Un plan al General Motors și Samsung SDI de a cheltui 3 miliarde de dolari pentru o nouă fabrică de baterii din SUA arată clar dominația companiilor sud-coreene în lanțul nord-american de aprovizionare cu baterii pentru vehicule electrice, chiar și în fața unei provocări din partea celui mai mare rival al lor, CATL din China.
Ajutate de creditele fiscale acordate în cadrul legislației emblematice a președintelui american Joe Biden privind clima, cele trei companii sud-coreene de top din domeniul bateriilor au devenit parte integrantă a producției de vehicule electrice în SUA. Dintre cele 22 de modele de VE despre care SUA a declarat în această lună că se vor califica pentru credite, 17 vor primi livrări de la LG Energy Solution, SK On sau Samsung SDI.
Toate cele trei grupuri sud-coreene au înființat societăți mixte cu producătorii auto americani pentru a produce baterii în America de Nord. CATL, pe de altă parte, a încheiat un alt tip de acord cu Ford, care a declarat în februarie că intenționează să licențieze tehnologia de la producătorul chinez de baterii pentru o fabrică propusă de 3,5 miliarde de dolari în Michigan.
În timp ce acest lucru va însemna renunțarea la unele subvenții disponibile în cadrul Legii de reducere a inflației a lui Biden, producătorul de automobile va beneficia de subvenții generoase la nivel de stat, asigurându-și în același timp o aprovizionare cu baterii cu costuri relativ scăzute – o afacere care ar putea remodela piața americană a bateriilor și ar putea submina unele dintre modalitățile prin care companiile sud-coreene au făcut incursiuni.
“Prin intermediul Ford, chinezii și-au forțat drumul înapoi pe piața americană”, a declarat Tim Bush, analist de baterii EV cu sediul la Seul pentru UBS. Acordul Ford-CATL “este o evoluție cu adevărat negativă pentru coreeni”, a spus el.
IRA oferă subvenții de miliarde de dolari pentru bateriile care nu se bazează pe minerale și componente chinezești. Până în februarie, prevederile sale păreau, de fapt, să fi eliminat producătorii chinezi de baterii din cursa pentru a profita de o explozie așteptată a cererii de vehicule electrice în America de Nord în următorul deceniu.
Toate cele trei companii sud-coreene au expertiză în așa-numitele baterii de nichel-mangane-cobalt (NMC), care sunt mai scumpe, dar au o autonomie și performanțe mai bune decât bateriile mai ieftine de litiu-fosfat de fier (LFP) în care sunt specializați producătorii chinezi de baterii.
Experții au spus că acest lucru face ca NMC să fie mai potrivită pentru SUA, unde consumatorul mediu este mai bogat și mai predispus să conducă mai mult decât în China.
Cu toate acestea, decizia Ford de a licenția tehnologia LFP de la CATL sugerează o dorință de a risca mânia factorilor de decizie politică de la Washington pentru a asigura o aprovizionare cu baterii cu costuri reduse pentru modelele de pe piața de masă.
Compania cu sediul în Michigan va beneficia, de asemenea, de o parte a legislației care permite vehiculelor vândute prin intermediul schemelor de leasing – spre deosebire de cele vândute direct clienților – să ocolească unele dintre cerințele sale.
Ford “a rămas cu mult în urma General Motors în ceea ce privește asigurarea materialelor pentru baterii conforme cu IRA”, a declarat Bush. “Așa că, în schimb, a găsit o soluție care îi permite să ocolească cerințele”.
Producătorii sud-coreeni sunt familiarizați cu tehnologia LFP. Luna trecută, LG Energy Solution, al doilea mare producător mondial de baterii pentru vehicule electrice, după CATL, a anunțat o investiție de 5,5 miliarde de dolari într-un complex de producție în Arizona, din care 2,3 miliarde de dolari vor fi alocate unei fabrici care produce baterii LFP. LGES a declarat că se află în “discuții active” pentru a furniza Tesla.
Deși partea LFP a investiției LGES este destinată fabricării de baterii pentru stocarea energiei, experții au declarat că aceasta a oferit companiei și opțiunea de a produce baterii LFP pentru vehiculele electrice în SUA.
Cu toate acestea, pivotarea către producția în masă de LFP în SUA nu este simplă.
“China și-a perfecționat abilitățile LFP timp de decenii”, a declarat Sun Yang-kook, profesor de inginerie energetică la Universitatea Hanyang din Seul. “Coreea va trebui acum să treacă prin încercări și erori cu producția de LFP”.
Rămâne neclar dacă acordul Ford-CATL se va concretiza. Luna trecută, senatorul republican american Marco Rubio a introdus o legislație menită să împiedice Ford să primească credite fiscale IRA pentru vehiculele produse folosind tehnologie chineză.
Dar, dacă va avea succes, apariția unui model rival la societățile mixte preferate de grupurile sud-coreene – și de japonezii de la Panasonic – amenință să submineze influența companiilor non-chineze atunci când negociază cu producătorii de automobile tentați de acorduri de licență pentru baterii mai ieftine.
Analiștii subliniază că producătorii sud-coreeni de baterii rămân bine plasați pentru o creștere rapidă pe piețele occidentale de vehicule electrice. Săptămâna aceasta, în ajunul unei vizite în SUA a președintelui sud-coreean Yoon Suk Yeol, Hyundai a anunțat că va investi 5 miliarde de dolari într-o fabrică de baterii din SUA împreună cu SK On.
“Producătorii coreeni de baterii au tehnologii puternice, capacități mari pe piețele majore pentru a asigura o scară și relații bine stabilite cu producătorii mondiali de automobile”, a declarat Hwang Kyung-in, cercetător la Korea Institute of Industrial Economics & Trade.
Producătorii sud-coreeni de baterii trebuie, de asemenea, să se confrunte cu incertitudinile persistente legate de punerea în aplicare a IRA.
Luna trecută, Trezoreria SUA a emis orientări care vor facilita companiilor sud-coreene să se aprovizioneze cu minerale esențiale pentru baterii dintr-o gamă mai largă de țări și să producă mai multe componente chiar în Coreea de Sud.
Washingtonul trebuie încă să precizeze cum va defini “entitățile străine care prezintă motive de îngrijorare” pe care dorește să le elimine treptat din lanțul de aprovizionare cu baterii din SUA – o referire subtil voalată la China, care va determina capacitatea companiilor sud-coreene de a lucra cu partenerii chinezi.
Săptămâna trecută, compania mamă a LGES, LG Chem, a anunțat un memorandum de înțelegere cu Huayou Cobalt din China pentru a înființa o societate mixtă pentru o fabrică de 1,2 miliarde de woni (915 milioane de dolari) în Coreea de Sud pentru a produce precursori, un material utilizat pentru fabricarea catozilor de baterii.
“Întrebarea este ce nivel de participație în aceste tipuri de parteneriate constituie proprietatea sau controlul chinez în ochii guvernului american”, a declarat Bush. “Nu avem încă un răspuns, dar va avea implicații în întregul lanț de aprovizionare”.
Sursa – www.ft.com