A crește în Japonia ca unic copil de sex feminin a avut provocări, spune Yoky Matsuoka.
La acea vreme, mijlocul anilor 1980,mai puțin de 8 la sută dintre oamenii de știință japonezi erau femei. “Mi-am dat seama cât de greu era să fii fată”, își amintește Matsuoka, vorbind în timpul unei vizite recente la Tokyo din Silicon Valley, unde se află acum. “Simțeam că eram descurajată să fiu bună la matematică și la științe și erau prezentate multe plafoane.”
Cu toate acestea, cariera ei ulterioară în robotică și neuroștiință include co-fondarea laboratorului experimental X al Google și rolul ei actual de director executiv la Panasonic, conglomeratul japonez de tehnologie.
Matsuoka a părăsit Tokyo la 16 ani, inițial pentru a deveni jucătoare profesionistă de tenis. O accidentare a pus capăt acestui vis, dar și-a continuat studiile în SUA, unde a obținut un doctorat în inginerie electrică și informatică de la Massachusetts Institute of Technology. Cariera sa a dus-o apoi și mai departe de educația sa, deoarece a părăsit mediul academic pentru Silicon Valley, cu stagii la Nest Labs, compania de case inteligente care face acum parte din Alphabet, și – pentru scurt timp – la Apple.
Yoky Matsuoka: perspective asupra culturii japoneze și a provocărilor cu care se confruntă femeile muncitoare
Cu toate acestea, aproape patru decenii mai târziu, Matsuoka s-a reconectat cu rădăcinile sale japoneze, aducând la Tokyo serviciul său de concierge personal, Yohana, destinat familiilor ocupate. Înființat în Seattle în 2021, lansarea Yohana în capitala japoneză luna trecută este menită să abordeze lupta continuă a țării de a menține femeile în câmpul muncii în timp ce cresc copii.
În ciuda unui impuls condus de guvern pentru emanciparea femeilor în cadrul programului “womenomics” din 2013, doar 9,1% dintre directorii companiilor japoneze cotate la bursă sunt femei. Și, anul trecut, țara a fost clasată pe locul 116 din 146 de țări în ceea ce privește paritatea de gen de către Forumul Economic Mondial.
Aceasta l-a determinat pe prim-ministrul Fumio Kishida să promită – și să acorde prioritate – un sprijin “fără precedent” pentru îngrijirea copiilor și să avertizeze că Japonia ar putea fi “pe punctul de a se afla dacă își poate menține funcțiile sociale”.
Se ajunge la punctul în care familiile sunt dispuse să primească un pic de ajutor
Serviciul ei Yohana, care are aproximativ 200 de angajați în SUA și Japonia, asociază familiile cu asistenți umani care să le ajute cu o gamă largă de sarcini – de la cumpărături online, la trimiterea de flori sau organizarea de vacanțe.
Ideea pentru această întreprindere a venit din experiențele ei ca mamă a patru copii, mai ales în pandemia în care școlile au trecut la învățarea online, iar Matsuoka la întâlniri doar online: “Simțeam că eșuez în toate. Acela a fost cu adevărat un punct de cotitură”, spune ea.
Ea consideră că părinților – în special femeilor, dar și bărbaților – le este acum mai ușor să admită că sunt copleșiți. De asemenea, ea crede că sunt mai conștienți de provocările pe care le implică îngrijirea atât a familiilor lor, cât și a lor înșiși.
Deși pandemia a ajutat-o pe Matsuoka să cristalizeze ideea din spatele Yohana, ea a făcut, de asemenea, o schimbare crucială în carieră chiar înainte ca Covid să lovească. Ea a părăsit Google în 2019 pentru a lucra cu Panasonic – al cărui fondator Konosuke Matsushita credea, cu un secol în urmă, că aparatele electrocasnice ar putea elibera femeile de povara muncii casnice.
Mutarea s-a dovedit a fi potrivită pentru viziunea ei de a dezvolta tehnologie pentru a spori bunăstarea familiilor și a dus la dezvoltarea Yohana, acum o filială deținută în totalitate de Panasonic.
Pentru grupul tehnologic, numirea lui Matsuoka a fost concepută pentru a injecta o gândire nouă într-o organizație care caută urgent să se îndepărteze de accentul pe hardware și să îmbrățișeze era digitală.
După ce a trăit atât de mult timp în afara Japoniei, Matsuoka se descrie ca fiind “o persoană hibridă”, care posedă încă “un pic de caracter japonez” – și o înțelegere a culturii țării și a provocărilor cu care se confruntă femeile care lucrează.
Una dintre acestea este renunțarea la cel puțin unele responsabilități casnice. Matsuoka a simțit greutatea acestora, în două moduri. În primul rând, fiind un copil singur, a fost obișnuită să se ocupe singură de sarcini și, pentru o lungă perioadă de timp, nu a putut delega altor persoane. Apoi, mai târziu, “crescându-mi cei patru copii, părinții mei au presupus că eu voi face totul. Chiar și angajarea unui serviciu de bonă a fost o mare barieră”, spune ea.
Prima dată când a folosit un serviciu de curățenie, a curățat întreaga casă în prealabil. A avut nevoie de trei luni pentru a renunța la acest obicei: “Mi-am dat seama că, dacă îmi făceam griji cu privire la judecata delegației și continuam să curăț baia în timp ce trebuia să fiu și cu copiii mei, nu aș fi putut niciodată să contribui la societate.”
Matsuoka admite că eliminarea barierei psihologice în calea delegării va fi dificilă. Și, la un cost lunar de 249 de dolari pe lună în SUA și de 18.000 de yeni (134 de dolari) în Japonia, serviciul Yohana este un lux pentru multe gospodării.
Cu toate acestea, Matsuoka susține că va crea timpul suplimentar atât de necesar pentru familii. Ea semnalează, de asemenea, ambițiile pe termen mai lung de a lucra cu Panasonic pentru a aborda provocarea de a avea grijă de persoanele în vârstă într-o țară care are una dintre societățile cu îmbătrânirea cea mai rapidă din lume.
“Sunt un stereotip al generației sandwich care are patru copii și doi părinți, și toți au nevoie de mine”, spune Matsuoka. “Așa că îmi doresc ceva care, în mod egoist, să mă ajute să am grijă de ei în cel mai bun mod posibil.”
Sursa – www.ft.com