În SUA, poveștile sumbre despre arme și opiacee, dar ceea ce te lovește cu adevărat ca vizitator al SUA în aceste zile sunt mașinile. La propriu, pentru prea mulți oameni. În 2021, decesele rutiere au fost a doua cauză principală de deces în rândul americanilor cu vârsta sub 45 ani, înaintea Covid-19, sinuciderilor și violenței cu arme de foc.
Într-o vizită în SUA luna trecută, trei lucruri au făcut o impresie puternică: dimensiunea pură a mașinilor; lipsa relativă a modelelor electrice cu zumzetul lor caracteristic; și limitele de viteză care par complet opționale. Toate, cred, provin din aceeași tendință de bază: de a vedea șofatul ca pe o expresie a libertății personale.
Într-o anumită măsură, o dinamică similară se desfășoară în întreaga lume. Furia care a însoțit recentele programe de reducere a traficului rezidențial în Marea Britanie. Dar, atunci când vine vorba de vehicule, SUA este cu adevărat excepțională.
Mașina americană nouă medie cumpărată în 2021 cântărea 1,94 tone, cu o jumătate de tonă mai mult decât media europeană. Achizițiile de SUV-uri și camioane „ușoare” împreună reprezintă acum patru din cinci vehicule noi cumpărate în SUA, față de unul din cinci în urmă cu 50 de ani.
Modelul de achiziționare a automobilelor se potrivește cu diviziunea politică din SUA. Republicanii sunt mai predispuși decât democrații să cumpere un autovehicul nou de orice fel și mult mai predispuși să cumpere unul mare. Aproximativ 65% dintre cumpărătorii celor mai mari camionete, vehicule utilitare și SUV-uri de anul trecut au fost republicani, comparativ cu doar 15% cumpărați de democrați, potrivit unui sondaj realizat de compania de cercetare Strategic Vision.
Iar acest lucru nu este determinat de geografia politică a Americii. Indiferent dacă vă uitați la cumpărătorii din centrele urbane dense sau din zonele rurale izolate, camioanele și SUV-urile sunt roșii, iar hibrizii mici sunt albaștri. Diviziunea devine și mai abruptă atunci când americanii sunt rugați să aleagă ce atribute caută într-o mașină nouă: „agresiv”, „puternic” și „robust” se află printre primele cinci caracteristici selectate de cumpărătorii cu orientare republicană. Flota americană de vehicule uriașe se datorează identității, nu necesității: individualism pe roți.
Toate acestea ar fi o simplă curiozitate, dacă nu ar fi faptul că aceste vehicule au o varietate de calități letale. Pe măsură ce mașinile americane s-au umflat, numărul de decese pentru șoferii și pasagerii din interiorul acestor fortărețe rulante a scăzut cu 22 %. Dar numărul pietonilor uciși a crescut cu 57%. Potrivit unei estimări realizate de Justin Tyndall, profesor asistent de economie la Universitatea din Hawaii, viețile a 8.000 de pietoni ar fi putut fi salvate între 2000 și 2018 dacă americanii ar fi rămas la vehicule mai mici.
De asemenea, pentru mulți dintre cei aflați în interiorul mașinilor, asocierea individualismului cu șofatul se dovedește a fi letală. Aproape unul din 10 șoferi și pasageri de pe scaunul din față al mașinilor americane nu poartă centura de siguranță, iar 45% spun că deseori conduc cu cel puțin 15 mile pe oră peste limita de viteză pe autostrăzi. În Marea Britanie, ambele măsuri sunt mult mai mici, de 3 la sută.
Rezultatul sumbru este că jumătate dintre ocupanții de mașini uciși în SUA în 2020 nu purtau centura de siguranță, față de 23 la sută în Marea Britanie. Viteza este implicată în 30% din accidentele mortale în SUA, dar doar jumătate din această cifră în Marea Britanie. În total, 43.000 de persoane au murit pe drumurile americane în 2021, cea mai mare rată de mortalitate din lumea dezvoltată, cu o oarecare diferență. După calculele mele, o cincime dintre aceștia ar putea fi evitată în fiecare an dacă ratele de viteză și de purtare a centurii de siguranță ar fi egale cu cele din țările similare.
În cele din urmă, există impactul asupra mediului. Mai puțin de 5% din mașinile noi din SUA de anul trecut au fost parțial sau complet electrice, în comparație cu 17% în Europa (ajungând la 86% în Norvegia). Ca urmare, mașina nouă medie din SUA emite de două ori mai mult dioxid de carbon pe kilometru decât omologul său european, totul în timp ce transportă același număr de ocupanți ca în Marea Britanie – 1,5 persoane pe călătorie, ponderat pentru distanța parcursă.
SUA are ideile și ambiția de a conduce tranziția energetică și poate învăța din proiectele locale în care măsurile de calmare a traficului, cum ar fi cele din New York, pot reduce numărul de decese pe șosele. Totuși, în cele din urmă, rezolvarea provocărilor legate de mediu și de sănătatea publică necesită prioritizarea binelui colectiv. Dovezile sugerează că, în ceea ce privește mașinile, nu aceasta este calea americană.
Sursa – www.ft.com