În încercarea de a minimiza amenințările și de a maximiza recompensele, ofițerii de risc au devenit mai dependenți de inteligența artificială. Dar, deși IA este folosită din ce în ce mai mult pentru a detecta tipare și comportamente care pot indica fraude sau spălare de bani – și, mai controversat, pentru a recunoaște fețele pentru a verifica identitatea clienților – utilizarea sa pe scară mai largă pentru a gestiona riscurile în instituții a fost limitată.
Acum, însă, lansarea de chatbots AI, cum ar fi ChatGPT – care utilizează „procesarea limbajului natural” pentru a înțelege solicitările utilizatorilor și a genera text sau coduri informatice – pare să transforme funcțiile de gestionare a riscurilor în firmele de servicii financiare.
Unii experți consideră că, în următorul deceniu, IA va fi utilizată pentru majoritatea domeniilor de gestionare a riscurilor în domeniul financiar – inclusiv pentru a permite evaluarea unor noi tipuri de riscuri, pentru a stabili cum să le atenueze, precum și pentru a automatiza și accelera activitatea ofițerilor de risc.
„Geniul a ieșit din sticlă”, spune Andrew Schwartz, analist la Celent, un grup de cercetare și consultanță specializat în tehnologia serviciilor financiare. Mai mult de jumătate dintre instituțiile financiare mari folosesc, în prezent, inteligența artificială pentru a gestiona riscurile, estimează el.
Piața în creștere
Tehnologiile de inteligență artificială conversațională sau „generativă”, cum ar fi ChatGPT de la OpenAI sau Bard de la Google, pot deja să analizeze o mare cantitate de date din documentele companiilor, din documentele de reglementare, din prețurile de pe piața bursieră, din rapoartele de știri și din social media.
Acest lucru ar putea ajuta, de exemplu, la îmbunătățirea metodelor actuale de evaluare a riscului de credit sau la crearea unor exerciții mai complexe și mai realiste de „testare la stres” – care simulează modul în care o companie financiară ar putea gestiona situații economice sau de piață adverse – spune Schwartz. „Pur și simplu aveți mai multe informații și, cu mai multe informații, ar putea exista o înțelegere mai profundă și teoretic mai bună a riscului.”
Sudhir Pai, director de tehnologie și inovare pentru servicii financiare la firma de consultanță Capgemini, spune că unele instituții financiare se află în primele etape de utilizare a IA generativă ca asistent virtual pentru ofițerii de risc.
Astfel de asistenți compilează informații despre piața financiară și investiții și pot oferi sfaturi privind strategiile de reducere a riscurilor. „(Un) asistent de inteligență artificială pentru un manager de risc i-ar permite să obțină noi informații despre risc într-o fracțiune de timp”, explică el.
Instituțiile financiare sunt de obicei reticente în a vorbi despre orice utilizare timpurie a IA generativă pentru gestionarea riscurilor, dar Schwartz sugerează că acestea ar putea aborda problema critică a verificării calității datelor care urmează să fie introduse într-un sistem de IA și a eliminării oricăror date false.
Inițial, firmele mai mari s-ar putea concentra pe testarea IA generativă în acele domenii de gestionare a riscurilor în care IA convențională este deja utilizată pe scară largă – cum ar fi detectarea infracțiunilor – spune Maria Teresa Tejada, partener specializat în risc, reglementare și finanțe la Bain & Co, firma de consultanță globală.
AI generativă este un „schimbător de joc” pentru instituțiile financiare, crede ea, deoarece le permite să captureze și să analizeze volume mari de date structurate, cum ar fi foile de calcul, dar și date nestructurate, cum ar fi contractele juridice și transcrierile convorbirilor telefonice.
„Acum, băncile pot gestiona mai bine riscurile în timp real”, spune Tejada.
SteelEye, un producător de software de conformitate pentru instituțiile financiare, a testat deja ChatGPT cu cinci dintre clienții săi. Acesta a creat nouă „prompts” pentru ChatGPT pentru a le utiliza atunci când analizează comunicarea text a clienților în scopuri de conformitate cu reglementările.
