Pierderile anuale la Aston Martin s-au dublat anul trecut din cauza costurilor de livrare a hipercarurilor sale Valkyrie, a mișcărilor de schimb valutar și a datoriilor costisitoare.
Producătorul de mașini de lux a înregistrat o pierdere înainte de impozitare de 495 milioane de lire sterline pentru 2022, comparativ cu 213,8 milioane de lire sterline în 2021, deși compania se așteaptă să înceapă să genereze numerar în acest an. Veniturile au crescut cu 26% la 1,4 miliarde de lire sterline, în timp ce vânzările de mașini au crescut cu 4% la 6.412.
Afacerea a fost într-un program de redresare sub proprietatea lui Lawrence Stroll, dar a trebuit să se recapitalizeze de mai multe ori, inclusiv o emisiune de drepturi de 576 de milioane de lire sterline cu discount puternic în septembrie, care a făcut ca Fondul de investiții publice din Arabia Saudită să devină acționar. Compania chineză Geely, care a încercat de mai multe ori să cumpere compania, a preluat, de asemenea, o participație în afacere anul trecut.
Valkyrie, o mașină de 2,5 milioane de lire sterline care se dorea a fi cea mai rapidă mașină de șosea fabricată vreodată, a cauzat o serie de probleme pentru Aston Martin și a fost una dintre forțele care au determinat pierderile.
Compania a colectat depozite de la clienți cu ani în urmă și înregistrează un cost de depreciere și amortizare pentru fiecare model pe care îl livrează.
În plus, Aston a declarat că a livrat mașini clienților ale căror plăți susține că au fost furate de doi dealeri auto elvețieni. În 2021, Aston i-a dat în judecată pe aceștia, susținând că au reținut mai mult de 10 milioane de lire sterline, dar a declarat că va livra în continuare mașinile așa cum a promis.
Cei doi dealeri, la rândul lor, au dat în judecată Aston pentru 150 de milioane de lire sterline, susținând că li se datorează banii pentru că au subscris dezvoltarea vehiculului și alte două mașini sport.
Aston a livrat 80 de Valkyries în cursul anului, inclusiv 36 în ultimul trimestru.
Finanțele Aston au fost, de asemenea, afectate de datoria sa cu dobânzi mari – costurile pentru aceasta au fost de 139 de milioane de lire sterline în timpul anului. În total, a încasat 127 de milioane de lire sterline din vânzările de mașini, dar a avut o ieșire de numerar de 299 de milioane de lire sterline, inclusiv 287 de milioane de lire sterline pentru dezvoltarea noii sale linii de mașini sport.
De asemenea, a înregistrat o reajustare fără numerar de 156 de milioane de lire sterline a valorii datoriei sale denominate în dolari.
Compania a declarat că se așteaptă la o „creștere semnificativă a profitabilității” în acest an, ca urmare a lansării de noi modele.
Sursa – www.ft.com