Un plan de afaceri se referă la un document scris care prezintă în mod cuprinzător ce este afacerea dumneavoastră, încotro se îndreaptă și cum va ajunge acolo. Planul de afaceri prezintă în termeni specifici obiectivele financiare ale afacerii dumneavoastră și modul în care aceasta se va poziționa pentru a atinge aceste obiective în contextul mediului de piață actual. În plus, un plan de afaceri este un instrument indispensabil pentru a atrage capital de afaceri. Acest articol va prezenta cum să creați unul pas cu pas.
Pregătirea pentru a scrie un plan de afaceri
Determinați tipul de plan de afaceri pe care îl veți utiliza. Deși toate planurile de afaceri au ca obiectiv comun descrierea scopului și a structurii întreprinderii, analiza pieței și crearea de proiecții ale fluxului de numerar, tipurile de planuri diferă. Există trei tipuri majore.
- Mini-planul. Acesta este un plan de afaceri mai scurt (probabil 10 pagini sau mai puțin) și este util pentru a determina interesul potențial pentru afacerea dvs., pentru a explora în continuare un concept sau ca punct de plecare pentru un plan de afaceri complet. Acesta este un punct de plecare excelent.
- Planul de lucru. Acesta poate fi considerat versiunea completă a miniplanului, iar scopul său principal este de a descrie, fără a pune accentul pe aparențe, exact cum să construiți și să exploatați afacerea. Acesta este un plan de afaceri la care proprietarul afacerii se va referi în mod regulat, pe măsură ce afacerea se îndreaptă către obiectivele sale.
- Planul de prezentare. Planul de prezentare este destinat altor persoane decât cele care dețin și exploatează afacerea. Acestea ar putea include potențiali investitori sau bancheri. Este în esență planul de lucru, dar cu accent pe eleganță, pe o prezentare vandabilă și pe un limbaj și o terminologie de afaceri adecvate. În timp ce planul de lucru este întocmit pentru a fi consultat de către proprietar, prezentarea trebuie să fie redactată cu gândul la investitori, bancheri și public.
Structura de bază
Înțelegeți structura de bază a unui plan de afaceri. Fie că optați pentru un miniplan, fie că optați pentru un plan de lucru cuprinzător pentru început, este esențial să înțelegeți elementele de bază ale unui plan de afaceri.
- Conceptul de afaceri este primul element general al unui plan de afaceri. Aici se pune accentul pe descrierea afacerii dumneavoastră, a pieței sale, a produselor sale, precum și a structurii organizaționale și a managementului său.
- Analiza pieței este al doilea element major al unui plan de afaceri. Afacerea dumneavoastră va funcționa pe o anumită piață și este important să înțelegeți datele demografice ale clienților, preferințele, nevoile, comportamentul de cumpărare, precum și concurența.
- Analiza financiară este cea de-a treia componentă a unui plan de afaceri. Dacă afacerea dvs. este nouă, aceasta va include fluxurile de numerar proiectate, cheltuielile de capital și bilanțul contabil. De asemenea, va include previziuni cu privire la momentul în care afacerea va atinge pragul de rentabilitate.
Ajutor analiză financiară
Obțineți ajutor adecvat. Dacă nu aveți cunoștințe de afaceri sau de finanțe, nu este niciodată o idee proastă să apelați la ajutorul unui contabil care să vă asiste la partea de analiză financiară a planului.
Secțiunile de mai sus reprezintă componentele generale ale unui plan de afaceri. Aceste secțiuni se împart, la rândul lor, în următoarele șapte secțiuni, pe care, în ordine, ne vom axa în continuare pe redactarea lor: Descrierea companiei, analiza pieței, structura organizatorică și managementul, produse și servicii, marketing și vânzări și cerere de finanțare.
Scriere plan de afaceri
Formatați corect documentul. Formatați titlurile secțiunilor în ordinea numerelor romane. De exemplu, I, II, III și așa mai departe.
Deși prima secțiune este cunoscută din punct de vedere tehnic sub numele de „Rezumat executiv” (care oferă o prezentare oficială a afacerii dumneavoastră), aceasta este scrisă de obicei ultima, deoarece pentru crearea ei sunt necesare toate informațiile dintr-un plan de afaceri.