SteelEye a copiat și a lipit textul comunicărilor clienților – cum ar fi firele de e-mail, mesajele WhatsApp și chat-urile Bloomberg – pentru a vedea dacă ChatGPT ar identifica comunicările suspecte și le-ar semnala pentru investigații suplimentare. De exemplu, i s-a cerut să caute orice semn de posibile activități de tranzacționare cu informații privilegiate.
Matt Smith, directorul executiv al SteelEye, spune că ChatGPT s-a dovedit a fi eficient în analiza și identificarea comunicărilor suspecte pentru o examinare suplimentară de către specialiștii în conformitate și risc.
„Ceva care ar putea dura ore întregi pentru a fi analizat de profesioniștii în domeniul conformității ar putea dura (ChatGPT) câteva minute sau secunde”, notează el.
Precizie și părtinire
Cu toate acestea, unii și-au exprimat îngrijorarea că ChatGPT, care extrage date din surse precum Twitter și Reddit, poate produce informații false și poate încălca confidențialitatea.
Smith a replicat că ChatGPT este folosit doar ca un instrument, iar ofițerii de conformitate iau decizia finală de a acționa sau nu în baza informațiilor.
Cu toate acestea, există îndoieli cu privire la faptul că IA generativă este tehnologia potrivită pentru departamentele de gestionare a riscurilor extrem de reglementate și în mod inerent prudente din instituțiile financiare, unde datele și modelele statistice complexe trebuie validate cu atenție.
„ChatGPT nu este răspunsul pentru gestionarea riscurilor”, spune Moutusi Sau – analist de servicii financiare la Gartner, o companie de cercetare.
Una dintre probleme, semnalată de Consiliul European de Management al Riscurilor, este că complexitatea ChatGPT și a tehnologiilor similare de inteligență artificială ar putea face dificilă explicarea deciziilor luate de sistemele lor de către firmele de servicii financiare. Astfel de sisteme, ale căror rezultate sunt inexplicabile, sunt cunoscute ca „cutii negre” în jargonul IA.
Dezvoltatorii de AI pentru gestionarea riscurilor, precum și utilizatorii acesteia, trebuie să fie foarte clari cu privire la ipotezele, punctele slabe și limitările datelor, sugerează consiliul.
Întrebări de reglementare
O altă problemă este faptul că abordarea de reglementare a IA diferă în întreaga lume. În SUA, Casa Albă s-a întâlnit recent cu șefii companiilor de tehnologie pentru a discuta despre utilizarea IA înainte de a formula orientări. Însă UE și China au deja proiecte de măsuri pentru reglementarea aplicațiilor IA. Între timp, în Regatul Unit, autoritatea de supraveghere a concurenței a început o analiză a pieței IA.
Până în prezent, discuțiile privind reglementarea acesteia s-au concentrat pe drepturile individuale la confidențialitate și pe protecția împotriva discriminării. Cu toate acestea, ar putea fi necesară o abordare diferită pentru reglementarea IA în gestionarea riscurilor, astfel încât principiile generale să poată fi transpuse în orientări detaliate pentru responsabilii de risc.
„Părerea mea este că autoritățile de reglementare vor lucra cu ceea ce au”, spune Zayed Al Jamil, partener în cadrul grupului de tehnologie la firma de avocatură Clifford Chance.
„Ei nu vor spune că (AI) este interzisă (pentru gestionarea riscurilor) sau vor fi extraordinar de prescriptivi …Cred că vor actualiza reglementările existente pentru a lua în considerare IA”, spune el.
În ciuda acestor întrebări de reglementare și a îndoielilor cu privire la fiabilitatea AI generativă în gestionarea riscurilor în serviciile financiare, mulți din industrie cred că aceasta va deveni mult mai frecventă. Unii sugerează că are potențialul de a îmbunătăți multe aspecte ale gestionării riscurilor prin simpla automatizare a analizei datelor.
Schwartz de la Celent rămâne „optimist” în ceea ce privește potențialul AI în instituțiile financiare. „Pe termen mediu, cred că vom asista la o creștere uriașă a ceea ce (instrumentele de IA) sunt capabile să facă”, spune el.
Sursa – www.ft.com