În mod obișnuit, „Drive to Survive” de la Netflix este creditat ca fiind cel care a catalizat explozia popularității Formulei 1. Dar experimentul de streaming intern al seriei de curse este cel care, în mod discret, creează tracțiune și crește veniturile pentru sport.
La cinci ani de la lansarea F1 TV, produsul de difuzare direct la consumator al sportului își sporește veniturile din drepturile media prin atragerea a milioane de abonați dornici să țină pasul cu evenimentele pe parcursul sezonului.
F1 TV și-a mărit raza de acțiune globală prin extinderea pe 186 de piețe. Dar versiunea Pro, care transmite curse în direct, este disponibilă în doar 87.
Aceasta reprezintă o schimbare față de modelele tradiționale de difuzare, formând o componentă cheie a strategiei de creștere a sportului sub conducerea proprietarilor americani Liberty Media, care au preluat controlul F1 într-o tranzacție de 8 miliarde de dolari în 2017.
Piețe importante precum Brazilia, Mexic și SUA se numără printre țările în care fanii pot urmări cursele în direct cu F1 TV Pro. De asemenea, este disponibil și în Olanda, țara de origine a campionului F1 Max Verstappen, ai cărui fani îmbrăcați în portocaliu îi urmăresc fiecare viraj. „Ne-a oferit, pentru prima dată, o relație directă cu fanii”, a declarat Ian Holmes, director al drepturilor media la F1. „Am avut o îngrijorare cu privire la modul în care se va situa alături de acordurile de drepturi ale terților”.
Versiunea F1 TV Pro, care transmite în direct cursele, este disponibilă pe 87 de piețe
Inițial, interesul a venit în primul rând din partea „fanilor mai avizi” ai F1, care doreau să urmărească mai mult conținut în plus față de transmisia tradițională. Dar gândirea F1 a evoluat pe măsură ce noi categorii de public au început să vină la acest sport. „Nu este vorba doar de fanii avizi”, spune Holmes. „Fanii mai tineri sunt cei care se simt cel mai confortabil cu datele și sunt cei mai interactivi din punct de vedere demografic”.
Holmes spune că F1 trebuie să fie flexibilă în abordarea sa. Pe unele piețe, cum ar fi Brazilia și Mexic, F1 colaborează cu companiile de telecomunicații și cu radiodifuzorii, făcându-i distribuitori vitali ai F1 TV, în plus față de Apple și Android, unde F1 vinde abonamentul pentru aplicații. În unele cazuri, F1 și radiodifuzorii sau rețelele tradiționale împart, de asemenea, veniturile obținute din distribuirea F1 TV Pro.
„De asemenea, analizăm cum să distribuim mai bine F1 TV, mai degrabă decât să trecem doar prin Apple Store sau echivalentul Android”, spune Holmes. „Începi să te uiți la relațiile de facturare directă. Uneori este mai dificil – este probabil cel mai frustrant lucru în afaceri dacă cineva vrea să-ți dea bani și nu poți să îi iei de la ei.
„În unele cazuri, nu avea sens din punct de vedere comercial să forțezi intrarea pe o piață dacă aceasta urma să canibalizeze sau să canibalizeze excesiv un contract de licențiere cu o terță parte”.
Conturile pentru Formula One Digital Media, entitatea care găzduiește F1 TV, dezvăluie că serviciul a obținut venituri de peste 47 de milioane de dolari în 2021. Aceasta a fost o creștere de aproape 150% față de cifra de 19mn de dolari în 2020, în principal datorită abonamentelor la produsul Pro.
În 2021, veniturile totale ale drepturilor media ale F1 au totalizat 860mn de dolari. Anul trecut, care a crescut la 936mn de dolari – puțin peste 40% din totalul veniturilor sportului de peste 2,6 miliarde de dolari. Acesta a fost de aproximativ 670 de milioane de dolari în 2020, când sezonul sportului a fost amânat din cauza pandemiei.
Formula One Digital Media nu și-a publicat încă conturile pentru 2022. Cu toate acestea, Liberty Media a declarat în raportul său anual pentru 2022 că F1 TV a fost unul dintre motivele creșterii veniturilor din drepturile media în acel an. Cele mai puternice piețe ale F1 TV Pro includ SUA, Mexic, Olanda, Scandinavia și țările nordice, spune Holmes, așezate alături de acordurile cu radiodifuzorii tradiționali.
Analiștii văd o creștere în continuare. În martie, o notă de cercetare a lui David Karnovsky de la JPMorgan a declarat că F1 TV „a fost un motor mai mare de creștere a veniturilor (drepturilor media) în 2022 decât am apreciat inițial și rămâne un punct de creștere potențială a estimărilor noastre pentru 2023”.
Cu toate acestea, acordurile tradiționale de difuzare determină, de asemenea, creșterea veniturilor din drepturile media. Karnovsky a prognozat că noile contracte cu companii precum ESPN în SUA și Foxtel în Australia vor contribui la creșterea veniturilor din drepturile media în acest an cu 13%.
Mike Kerr, director general pentru Asia-Pacific la beIN Sports, spune că nu este îngrijorat de creșterea F1 TV Pro, deoarece radiodifuzorii tradiționali pot agrega o varietate de sporturi și le pot grupa cu canale de divertisment și știri.
F1 TV Pro nu este disponibil pe piețele beIN Sport – care includ Hong Kong, Singapore, Malaezia, Filipine și Thailanda – deoarece beIN are un acord exclusiv pentru a arăta cursele în direct pe serviciul său de streaming „over-the-top”, astfel încât fanii se pot aștepta să „urmărească tot conținutul nostru în orice moment, în orice loc și pe orice ecran”.
„Nu cred că există vreun sport care să fie suficient de mare pentru a merge direct la dimensiunea audienței pe care o putem face noi”, iar noi ne putem adresa publicului doar pentru că avem diferite sporturi pe canalele noastre”, spune Kerr. „Primele trei curse din acest an au fost cel mai vizionat conținut de pe rețelele noastre, cu excepția finalei Liverpool-Real Madrid din Liga Campionilor din 2021”.
Marea Britanie, Italia și Germania sunt, de asemenea, printre țările în care F1 TV Pro nu este disponibil, deoarece Sky plătește pentru drepturile exclusive de a proiecta sesiuni și curse în direct. Radiodifuzorul are un canal dedicat F1 și este un partener cheie pentru F1.
Dar, înainte de acest sezon, produsul F1 TV a fost lansat în India – oferind F1 o prezență pe o piață unde nu a semnat un acord de difuzare tradițională deoarece, după cum explică Holmes, „ofertele care au fost făcute, nu am considerat că reprezintă o evaluare corectă … oamenii și-au cheltuit toți banii pe cricket”.
Următorul pe listă ar putea fi Orientul Mijlociu, unde sportul negociază cu radiodifuzorii, spune Holmes.
De asemenea, F1 a încercat în mod constant să își îmbunătățească tehnologia media. Nu mai este limitată la smartphone-uri – utilizatorii pot acum să „distribuie” fluxul pe ecranele televizoarelor lor. Următorul pas ar putea fi acela de a permite fanilor să se implice pe ecran cu prietenii care urmăresc în același timp online, spune Holmes. De asemenea, F1 „lucrează din greu” pentru ca serviciul Pro să fie disponibil pe circuite fără o întârziere de 20-30 de secunde. „Este o evoluție continuă”, spune el.
Sursa – www.ft.com