Prima secțiune
Scrieți în prima secțiune descrierea companiei dumneavoastră. Pentru a face acest lucru, descrieți-vă afacerea și identificați nevoile pieței pentru produsul sau serviciul dumneavoastră. Descrieți pe scurt clienții dvs. cheie și modul în care intenționați să reușiți.
De exemplu, dacă afacerea dvs. este o mică cafenea, descrierea dvs. ar putea suna cam așa: „Joe’s coffee shop este o unitate mică, situată în centrul orașului, axată pe servirea de cafea preparată de calitate superioară și de produse proaspete de panificație într-un mediu relaxat și contemporan.
Joe’s coffee se află la o stradă de universitatea locală și își propune să ofere un mediu confortabil pentru studenți, profesori și angajați din centrul orașului pentru a studia, a socializa sau pur și simplu a se relaxa între cursuri sau întâlniri. Concentrându-se pe o ambianță excelentă, o locație apropiată, produse premium și servicii excelente pentru clienți, Joe’s coffee se va diferenția de colegii săi.”
Analiza de piață
Scopul acestei secțiuni este de a explora și de a demonstra cunoașterea pieței pe care activează afacerea dumneavoastră.
Includeți informații despre piața dvs. țintă. Ar trebui să puteți răspunde la întrebări precum: Cine este piața dvs. țintă? Care sunt nevoile și preferințele lor? Câți ani au și unde se află?
Asigurați-vă că includeți o analiză a concurenței care oferă cercetări și informații despre concurenții imediați. Enumerați punctele forte și punctele slabe ale principalilor concurenți și impactul potențial asupra afacerii dvs. Această secțiune este extrem de importantă, deoarece subliniază modul în care afacerea dvs. va câștiga cotă de piață prin valorificarea punctelor slabe ale concurenților.
Structura afacerii
Descrieți structura organizatorică și managementul întreprinderii dumneavoastră. Această secțiune a unui plan de afaceri se concentrează pe personalul cheie. Includeți detalii despre proprietarii afacerii și despre echipa sa de conducere.
Vorbiți despre expertiza echipei dumneavoastră și despre modul în care vor fi luate deciziile. În cazul în care proprietarii și managerii și au o experiență vastă în industrie sau un istoric de succes, evidențiați acest lucru. Dacă aveți o organigramă, includeți-o.
Produse sau Servicii
Descrieți produsul sau serviciul dumneavoastră. Ce vindeți? Ce este atât de grozav la produsul sau serviciul dumneavoastră? Cum vor beneficia clienții? În ce fel este mai bun decât produsele sau serviciile concurenților dumneavoastră?
Răspundeți la orice întrebare despre ciclul de viață al produsului dumneavoastră. Aveți în prezent sau anticipați dezvoltarea unui prototip, sau depuneți o cerere de brevet sau de drepturi de autor? Notați toate activitățile planificate.
De exemplu, dacă scrieți un plan de afaceri pentru o cafenea, veți include un meniu detaliat care să prezinte toate produsele dumneavoastră. Înainte de a redacta meniul, ați include un scurt rezumat care să indice de ce meniul dvs. special vă diferențiază afacerea de altele.
Puteți afirma, de exemplu, „Cafeneaua noastră va oferi cinci tipuri diferite de băuturi, inclusiv cafea, ceaiuri, smoothie-uri, sucuri și ciocolată caldă. Marea noastră varietate va fi un avantaj competitiv cheie, deoarece putem oferi o diversitate de produse pe care principalii noștri concurenți nu le oferă în prezent”.
Strategia de marketing și de vânzări
Scrieți-vă strategia de marketing și de vânzări. În această secțiune, explicați cum intenționați să pătrundeți pe piață, să gestionați creșterea, să comunicați cu clienții și să distribuiți produsele sau serviciile dumneavoastră.
Fiți clar în definirea strategiei dvs. de vânzări. Veți folosi reprezentanți de vânzări, publicitate pe panouri, distribuirea de broșuri, marketing prin intermediul rețelelor sociale sau toate cele de mai sus?
Finanțare
Faceți o cerere de finanțare. Dacă veți folosi un plan de afaceri pentru a obține finanțare, includeți o cerere de finanțare. Explicați de câți bani aveți nevoie pentru a începe și a menține mica dvs. afacere. Furnizați un rezumat detaliat al modului în care va fi utilizat capitalul de pornire. Oferiți un calendar pentru cererea dumneavoastră de finanțare.
