Negocierile dintre consumatori și bănci au fost soluționate în doar 25 de zile în 2022, fiind cea mai bună medie de la înființarea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
Cele mai rapide tranzacții au fost încheiate în 2022 într-o singură zi (10 cazuri), dar au existat și 13 negocieri mult mai dificile care s-au încheiat după 150 de zile. Negocierile sunt gratuite pentru consumatori, iar decizia la care se ajunge (chiar și într-un timp atât de scurt) are forța unei hotărâri judecătorești.
În cadrul CSALB, o bancă a fost de acord să anuleze 446.000 de lei din soldul creditului unui consumator, cu condiția ca cei doi codebitori să achite suma de 800.000 de lei și să încheie astfel un credit contractat în 2007.
Alina Radu, conciliator CSALB și avocat: „Este un caz unic nu doar prin sumele implicate, ci și prin efortul depus de ambele părți pentru a ajunge la un compromis. Consumatorul a solicitat concilierea pentru că a făcut mai multe restructurări ale acestui credit și nu a reușit să respecte termenele de rambursare. Practic, nu mai putea plăti ratele mari la care se angajase. scenariul propus de consumator a fost ca banca să reducă soldul de la 1,2 milioane de lei la 960 de mii de lei, iar restul datoriei să fie achitată în următorii zece ani. Scenariul inițial cu care banca a ajuns la conciliere a fost acela de a prelungi termenul de plată cu doar câteva luni și de a nu acorda nicio reducere, ținând cont de faptul că procedurile de execuție fuseseră deja demarate pentru acest credit. De aici au început negocierile care au durat 165 de zile și în care am avut mai mult de 10 runde de negocieri.
Particularitatea cazului nu constă doar în reducerea oferită de bancă, ci și în efortul și resursele angajate de consumator. Pot spune că în cadrul negocierii am ajuns la mijloc: am obținut un termen scurt de plată pentru cei 800 de mii de lei, așa cum dorea banca și o reducere consistentă a soldului, de peste 400 de mii de lei, așa cum dorea consumatorul . Din fericire, consumatorul a reușit să obțină un alt credit, de la o altă bancă, și a achitat integral suma de 800 de mii de lei, așa cum a cerut banca. A fost unul dintre puținele cazuri în care ambele părți au făcut compromisuri serioase și a implicat un mare efort financiar.”
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Consiliul de Coordonare al CSALB: „Cazul rezolvat în cadrul CSALB, în care constatăm o sumă importantă ștearsă de o bancă din soldul unui consumator, arată două lucruri: în primul rând, faptul că băncile sunt deschise la negocieri cu toate categoriile de consumatori, pentru că și cei care au o situație financiară bună pot avea dificultăți în a-și plăti datoriile. În al doilea rând, cazul arată o realitate economică în care avertismentul nostru cu privire la amânarea achiziționării unui credit ipotecar într-o perioadă de dobânzi ridicate are relevanță în funcție de tipul de consumator: pentru cei cu posibilități financiare limitate, decizia unui împrumut ar putea fi riscantă în raport cu propria situație. Lucrurile nu stau la fel pentru cei care iau credite pentru investiții sau care au un nivel ridicat de venituri. întrucât unele persoane sunt eligibile pentru a obține o finanțare care le va permite să plătească 800 de mii de lei pentru a încheia un alt credit, contractarea unui nou împrumut le va crea mai puține dificultăți, chiar dacă în prezent vorbim de dobânzi mari și condiții macroeconomice dificile.
Pentru consumatorii cu venituri medii, însă, orice 100 de lei în plus la rată contează. Deși ROBOR a scăzut, iar inflația pare să urmeze un trend descendent, contextul ne îndeamnă la prudență, cel puțin în acest an. Decât să luați un credit acum, la o dobândă mare și să vă gândiți că această dobândă poate fi redusă într-un viitor greu de anticipat, ar putea fi o variantă mai avantajoasă în acest moment să economisiți sumele aferente ratelor pentru achiziția pe care o faceți la bancă doriți. În acest fel exersați și ușurința sau dificultatea, după caz, cu care veți achita ratele în viitorul apropiat, vă formați o disciplină de economisire și rambursare a unui credit și câștigați atât un avans mai consistent pentru creditul dorit, cât și siguranță în această perioadă de incertitudini. nu este deloc șocantă (așa cum au catalogat-o unele publicații media) recomandarea de frugalitate, prudență și analiză amănunțită înainte de a contracta un împrumut pe o perioadă lungă! Mai ales că această recomandare vine într-o perioadă de imprevizibilitate financiară, iar istoria ultimilor 15 ani ne arată că tot ceea ce s-a întâmplat pe plan internațional a fost resimțit puternic și de consumatorii români: începând cu criza financiară din 2008-2009, continuând cu dificultățile generate de aprecierea francului elvețian în 2015 și, în final, cu criza de sănătate din 2020 și creșterile semnificative de prețuri generate în principal de războiul în desfășurare la granițele noastre.”
În primele două luni ale acestui an, au fost înregistrate 550 de cereri de negociere (355 adresate băncilor și 195 pentru IFN-uri), din care s-au format 130 de dosare de conciliere (128 în legătură cu băncile și 2 în legătură cu IFN- ore). Alte 75 de cereri au fost soluționate direct de către părți, după sesizarea CSALB (25 cu băncile și 50 cu IFN-urile).
Sursa – www.romaniajournal.ro