Japonia, declară că turist după turist, investitor după investitor, este la roșu. Yenul se prăbușește, cumpărăturile sunt uimitoare, piața bursieră zboară, sushi-ul este ieftin. De asemenea, este, probabil, singurul loc din lume în acest moment în care poți cumpăra gratuit o companie de succes la nivel mondial de 20 de miliarde de dolari.
Și oricât de glorios ar suna acest preț teoretic de jos, s-ar putea totuși să strice un element important al petrecerii.
Ca toate trucurile bune, această mare captură gratuită de 20 de miliarde de dolari, până acum ipotetică, necesită un pic de pregătire. Pentru început, pentru a fi cumpărătorul norocos trebuie să fii Toyota Motor – constructorul auto global suprem, cea mai mare companie din Japonia și întruchiparea realității că, deși reforma guvernanței se întâmplă în ritm accelerat, cu siguranță nu se întâmplă peste tot.
Și, în al doilea rând, trebuie să exiști pe o piață bursieră care, timp de decenii, a tolerat fenomenul evident problematic al „participațiilor încrucișate” ale companiilor cotate la bursă, care dețin participații la capitalul social unele la altele. Considerate în mod tradițional ca simboluri ale prieteniei de afaceri între companii, aceste participații au acționat ca bariere împotriva acționarilor mai agresivi și au permis unui management slab să se complacă în mod nemeritat. Este adevărat că rețelele s-au desființat în ultimii ani, sub presiunea guvernului și a acționarilor, dar există încă unele anomalii destul de remarcabile.
Săptămâna trecută, un public numeros de manageri de fonduri în vizită, care se adunaseră la Tokyo, a luat parte la un experiment de gândire. Luați în considerare Toyota Industries – cel mai mare producător mondial de stivuitoare și un jucător global important în domeniul mașinilor de țesut. Este, de asemenea, prin magia participațiilor încrucișate, cel mai mare proprietar din sectorul privat al acțiunilor Toyota Motor. Participația de 7,31% deținută de Toyota Industries la compania mamă (al cărei preț al acțiunilor s-a dublat aproximativ în ultimul deceniu) valorează în prezent 16,4 miliarde de dolari, adică aproximativ 85% din valoarea totală de piață a Toyota Industries.
Dar așteptați. Participații încrucișate. Toyota Motor, împreună cu filialele sale deținute în totalitate, deține aproximativ o treime din toate acțiunile libere din Toyota Industries. Presto! Scena este pregătită pentru afacerea (teoretică) a vieții.
Toyota Motor ar putea, în teorie, să facă o ofertă integrală de acțiuni pentru cele două treimi din Toyota Industries pe care nu le deține încă, la o primă mărinimoasă de 30 de procente față de prețul actual al pieței. Guvernul japonez, aflat într-o misiune destul de nereușită până acum de a provoca consolidarea industrială, a încercat chiar să încurajeze acest tip de tranzacții cu toate acțiunile, învelindu-le în protecții împotriva impozitului pe câștigurile de capital.
În cazul în care oferta ipotetică ar avea succes, Toyota Motor ar deveni nu numai mândrul proprietar al Toyota Industries, ci și al unor acțiuni Toyota în valoare de 16,4 miliarde de dolari deținute de noua sa achiziție și folosite doar pentru a plăti tranzacția. Preluarea (cu sau fără unele comisioane de consultanță) nu ar fi costat Toyota Motor exact nimic.
Momentul acestui experiment de gândire a fost important – mulți dintre managerii de fonduri se aflau în Japonia pentru prima dată din 2019. Există mai multe noi narațiuni „Cumpărați Japonia” care au apărut între timp, revenirea inflației după o lungă absență ridicată printre ele. În condițiile în care geopolitica a făcut ca China să fie mai puțin ușor de investit pentru unele fonduri, piața japoneză a fost ușor de prezentat ca fiind mai coaptă pentru atenția investițională globală decât a fost într-o perioadă foarte lungă de timp.
Chiar dacă piața se află la un maxim al ultimilor 33 de ani, li s-a spus vizitatorilor, există suficient loc pentru ca aceasta să meargă mai sus. Multe companii japoneze sunt foarte profitabile, stabile și subevaluate. Bursa din Tokyo îndeamnă companiile să fie mai prietenoase cu acționarii. Activiștii fac progrese semnificative. Și așa mai departe.
În timp ce toate acestea pot fi adevărate – și chiar capabile să susțină un raliu pentru lunile următoare – doi factori foarte importanți rămân absenți. Primul dintre aceștia este faptul că, deși apariția inflației ar trebui, în teorie, să încurajeze gospodăriile japoneze să își mute activele din numerar în acțiuni, acest lucru nu a început nici pe departe.
Al doilea factor care lipsește este un sens clar al motivului pentru care piața japoneză (unde abundă oportunitățile teoretice de fuziuni și achiziții) nu este cotată ca una în care o potențială schimbare a controlului corporativ se reflectă în prețul acțiunilor. Acțiunile Toyota Industries nu se tranzacționează ca și cum Toyota Motor ar fi pregătită să profite de această oportunitate, deoarece nimeni nu crede cu adevărat că o va face. Companiile nu manifestă nici o dorință de a se implica în consolidarea internă, nici ca cumpărători, nici ca vânzători, iar acest lucru implică o lipsă de interes din partea părților.
Piețele bursiere pot crește în continuare fără a fi în permanență arene frenetice pentru preluări, dar ele necesită cel puțin un sentiment că ar putea fi atunci când apar oferte evident bune. Investitorii, după o săptămână de vești altfel bune, nu vor fi plecat cu asta.
Sursa – www.ft.com