Industria mondială a automobilelor se va reduce la doar 10 companii în următorul deceniu, a declarat un rival chinez al Tesla lui Elon Musk, în timp ce concurența intensă de pe piața vehiculelor electrice din China se extinde pe scena globală.
Brian Gu, vicepreședinte al companiei Xpeng, cu sediul în Guangzhou, a declarat că, pentru ca firmele chineze să fie printre ultimii producători de automobile care rămân în picioare, ar trebui să aibă vânzări anuale de cel puțin 3 milioane de vehicule, susținute de exporturi globale. Cel mai mare producător auto din lume, Toyota, a vândut 10,5mn de mașini în 2022, în timp ce Tesla a vândut 1,3mn.
Avertismentul vine într-o conjunctură istorică pentru industria auto globală. China este pe punctul de a depăși Japonia ca fiind cel mai mare exportator mondial de mașini în funcție de volum, după ce a depășit Germania anul trecut. În același timp, încetinirea creșterii și un război intens al prețurilor împinge producătorii de automobile low-cost în pragul colapsului în China, cea mai mare piață auto din lume.
„Pentru a fi în acel „club 3mn” nu poți fi un jucător exclusiv chinez, trebuie să fii un jucător global. Credem că în acest scenariu, poate aproape jumătate din volumul tău vine din afara Chinei”, a declarat Gu într-un interviu acordat Financial Times.
„În cinci până la 10 ani, va fi o piață mult mai concentrată. Cred că (numărul) de jucători se va reduce probabil la mai puțin de 10 la nivel global”, a spus Gu.
Xpeng, care a fost fondată în 2014 și a strâns 1,5 miliarde de dolari într-o ofertă publică inițială din 2020 la New York, a fost afectată de o concurență intensă în China.
A ocupat locul 12 în funcție de vânzări printre producătorii de vehicule electrice din China în primele trei luni ale anului. Compania, care a vândut peste 120.000 de vehicule în 2022, a fost afectată de o scădere de aproape 50% a vânzărilor din primul trimestru al acestui an, după ce Tesla a redus prețurile. În ianuarie, Xpeng a fost nevoită să urmeze exemplul, reducând prețurile a trei dintre cele patru modele ale sale cu până la 13%.
Gu, fost director general și președinte al JPMorgan în Asia, a adoptat un ton defensiv în ceea ce privește scăderea vânzărilor, dând vina pe momentul lansării noilor modele ale companiei. Dar a prognozat că piața se va stabiliza în a doua jumătate a acestui an.
„În acest an, cred că ne confruntăm cu un peisaj foarte competitiv”, a spus el. „Există în mod evident o presiune (de reducere a prețurilor) … care nu numai că provoacă concurență, dar creează și ezitare în rândul consumatorilor.”
Gu a recunoscut că deteriorarea relațiilor dintre SUA și China a complicat planurile de extindere a companiei în străinătate.
Xpeng, care este susținută de Alibaba și a investit masiv în conducerea autonomă, vizează o creștere în Europa în acest an, dar nu are planuri imediate de a vinde mașini în SUA.
Intrarea în SUA pentru mărcile chinezești „poate fi dificilă în prezent”, a declarat Gu. „Trebuie să ne luăm timp să o studiem și să găsim o modalitate de a accesa această piață”.
În ciuda provocărilor, Gu a declarat că societatea a văzut „o mulțime de oportunități de creștere în afara Chinei”.
Xpeng, la fel ca toți producătorii chinezi de mașini electrice, depinde de designerii de cipuri din SUA, inclusiv Nvidia și Qualcomm, pentru semiconductori avansați. Acest lucru a alimentat îngrijorările că producătorii chinezi de automobile ar putea fi expuși pe măsură ce guvernul american extinde restricțiile privind accesul Chinei la tehnologia de vârf a cipurilor americane.
„Până în prezent, niciunul dintre parteneriatele noastre nu a fost afectat de zgomotul politic”, a spus el, adăugând că, dacă restricțiile au început să aibă un impact asupra companiei, „întreaga industrie chineză va găsi o soluție”.
Pe plan intern, Xpeng a întâmpinat, de asemenea, obstacole de viteză. În septembrie anul trecut, clienții s-au plâns de modelele „confuze” ale producătorului auto. Compania a fost nevoită să își redenumească vehiculul său utilitar sportiv de lux la mai puțin de 48 de ore de la lansare.
La scurt timp după controversa legată de denumire, Xpeng a început restructurarea. Compania l-a recrutat ca co-președinte pe Wang Fengying, fost director executiv la Great Wall Motor, care a ajutat această companie să devină primul grup chinez care a exportat mașini fabricate pe plan local.
Sursa – www.ft.com