“Dacă costul producției de vehicule electrice în Marea Britanie devine necompetitiv și nesustenabil, operațiunile se vor închide”, a declarat producătorul auto Stellantis la o anchetă parlamentară privind viitoarea aprovizionare cu baterii pentru vehiculele electrice în Marea Britanie.
Prima provocare – și cea care va atrage cea mai mare atenție – este că cerințele prevăzute în acordul Brexit ar putea adăuga tarife de 10% la mașinile comercializate între Marea Britanie și Europa începând cu 2024.
Dar Stellantis, care produce camionete electrice la fabrica sa Ellesmere Port din Cheshire, a făcut, de asemenea, o observație mai amplă: industria auto din Marea Britanie se confruntă cu un viitor în care ar putea avea din ce în ce mai multe dificultăți în a concura.
Înăsprirea așa-numitelor reguli de origine în cadrul acordului Brexit este o problemă pentru producătorii de automobile de pe ambele părți ale Canalului Mânecii. (Aceasta ar putea, fanii Brexit, să fie de fapt o situație în care Mercedes și BMW fac lobby pe lângă guvernele europene pentru a acționa). Din ianuarie, vehiculele electrice trebuie să provină în proporție de 45% din conținutul lor din UE și Regatul Unit, iar bateriile în proporție de 60%, pentru a se califica pentru comerț fără taxe vamale.
Industria europeană a bateriilor pur și simplu nu s-a dezvoltat în măsura în care acest lucru este fezabil, spun producătorii de automobile. Costul unor mărfuri cheie a crescut, de asemenea, după invazia Rusiei în Ucraina. Acestea, în cea mai mare parte, nu pot fi obținute la nivel local – sau sunt neoriginare în jargon – iar costurile lor mai mari au distorsionat ipotezele producătorilor de automobile. (Pentru a complica și mai mult lucrurile, tarifele ar face să crească costurile vehiculelor electrice chiar în momentul în care intră în vigoare obiectivele separate de vânzări din Regatul Unit, care le cer producătorilor să crească în mod constant ponderea vehiculelor cu emisii zero în totalul vânzărilor lor).
UE ar putea avea un stimulent pentru a amâna cerințele mai dure. Cu 30 gigafabrici pentru fabricarea bateriilor în curs de realizare, dezvoltarea industriei sale este mai avansată decât cea a Regatului Unit, lucru despre care am scris la începutul acestei săptămâni.
Producătorii săi de automobile ar trebui să beneficieze în cele din urmă. Cu toate acestea, surse din industrie spun că Comisia Europeană este precaută în ceea ce privește rectificarea normelor menite să forțeze delocalizarea fabricării bateriilor din Asia.
În orice caz, Marea Britanie are o problemă pe termen mai lung. Stellantis a remarcat că “costurile logistice mai mari” ale importului de baterii de peste mări și țări ar pune producătorii de automobile din Marea Britanie într-un dezavantaj competitiv, ceea ce înseamnă că producția s-ar muta în străinătate.
Dezinteresul guvernului britanic față de strategia industrială a frânat cu siguranță dezvoltarea producției de baterii. Dar creșterea uriașă a intensității energetice în trecerea de la fabricarea motoarelor cu combustie internă la cea a vehiculelor electrice cu baterii înseamnă, de asemenea, că costurile ridicate ale energiei în Marea Britanie – care au fost mult timp o problemă pentru utilizatorii intensivi, cum ar fi sectorul siderurgic – devin o problemă acută și în sectorul auto.
Contribuția Nissan, în general mai blândă, la aceeași anchetă a remarcat faptul că costurile energiei au devenit “deosebit de impactante pentru competitivitatea internațională a Regatului Unit”. Organismul industrial SMMT a declarat că membrii săi au raportat că prețurile la electricitate au fost de peste două ori mai mari decât cele de la alte fabrici de autovehicule din UE, iar prețurile la gaz cu 60% mai mari, numind acest lucru “critic” pentru dezvoltarea sectorului britanic.
Una dintre plângeri este că, în timp ce fabricarea bateriilor se califică pentru sprijinul disponibil pentru industriile energointensive, producătorii de automobile în sine nu o fac. În orice caz, sprijinul oferit a fost în mod istoric inferior nivelurilor disponibile pe continent. UK Steel subliniază faptul că reducerile disponibile la prețurile angro de energie electrică încep la 120 de lire sterline pe MWh în Germania (și sunt mai generoase), comparativ cu 185 de lire sterline pe MWh în Regatul Unit. Organismul de comerț spune că industria plătește 15 lire sterline pe MWh pentru taxele de rețea în Regatul Unit, față de 1 liră sterlină în Germania și mai puțin în Franța.
În februarie, guvernul a declarat că va organiza consultări cu privire la un “Supercharger pentru industria britanică”, promițând să abordeze această problemă – dar țara are o lungă istorie de a lăsa industriile sale de producție să suporte costuri mai mari. Costurile energetice relative sunt de așteptat să joace un rol cheie în decizia iminentă a Tata Motor cu privire la decizia iminentă dacă o fabrică de baterii pentru Jaguar Land Rover vine în Marea Britanie, potrivit lui David Bailey de la Universitatea din Birmingham.
Abordarea regulilor de origine din acordul Brexit este doar o etapă a cursei pentru a asigura o cotă de piață pentru vehiculele cu baterii. Este o cursă pe care Regatul Unit o începe cu un handicap considerabil.
Sursa – www.ft.com