Producătorul de automobile Stellantis a avertizat că ar putea fi forțat să își închidă fabrica din Ellesmere Port dacă miniștrii nu reușesc să renegocieze o parte esențială a acordului Brexit al Regatului Unit cu UE.
Furgonetele electrice fabricate la site-ul din Cheshire de către proprietarul Vauxhall se vor confrunta cu tarife de 10% atunci când vor fi exportate în Europa continentală începând cu anul viitor, deoarece nu vor conține suficiente piese de origine locală, a declarat compania.
Normele prevăd că 45% din valoarea unui vehicul electric trebuie să provină din Marea Britanie sau din UE începând cu 2024 pentru a evita penalitățile.
Într-o prezentare către comisia de afaceri a parlamentului britanic, publicată luni, compania a declarat: „Dacă costul producției de EV în Marea Britanie devine necompetitiv și nesustenabil, operațiunile se vor închide”.
Aceasta a adăugat: „Solicitarea noastră către guvern este de a obține un acord cu UE pentru a menține actualele reguli de origine până în 2027.”
Solicitarea noastră către guvern este de a obține un acord cu UE pentru a menține actualele reguli de origine până în 2027.
Avertismentele sale se fac ecoul unor preocupări mai largi din industrie, conform cărora vehiculele electrice fabricate în Marea Britanie, cum ar fi Nissan Leaf, vor pierde în fața rivalilor europeni odată cu intrarea în vigoare a noilor reguli, dacă mașinile exportate vor deveni mai scumpe.
Societatea Producătorilor și Comercianților de Automobile, organismul de comerț din Marea Britanie, a avertizat în prezentarea sa: „Capacitatea actuală de producție din UE și din Regatul Unit nu permite sectorului nostru să îndeplinească viitoarele cerințe de origine pentru baterii și piese de baterii”.
Dar prezentarea Stellantis este prima dată când un producător de automobile a cerut în mod deschis guvernului britanic să renegocieze termenii acordului comercial Brexit.
Atunci când Stellantis a luat decizia de investiție 2021 de a fabrica camionete electrice în Ellesmere Port, o mișcare care a adus o investiție de 100 de milioane de lire sterline și a protejat situl, producătorul de automobile a presupus că va îndeplini viitoarele standarde de conținut local.
Dar „ca urmare a schimbărilor rapide ale mediului de operare din cauza conflictului din Ucraina și a inflației costurilor materiilor prime și a problemelor de aprovizionare”, compania a declarat că „acum nu suntem în măsură să respectăm aceste reguli de origine”.
Avertismentele sale vin în contextul în care Marea Britanie se luptă cu rivalii europeni și cu SUA pentru a atrage producătorii de vehicule electrice și partenerii lor pentru baterii, în timp ce industria se pregătește să treacă la vehicule mai puțin poluante.
Stellantis a evidențiat Ford, care a închis o fabrică de motoare în Bridgend, și Mini, care va muta producția de mașini electrice în China, ca exemple de pierdere de locuri de muncă în străinătate în Marea Britanie.
Marea Britanie a avut investiții de la Nissan și Ford în fabricarea de vehicule electrice și piese, dar țara a avut dificultăți în a atrage noi jucători, cum ar fi Rivian sau Tesla. Șansele de a construi o industrie de baterii autohtonă au fost reduse atunci când Britishvolt s-a prăbușit în administrare în ianuarie, un eveniment care a declanșat investigația comisiei pentru afaceri în industrie.
În acest an sunt așteptate mai multe decizii importante.
Tata Motors, proprietarul Jaguar Land Rover, este pe cale să decidă dacă va construi o fabrică de baterii în Marea Britanie sau în Spania, alături de partenerul său așteptat, Envision AESC din China.
De asemenea, se așteaptă ca BMW să anunțe noi modele electrice care urmează să ajungă la uzina sa Mini din Oxford în acest deceniu, în timp ce atât Toyota, cât și Nissan se confruntă cu decizii de investiții pentru uzinele lor, a raportat Financial Times în acest an.
Stellantis plănuiește să cumpere baterii de la ACC, o societate mixtă între producătorul de automobile și grupul petrolier Total, odată ce fabricile sale europene vor fi operaționale, dar a fost nevoită să cumpere baterii de la alți furnizori până când fabricile vor fi gata.
Constructorul auto produce deja furgonete electrice în Spania și plănuia să folosească Ellesmere Port pentru a produce vehicule atât pentru piața locală cu volan pe dreapta, cât și pentru exportul în UE.
Guvernul britanic a declarat: „Secretarul pentru afaceri și comerț a ridicat această problemă cu UE și este hotărât să se asigure că Regatul Unit rămâne una dintre cele mai bune locații din lume pentru producția de automobile, în special pe măsură ce facem tranziția către vehiculele electrice”.
Sursa – www.ft.com