Cluburile de fotbal din Premier League vor elimina treptat sponsorizările de jocuri de noroc din fața tricourilor până la sfârșitul sezonului 2025-26, în urma presiunii exercitate de guvernul britanic, care întreprinde o reorganizare a reglementărilor privind jocurile de noroc.
Măsura vine după discuții cu Departamentul pentru Digital, Cultură, Media și Sport, a declarat joi Premier League. Cu toate acestea, cluburilor li se va permite să obțină noi sponsorizări pentru jocuri de noroc până la intrarea în vigoare a interdicției.
Audiența globală a ligii este atractivă pentru companiile de pariuri și alți sponsori care caută să vândă produse la nivel internațional. În total, opt dintre cele 20 de cluburi ale sale au sponsorizări de pariuri în fața tricoului, majoritatea fiind operatori care caută să atragă piețele „gri” din Asia, unde regulile privind jocurile de noroc pe site-uri străine sunt nedefinite.
Printre cluburi se numără West Ham, care este sponsorizat de Betway; Everton, care este sponsorizat de site-ul de cripto-jocuri de noroc Stake.com; și Bournemouth și Newcastle, care sunt sponsorizate de operatorii filipinezi de jocuri de noroc offshore Dafabet și, respectiv, Fun88.
Premier League a declarat că acordurile de sponsorizare din față a tricourilor au fost evaluate la 60 milioane de lire sterline pe an. Cu toate acestea, nu va exista nicio interdicție pentru operatorii care semnează sponsorizări cu cluburi, iar reclamele de jocuri de noroc vor rămâne vizibile pe panourile de pe teren, în ciuda apelurilor din partea militanților pentru jocuri de noroc mai sigure pentru ca liga să meargă mai departe.
De asemenea, liga a declarat că lucrează cu alte sporturi la dezvoltarea unui nou cod pentru sponsorizarea „responsabilă” a jocurilor de noroc.
Guvernul urmează să publice în câteva săptămâni mult așteptata revizuire a Legii 2005 privind jocurile de noroc. Se așteaptă ca această carte albă să introducă o taxă legală asupra unor companii de jocuri de noroc pentru a finanța inițiativele de sănătate publică și să introducă limite de miză pentru pariuri.
Revizuirea face parte dintr-o reformă mai amplă a legilor privind jocurile de noroc care au fost create înainte de lansarea primului smartphone și de apariția aplicațiilor de pariuri, punând de fapt o casă de pariuri virtuală în buzunarele pariorilor și crescând volumul pariurilor plasate.
Lucy Frazer, secretar de stat pentru cultură, a salutat anunțul făcut de Premier League, spunând: „Marea majoritate a adulților pariază în condiții de siguranță, dar trebuie să recunoaștem că fotbaliștii sunt modele de rol care au o influență enormă asupra tinerilor”.
Miniștrii au ajuns la un acord cu liga pentru a exclude propunerile de interzicere a sponsorizării jocurilor de noroc dacă cluburile au eliminat în mod voluntar brandingul din fața tricoului. Frazer a adăugat că guvernul a dorit să lucreze cu liga „pentru a face ceea ce trebuie pentru tinerii fani”.
„Deși acest rezultat nu este perfect, este un pas uriaș”, a declarat James Grimes, fondator al The Big Step, o campanie care vizează eliminarea sponsorizării jocurilor de noroc în fotbal.
Grimes a declarat că anunțul a fost „o acceptare semnificativă a prejudiciului cauzat de sponsorizarea jocurilor de noroc”, dar a adăugat că „doar mutarea logo-urilor într-o altă parte a echipamentului, permițând în același timp ca publicitatea de pe teren și sponsorizarea ligii să continue este total incoerentă”.
Matt Zarb-Cousin, director al Clean Up Gambling, a declarat că schimbarea a fost doar o „mică concesie”. „Este o mărturisire că vizibilitatea acestor sponsori are un impact asupra persoanelor care se confruntă cu probleme de jocuri de noroc și asupra copiilor, dar ei fac minimul”, a spus el.
Ed Craven, fondator al Stake.com, a declarat pentru Financial Times că, în ciuda faptului că mutarea era așteptată „de ceva timp”, a fost „o rușine totuși” că compania va trebui să își îndepărteze marca din fața tricoului lui Everton.
Sursa – www.ft.com