Din afirmaţiile sale, directorul executiv al Fidelity International, spune, „Ar fi ușor să simpatizezi cu Henry Kissinger când a glumit: „Nu poate fi o criză săptămâna viitoare, programul meu este deja plin.” Stresul din sectorul bancar și „nunțile de pușcă” ale creditorilor precum First Republic au adăugat un strat de volatilitate la o perspectivă economică și financiară deja dificilă.
Pentru unii, ar putea reînvia amintiri neplăcute ale turbulențelor din 2008. Dar anii de după criza financiară au fost martorii unei explozii pozitive de creativitate în sectorul fintech și a aplicării unui etos de start-up la problemele financiare. Această evoluție a fost stimulată de schimbarea comportamentului consumatorilor, de progresele tehnologice și de conectivitate, precum și de ratele foarte scăzute ale dobânzilor.
Orice schimbare de mediu aduce o schimbare de dispoziție, iar cea actuală nu este diferită. Înăsprirea rapidă a condițiilor financiare după ani de relativă stabilitate și finanțare ieftină duce la un sentiment de îngrijorare în industria fintech.
În timp ce ciclurile economice pot veni și pleca, acesta are potențialul de a fi deosebit de provocator pentru acele firme care se bazează pe finanțarea din partea investitorilor privați, care sunt ei înșiși sub o presiune mai mare pentru a produce randamente pe măsură ce oportunitățile de ieșire și evaluările scad.
Finanțarea companiilor private din sectorul fintech a scăzut cu aproximativ două treimi de la an la an în al patrulea trimestru al anului 2022, potrivit Financial Technology Partners. Această cifră a urcat în primul trimestru al acestui an, dar o mare parte din aceasta s-a datorat rundei de finanțare de 6,5 miliarde de dolari a Stripe la o evaluare de 50 de miliarde de dolari, cu 47% sub nivelul maxim stabilit în 2021. Numărul real de runde de finanțare a crescut, de asemenea, la 794 de tranzacții în primul trimestru, de la 681 de tranzacții în ultimele trei luni din 2022, potrivit datelor FTP. Dar acest număr a rămas totuși sub nivelurile ridicate atinse în 2021 și la începutul anului 2022.
Firmele Fintech operează acum într-un mediu mai competitiv decât înainte, iar lupta atât pentru clienții atenți la costuri, cât și pentru investitorii din ce în ce mai precauți se va intensifica. Acest lucru va forța multe firme să se concentreze asupra supraviețuirii în viitorul imediat și asupra unei căi mai rapide spre profitabilitate, mai degrabă decât asupra creșterii cu orice preț.
Schimbarea bruscă a mediului de piață ar putea, pentru unii fondatori, să se simtă ca și cum ar naviga într-o furtună în ape infestate de rechini. Pentru a maximiza șansele de supraviețuire, aceștia au nevoie de trei lucruri: un echipaj bine instruit într-o barcă în stare să reziste pe mare, suficiente veste de salvare pentru toți cei de la bord și, în cazul în care toate acestea eșuează, capacitatea de a înota rapid până la mal. Sau, cu alte cuvinte: atenuarea riscurilor, planificarea situațiilor neprevăzute și agilitate. Dacă le aveți pe toate trei, vă veți îmbunătăți considerabil șansele de a ajunge la ape mai liniștite.
Strategiile de atenuare pot veni sub forma unor produse sau servicii diversificate, precum și a unor finanțe gestionate cu atenție. În același timp, contingența necesită o bună doză de imaginație. Aceasta implică monitorizarea și prioritizarea potențialelor riscuri existențiale și dezvoltarea unor planuri de răspuns care pot fi activate în scurt timp, atunci când este necesar.
Dintre toți acești factori, însă, agilitatea – sau capacitatea de a schimba direcția și de a profita de noi modele de afaceri, oferte de produse și oportunități de finanțare – este cea care va face diferența pentru firmele fintech. Având în vedere concurența ridicată pentru sursele de venituri și de investiții în scădere și dificultatea de a le diversifica pe ambele la o companie mică, stimulentul de a face schimbări strategice rapide crește.
De asemenea, este util să vă gândiți la când, cum și ce să comunicați în cadrul schimbării unei afaceri. Gestionarea acesteia pentru a vă asigura că există un echilibru corect între urgență și reasigurare, este crucială.
Supraviețuirea pe termen lung este adesea subestimată ca obiectiv de afaceri, dar fără ea, toate celelalte obiective strategice sunt discutabile. Este deosebit de importantă într-un mediu dificil și în mișcare rapidă, în care ritmul de schimbare pare să se accelereze.
În timp ce această recesiune poate fi prima pe care o experimentează firmele mai tinere, este puțin probabil ca recenta criză bancară din SUA și Europa să fie ultima – și, așa cum a subliniat Kissinger, o criză nu pare să apară niciodată la un moment convenabil. Așadar, capacitatea unei organizații de a continua să apară, zi de zi, indiferent de condițiile externe, este cea care stă la baza oricărei prosperități viitoare.
Pentru firmele fintech, viteza de luare a deciziilor de îmbunătățire a adaptării la client și la piața de finanțare, precum și capacitatea de a pune în aplicare aceste schimbări rapid și eficient, ar putea începe să le despartă pe cele care reușesc să treacă intacte prin acest ciclu și pe cele care nu reușesc.
Recompensele oferite vor fi mari. Supraviețuitorii din industria fintech se vor afla pe o piață cu mai puțini concurenți – să înoți mai bine decât ceilalți înotători este uneori mai important decât să încerci să înoți mai bine decât rechinul.
Sursa – www.ft.com