Adunați declarații financiare pentru a vă susține cererea de finanțare. Pentru a finaliza cu acuratețe acest pas, în unele cazuri ar putea fi necesar să angajați un contabil, un avocat sau un alt profesionist.
Situațiile financiare ar trebui să includă toate datele financiare istorice (dacă sunteți o afacere existentă) sau proiectate, inclusiv situațiile previzionale, bilanțurile, situațiile fluxurilor de numerar, situațiile de profit și pierdere și bugetele de cheltuieli. Pentru un an întreg, furnizați declarații lunare și trimestriale. În fiecare an următor, declarații anuale. Aceste documente vor fi plasate în secțiunea Anexă a planului dumneavoastră de afaceri.
Includeți fluxurile de numerar proiectate pentru cel puțin 6 ani sau până la atingerea unor rate de creștere stabile și, dacă este posibil, un calcul de evaluare bazat pe fluxurile de numerar actualizate.
Rezumatul executiv
Scrieți rezumatul executiv. Rezumatul executiv va servi drept introducere la planul dvs. de afaceri. Acesta va include declarația de misiune a companiei dumneavoastră și va oferi cititorilor o prezentare generală a produselor sau serviciilor dumneavoastră, a pieței țintă, precum și a scopurilor și obiectivelor. Nu uitați să plasați această secțiune la începutul documentului dumneavoastră.
Întreprinderile existente ar trebui să includă informații istorice despre companie. Când a fost conceptualizată pentru prima dată afacerea? Care sunt câteva repere notabile de creștere?
Întreprinderile nou-înființate se vor concentra mai mult pe analiza industriei și pe obiectivul lor de finanțare. Menționați structura corporativă a companiei, necesarul de finanțare și dacă veți oferi capital propriu investitorilor.
Întreprinderile existente și start-up-urile ar trebui să evidențieze orice realizări importante, contracte, clienți actuali sau potențiali și să rezume planurile de viitor.
Finalizare plan de afaceri
Includeți un apendice. Aceasta este ultima secțiune și este menită să ofere informații suplimentare. Este posibil ca potențialii investitori să dorească să vadă aceste informații înainte de a lua o decizie. Documentele pe care le includeți aici ar trebui să susțină afirmațiile făcute în alte secțiuni ale planului de afaceri.
Acestea ar trebui să includă situații financiare, rapoarte de credit, licențe sau autorizații de afaceri, documente juridice și contracte (pentru a demonstra investitorilor că previziunile de venituri sunt asigurate de relații comerciale concrete) și biografii/curriculum vitae pentru personalul cheie.
Elaborați factorii de risc. Ar trebui să existe o secțiune care să prezinte în mod clar factorii de risc care vă afectează întreprinderea și planurile dumneavoastră de atenuare a acestora. Acest lucru indică, de asemenea, cititorului cât de bine sunteți pregătit pentru situații neprevăzute.
Revizuiți și editați. Revizuiți planul de afaceri pentru a găsi greșeli de ortografie și gramaticale. Faceți acest lucru de mai multe ori înainte de a decide asupra versiunii finale.
Refaceți sau rescrieți complet conținutul pentru a vă asigura că funcționează din perspectiva cititorului. Acest lucru este valabil mai ales dacă creați un „plan de prezentare”.
Citiți-vă documentul cu voce tare. Acest lucru vă permite să detectați dacă unele propoziții nu se îmbină bine și, de asemenea, face mai evidente eventualele greșeli gramaticale.
Faceți o copie și dați-o unui prieten sau coleg de încredere pentru a o corecta și a oferi feedback. Puteți merge online și tipări un Acord de confidențialitate (NDA) pe care să îl semneze pentru a vă proteja ideea de afaceri.
Creați copertă. Pagina de copertă identifică documentul dumneavoastră și îi conferă un aspect estetic și profesionalism. De asemenea, vă ajută documentul să iasă în evidență.
Pagina dvs. de copertă trebuie să includă: Cuvintele „Plan de afaceri” centrate cu caractere mari și îngroșate, împreună cu numele companiei dumneavoastră, logo-ul companiei și informațiile de contact. Simplitatea este cheia.