Rețeaua de încărcare proprie a Tesla a contribuit la ascensiunea sa ca producător dominant de mașini electrice din SUA. Acum, acesta deschide această rețea pentru mărcile rivale – o decizie care va zgudui industria de încărcare la marginea drumului.
Miile de locații ale rețelei Supercharger au fost concepute pentru a realimenta doar vehiculele Tesla – o „grădină îngrădită”, în cuvintele lui Elon Musk. Dar săptămâna trecută, șeful executivului a declarat că va permite mașinilor Ford să se conecteze la 12.000 de locații începând cu primăvara viitoare. Tesla a anunțat anterior că intenționează să invite alte mărci de vehicule electrice să folosească cel puțin 7.500 de locații de încărcare până la sfârșitul anului 2024.
Deschiderea grădinii Tesla va modifica ecosistemul care a apărut în afara porților sale. Companiile de încărcare specializate, cum ar fi Chargepoint Holdings, EVgo Services și Electrify America, au concurat pentru a deservi mașini produse de o varietate de producători.
„Toată lumea va fi afectată într-o formă sau alta dacă rețeaua de încărcare a Tesla va continua să crească și să ajungă la mai multe tipuri de vehicule”, a declarat Nick Nigro, fondatorul grupului de cercetare Atlas Public Policy, o companie de consultanță. „(Tesla) vede oportunitatea de a vedea unde se îndreaptă piața și știe că are un serviciu de încărcare bun …Ei cred că sunt pregătiți să facă asta pentru toate vehiculele acum”.
SUA are aproximativ 139.000 de porturi, sau locuri de încărcare individuale, dintre care puțin sub 32.000 oferă încărcare „rapidă” care poate reface o baterie în aproximativ 30 de minute, potrivit Atlas. Tesla operează mai mult de 19.000 de încărcătoare rapide. Într-un efort de a grăbi adoptarea vehiculelor electrice, președintele Joe Biden a declarat că SUA trebuie să înființeze 500.000 de încărcătoare publice în întreaga țară până în 2030.
Jonathan Levy, director comercial la EVgo, a părut optimist în legătură cu mișcarea Tesla, pe măsură ce piața în general se extinde. „Ajungerea la ubicuitatea EV înseamnă să avem mai multe încărcări rapide și, prin urmare, Tesla va avea mai mult, noi vom avea mai mult, concurenții noștri vor avea mai mult și vom continua să creștem plăcinta”, a spus el.
Brendan Jones, directorul executiv al Blink Charging, a declarat că mișcarea Tesla nu a semnalat faptul că încărcarea rapidă devine un serviciu de bază, cum ar fi alimentarea la o stație de benzină. Încărcătoarele publice mai lente, cunoscute sub numele de „Nivelul 2”, au crescut mai mult ca o marfă în ultimii trei ani, a spus el.
Cea mai mare parte a încărcării vehiculelor se face peste noapte la domiciliu, unde proprietarii de vehicule electrice pot beneficia de prețuri mai mici la electricitate, iar încărcarea care poate dura până la 12 ore nu reprezintă un dezavantaj. Dar stațiile de încărcare publice, în special cele rapide, sunt esențiale pentru a risipi temerile de a rămâne blocat fără loc de încărcare, o barieră în calea vânzărilor de vehicule electrice.
Unele companii de încărcare, inclusiv Chargepoint, EVgo și Volta Charging, au devenit publice prin tranzacții cu societăți de achiziție cu scop special în timpul recentului boom al acestor vehicule. Unele grupuri vând electricitate, în timp ce altele vând echipamente și software. Volta, care plănuia să genereze bani prin publicitate pe stâlpii de încărcare, încarcă acum pentru electricitate și a fost achiziționată de marele producător de petrol Shell în martie.
Prețurile acțiunilor multor companii de încărcare cotate la bursă s-au prăbușit pe măsură ce ratele dobânzilor au crescut și investitorii s-au acrit de companiile neprofitabile care au vărsat capital în rețelele de încărcare. Chargepoint a scăzut cu 69% de la debutul său în februarie 2021, în timp ce EVgo a scăzut cu 74%.
„Wall Street urăște stocurile”, a declarat Craig Irwin, analist la Roth Capital Partners, deoarece creșterea rapidă a adoptării EV a însemnat că societățile au avut nevoie de mai mult capital decât se așteptau. Cu toate acestea, „nu văd pe nimeni care să se poticnească cu adevărat în acest moment. Este greu să te poticnești atunci când industria ta are o creștere de aproape 100%”.
O frustrare obișnuită a șoferilor de vehicule electrice este să se deplaseze la un punct de încărcare public și să constate că acesta este inutilizabil. Ca răspuns, Ford a demarat în 2021 un program numit „Charge Angels”, în care lucrătorii au fost trimiși să testeze punctele de încărcare disponibile pentru clienți. Nigro, de la Atlas, a declarat că acordul său cu Tesla este „fără îndoială o lovitură în plin pentru furnizorii de încărcare existenți pentru vehiculele Ford”.
În afară de Tesla, experiența de încărcare este „lipsită de strălucire”, a spus Nigro. Pe măsură ce adoptarea EV crește, companiile de încărcare vor fi testate pentru a îmbunătăți ingineria și serviciile pentru clienți, grupurile cu buzunare adânci având un avantaj.
„Vor exista câțiva câștigători și vor exista câțiva perdanți”, a spus el.
Investitorii au investit 13 miliarde de dolari în infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice din SUA, potrivit Atlas. Un proiect de lege bipartizan de infrastructură pe care Biden l-a semnat în noiembrie 2021 alocă 7,5 miliarde de dolari pentru a construi o rețea de încărcătoare în întreaga țară.
Finanțarea federală care se spală în industrie este „materială”, a spus Irwin. Dar pentru a fi eligibile, companiile trebuie să adopte standardul de încărcare dominant cunoscut sub numele de sistem de încărcare combinat (CCS). Tesla, care are un standard diferit, trebuie să extindă serviciul de încărcare la alte mărci de mașini pentru a se califica pentru subvenții.
Conectarea diferitelor tipuri de mașini la locațiile Tesla Supercharger poate prezenta provocări practice. Este mai ușor să oferi clienților o experiență de încărcare fără întreruperi atunci când, precum Tesla, o companie controlează atât vehiculul, cât și infrastructura de încărcare. Levy de la EVgo a remarcat că una dintre cele mai frecvente probleme cu încărcarea publică au fost întârzierile de comunicare între încărcător și vehicul, sau între cloud și sistemele de procesare a plăților, „iar Tesla nu a trebuit să se confrunte încă cu acest lucru”.
Chiar și un loc de încărcare amenajat pentru a găzdui vehiculele Tesla ar putea avea probleme dacă cablurile de pe încărcător nu sunt suficient de lungi pentru a ajunge la locul de conectare de pe vehicul.
„Nissan Leaf este în față, (Hyundai Ioniq 5) este în partea din spate dreapta, …Volvo este în partea din spate stânga – cablul trebuie să poată ajunge la toți acești oameni, precum și să deservească mai multe tensiuni”, a spus Levy. „Așa că există o mulțime de întrebări”.
Sursa – www.ft.com