”.
„În loc să fim prea preocupați de ceea ce fac sau nu fac alții, ne urmăm propria cale”, a spus el. „Concurența își va lua propriile decizii cu privire la cum să se poziționeze și unde să se poziționeze și ce să integreze sau nu. Dar pentru noi, aceste trei promisiuni pentru clienți vor continua să fie cheia. Va exista concurență, dar IndiGo se află într-o poziție bună pentru a-i face față.”
Analiștii avertizează că va fi o sarcină dificilă pentru IndiGo să își reproducă succesul de acasă pe plan internațional. Călătoriile internaționale indiene sunt orientate spre Orientul Mijlociu și Asia de sud-est, unde companiile aeriene locale gestionează cea mai mare parte a traficului. Extinderea la nivel internațional ar pune IndiGo în concurență cu transportatori cu servicii complete, de la Air India la Emirates, Qatar Airways și Singapore Airlines.
Martin de la Martin Consulting a declarat că operatorii tradiționali ar putea duce un război al prețurilor pentru a limita creșterea IndiGo.
„În momentul în care începeți să zburați în țări străine, companiile aeriene locale vor scădea tarifele pentru că vă văd ca pe o concurență”, a spus Martin. „IndiGo trebuie să se lupte în același mod în care a făcut-o în India timp de ani de zile pentru a câștiga piața internațională”.
Sursa – www.ft.com