Dorința de a fi independenți, de a avea un program flexibil și de a fi provocați de diverse proiecte, i-a determinat pe mulți specialiști să devină liber profesioniști, cunoscuți ca freelanceri. Pandemia de COVID-19 a cauzat falimentarea mai multor afaceri, trecerea în regim de muncă remote și i-a motivat pe tot mai mulți angajați din diverse domenii (IT, marketing, contabilitate, graphic design, etc.) să devină liber profesioniști.
În primii ani de deschidere a pieței freelancingului era destul de dificil să găsești clienți. Anul 2022, însă, a deschis mult această piață, iar colaborările au devenit din ce în ce mai ușor de realizat. Lucrul de acasă impus de situația pandemică a oferit noi posibilități angajaților. Aceștia fie au devenit full time freelanceri, fie au stabilit contracte de colaborare part time cu alte companii. Acest lucru a determinat și businessurile străine să se reorienteze spre o nouă piață, diversă a forței de muncă. LinkedIn a devenit platforma în care ofertele ajungeau cel mai ușor la cei interesați, iar cine a avut curaj, a obținut venituri considerabile din munca de freelancing. Remunerările financiare au devenit tot mai mari, fiind praguri de mii de euro ușor de atins pentru cei care care au fost pregătiți și chiar s-au implicat.
Totuși, se pare că piața freelancingului în 2023 se va închide ușor. Preconizările anunță că direcția nu va fi una ascendentă, ci ușor descendentă. Apariția a tot mai mulți specialiști, va cauza la un moment dat o „saturație” a pieței. De asemenea, o altă cauză ar putea fi reorientarea spre munca de la biroul mai multor companii, un trend care va crește ușor în 2023.
Totuși, nu este o situație care ar trebui să stârnească îngrijorare. Evident, că orice situație ascendentă, va avea la un moment dat și o curbă descendentă. Freelancingul va continua să existe, în continuare va fi nevoie de specialiști în diverse domenii, doar că va fi o piață accesibilă pentru persoanele care chiar știu să-și găsească clienți și nu depind doar de ofertele pasive care apar pe LinkedIn.
Recomandarea specialiștilor este ca, în primul rând, să îți reconsideri bugetul. Dacă ți-ai stabilit să faci niște cheltuieli raportându-te la veniturile actuale, este recomandat să le reevaluezi, deoarece există posibilitatea de a fi mai dificil să găsești colaborări care să îți aducă aceeași remunerație. Încearcă să îți stabilești inițial minimul pe care îl ai acum din activitatea de freelancer și să evoluezi în funcție de situația generală.
În România vor exista și noi modificări legislative în ceea ce ține de organizarea muncii de freelancer. Este recomandat să urmărești care tip de organizare juridică este mai convenabilă în funcție de veniturile tale, taxele și impozitele pe care trebuie să le plătești. Este un aspect important care poate influența venitul tău lunar net și modalitatea de accesare a banilor.
Trebuie să îți actualizezi sistemul de identificare a clienților, să pui în practică noi strategii, dar inclusiv, și noi servicii pe care le poți oferi potențialilor clienți. Recomandarea este să te diferențiezi față de cei care activează în aceeași nișă cu tine, să te prezinți ca fiind un specialist mai bun. Urmărește tendințele, dă dovadă de competență și profesionalism!