Primul flux de exporturi de petrol din Israel a fost lansat de la proiectul Karish al Energean din estul Mediteranei, un moment de referință pentru o țară cândva vulnerabilă la lipsa de aprovizionare cu energie internă.
Primul transport de țiței de peste mări al națiunii a fost încărcat luni de la unitatea de producție, stocare și descărcare plutitoare Energean Power, o navă gigantică care a fost folosită pentru a dezvolta câmpul de gaz Karish.
FPSO-ul Energean face parte dintr-o dezvoltare care a fost controversată din punct de vedere politic din cauza amplasării sale pe o graniță maritimă odată disputată între apele israeliene și libaneze.
În iulie, Israelul a doborât trei drone despre care se crede că au fost lansate spre FPSO de către gruparea libaneză Hezbollah, susținută de Iran, înainte de demararea proiectului.
Dar, după ani de negocieri indirecte, în octombrie s-a ajuns la un acord susținut de SUA, care a delimitat o frontieră maritimă între câmpul de gaz Karish și câmpul de gaz Qana, pe partea libaneză. Energean a început producția la Karish la sfârșitul anului trecut, iar compania franceză TotalEnergies urmează să înceapă forarea câmpului de gaze Qana mai târziu în 2023.
Cu toate acestea, încărcarea de țiței de luni a fost totuși considerată suficient de sensibilă pentru a lua unele măsuri de securitate suplimentare.
Petrolierul Seliger Aframax, capabil să transporte aproximativ 700.000 de barili de țiței, a fost vizibil pe urmărirea prin satelit lângă FPSO-ul Energean Power duminică seara târziu, dar apoi și-a oprit dispozitivul de urmărire. Acest lucru a fost făcut ca măsură de securitate, potrivit unei persoane familiarizate cu operarea sa.
O navă de stingere a incendiilor, EDT Aurora, a fost, de asemenea, poziționată în apropierea petrolierelor luni după-amiază.
Vitol, cel mai mare comerciant independent de petrol din lume, a încheiat un acord pentru preluarea și comercializarea încărcăturilor Karish la nivel internațional, a declarat Energean. Vitol a refuzat să comenteze.
Energean, care este listată la Londra, a crescut rapid de când a fost fondată de bancherul grec Mathios Rigas în 2007. Acțiunile sale s-au dublat aproximativ din 2019 pentru a-i oferi o capitalizare de piață de 2,2 miliarde de lire sterline.
Rigas a declarat că este fericit să ajute Israelul să se alăture “clubului exportatorilor internaționali de petrol” și a spus că a fost o “piatră de hotar” pentru companie.
Lipsa producției interne de gaze și petrol a Israelului a fost un punct slab pentru o mare parte din istoria sa după independența din 1948, mulți dintre cei mai mari producători de petrol din Orientul Mijlociu refuzând să aprovizioneze țara.
Dar în ultimul deceniu, multiplele descoperiri în apele din estul Mediteranei au contribuit la reducerea dependenței Israelului de combustibilii fosili importați.
Israelul este acum autosuficient în ceea ce privește gazele naturale, ceea ce a redus dependența sa de cărbune și a contribuit la fluidizarea legăturilor cu vecinii săi prin acorduri de export către Egipt și Iordania, deși încă importă majoritatea țițeiului său.
În timp ce Karish este în primul rând un câmp de gaze, succesul producției sale de petrol asociate este crucial pentru economia proiectului pentru Energean, potrivit unor persoane familiare cu această chestiune.
Prețul pe care Energean îl primește pentru gazul pe care îl produce la Karish este mai mic decât prețurile internaționale, deoarece Israelul este o piață relativ izolată. Dar petrolul asociat poate fi transportat la nivel internațional cu un petrolier, Energean urmând să obțină un preț mai apropiat de cel global pentru țițeiul său, care va fi cunoscut sub numele de Karish Blend.
Cel mai mare zăcământ de gaze din Israel, Leviathan, care a intrat în funcțiune în 2019, produce, de asemenea, o parte din țițeiul asociat, care este trimis la rafinăriile naționale.
Producția de petrol și gaze a Energean, care include operațiuni în Israel, Egipt, Italia și Croația, este de așteptat să crească odată cu accelerarea Karish de la aproximativ 41.000 de barili echivalent petrol pe zi la 150.000 bep/d până la sfârșitul anului și la 200.000 bep/d în 2024.
Israelul este încă dependent în mare măsură de țițeiul importat pentru sectorul său de rafinare de 300.000 b/d, cu o cerere internă de aproximativ 250.000 b/d. Acesta exportă un volum mic de produse petroliere rafinate, cum ar fi benzină și motorină, potrivit Administrației americane pentru informații energetice.
Sursa – www.ft.com