Investițiile europene în sectorul auto din China au atins un nivel record, în timp ce companiile încearcă să recupereze cota de piață de la producătorii chinezi de vehicule electrice, care sunt în ascensiune.
Investițiile europene directe în sectorul auto din China au atins anul trecut 6,2 miliarde de euro, în timp ce investițiile în toate celelalte sectoare au totalizat 1,5 miliarde de euro, potrivit datelor Rhodium, un grup de cercetare din SUA.
Acest lucru marchează o schimbare radicală față de 2018, când totalul industriei auto a fost de 1,7 miliarde de euro, comparativ cu 5,5 miliarde de euro în alte sectoare. Saltul de anul trecut a reflectat, de asemenea, în parte, creșterea participației BMW în societatea sa mixtă chineză.
Creșterea evidențiază modul în care sectorul auto a ajuns să domine investițiile europene în China, în pofida deteriorării legăturilor dintre guvernele străine și Beijing, precum și a controlului sporit al întreprinderilor străine în China.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a dezvăluit în martie o poziție mai dură față de China ca parte a unei strategii de „de-risc”, semnalând restricții mai stricte asupra comerțului cu tehnologii sensibile.
Companiile străine încearcă să își apere cota de piață în China, cea mai mare piață auto din lume. Tranzacțiile de pe piața de capital care vizează sectorul auto din China și care implică companii străine, inclusiv cele americane, au totalizat 9,6 miliarde de dolari în primul trimestru al anului 2023, potrivit datelor Dealogic, care includ fuziuni și achiziții, achiziții de acțiuni și tranzacții în curs.
Cu toate acestea, analiștii avertizează că această avalanșă de cheltuieli străine nu garantează că producătorii auto tradiționali, precum Volkswagen, Ford, General Motors și Toyota, pot recupera terenul pierdut. Companiile chinezești, susținute de subvenții de stat și de lanțuri de aprovizionare integrate vertical, au luat-o înaintea rivalilor străini.
„Investițiile sunt necesare dacă vrei să rămâi în joc, dar nu sunt suficiente pentru ca tu să câștigi acel joc. Este nevoie cu adevărat de o regândire a întregului tău model de afaceri”, a declarat Bill Russo, fondator al companiei de consultanță Automobility cu sediul în Shanghai și fost șef al Chrysler în China.
Ola Källenius, directorul executiv al Mercedes-Benz, a declarat duminică pentru un ziar german că tăierea legăturilor cu China ar fi „de neconceput pentru aproape toată industria germană”.
Datele Rhodium nu includ investițiile străine directe din SUA, investiția de 2,4 miliarde de euro a Volkswagen în compania chineză de proiectare de cipuri Horizon Robotics, anunțată în octombrie, sau planul constructorului auto german de a cheltui 1 miliard de euro pentru un centru de inovare în China, anunțat în aprilie.
Grupurile străine, în frunte cu mărcile germane, japoneze și americane, reprezentau aproape două treimi din vânzările de mașini în China în urmă cu cinci ani. Această cotă s-a erodat la aproximativ jumătate.
În timp ce China rămâne unul dintre cei mai mari contributori de profit pentru mulți producători auto internaționali, producătorii autohtoni sunt din ce în ce mai dominanți în categoria vehiculelor electrice.
Opt dintre primele 10 modele electrice vândute în China în acest an sunt mărci chinezești, potrivit datelor Automobility.
BYD, liderul clar al pieței, susținut de Warren Buffett, a înregistrat o creștere a vânzărilor de 80% în primele trei luni ale acestui an comparativ cu primul trimestru din 2022, obținând o cotă de piață de 39%.
Sursa – www.ft.com