Sectorul științelor vieții este un domeniu foarte rar întâlnit: un domeniu în care guvernul britanic a fost în general de acord cu el însuși.
Rapoartele au îmbrățișat în mod constant importanța sectorului și punctele forte ale Regatului Unit în ceea ce privește universitățile sale de vârf, o bază de cercetare puternică, competențe bune și un sistem centralizat în NHS. Strategia industrială în domeniul științelor vieții din 2017 a prezentat o „viziune” de a fi un „centru global … pentru cercetare clinică și inovare medicală”.
Planul de creștere (versiunea 2021), după dispariția strategiei industriale, a subliniat „cercetarea clinică de renume mondial și un sistem de sănătate unic din leagăn până la mormânt”. Studiile clinice au fost evidențiate ca o oportunitate de Brexit. Viziunea din 2021 privind științele vieții (da, încă una) promitea să „consolideze poziția Regatului Unit ca superputere științifică”. Săptămâna trecută a adus încă două revizuiri – a reglementărilor pro-inovare și a studiilor clinice – plus un pachet de 650 de milioane de lire sterline „Life Sci for Growth”.
În ciuda tuturor acestor declarații de forță și importanță, sistemul se află în modul de reabilitare. Numărul de pacienți înrolați în studii comerciale a scăzut cu 44% din 2017, cu o alunecare în jos în clasamentul mondial în ceea ce privește studiile în stadiu avansat inițiate. Aceasta nu este întreaga poveste: Regatul Unit a trecut complet de la activitatea comercială la cercetarea în domeniul pandemiilor în timpul Covid-19 și nu a reușit să se reorienteze.
Aceasta este, de asemenea, o problemă mai largă. Ponderea Regatului Unit în cercetarea și dezvoltarea farmaceutică la nivel mondial a scăzut brusc din 2012, de la 7,7 la sută la 4,2 la sută în 2020. Producția a scăzut din 2015, potrivit Asociației Industriei Farmaceutice Britanice, împreună cu exporturile.
Chiar și după standardele britanice de politică industrială cu lauri și retorică, acest lucru este slab. Nu a fost o problemă de diagnostic sau de lipsă de idei. Dar a existat ceea ce Emma Walmsley, șefa GSK, numește „decalajul de execuție”, în ceea ce privește impulsul și banii din spatele inițiativelor cheie.
Un sistem de sănătate copleșit și demoralizat, în special după pandemie, s-a luptat să acorde prioritate studiilor clinice, de unde și recomandarea Lordului O’Shaughnessy de săptămâna trecută de a lega stimulentele financiare directe de participarea la cercetare. Autoritatea de reglementare în domeniul sănătății și-a pierdut capacitatea și expertiza, ceea ce a dus la întârzieri mari. Pachetul de săptămâna trecută, cu un strop de bani noi, a fost un pas în direcția corectă.
Dar adevărul este că sentimentul față de Regatul Unit s-a deteriorat și din cauza mediului comercial pentru medicamente. Schema de reduceri voluntare de cinci ani, prin care companiile returnează o parte din vânzările lor către sistemul de sănătate pentru a ajuta la controlul facturii globale a medicamentelor, a sărit la 26,5% în acest an, comparativ cu cifrele sale obișnuite de o singură cifră. AbbVie și Eli Lilly s-au retras din acest sistem (un protest simbolic, având în vedere reducerea de siguranță legală extrem de mare). Lilly a întrerupt fanfara guvernamentală săptămâna trecută pentru a anunța că își întrerupe investițiile în țară. AstraZeneca a citat schema în decizia sa de a construi o unitate de 400 de milioane de dolari în Irlanda, mai degrabă decât în Regatul Unit.
Desigur, companiile farmaceutice se plâng întotdeauna de prețul medicamentelor. Iar guvernul face observația deloc nerezonabilă că industria a semnat acest program, inclusiv posibilitatea unor plăți atât de mari.
Dar este nevoie de o resetare, iar negocierile sunt în curs de desfășurare pentru un nou acord. „Trebuie să vedem o recunoaștere în cadrul guvernului că mediul comercial are un impact asupra deciziilor de investiții”, a declarat Paul Blakeley de la Institutul Tony Blair.
Industria a propus o reducere fixă de 6,88%. Acesta pare un punct de pornire optimist pentru discuții, cu rate fixe mai mari în Europa, dar reflectă o mai bună împărțire a riscului de costuri ridicate decât sistemul actual. Săptămâna trecută, așa cum era de așteptat, cancelarul a continuat să vorbească dur despre presiunile financiare.
Alte schimbări ar putea ajuta la reducerea decalajelor. Asociația Industriei Farmaceutice Britanice a sugerat o facilitate suplimentară de investiții finanțată de industrie, astfel încât fondurile să se întoarcă în infrastructura și capacitatea științelor vieții. „Trebuie să susținem retorica politică cu pârghii practice pentru a realiza prioritățile strategice”, a declarat Blakeley, care sugerează separat utilizarea unei părți din fondurile de reduceri pentru a stimula adoptarea medicamentelor inovatoare la nivel local, un alt domeniu în care sistemul britanic a avut performanțe insuficiente.
Sursa – www.ft.com