UE ar trebui să ia măsuri drastice împotriva Indiei care revinde în Europa petrol rusesc sub formă de carburanți rafinați, inclusiv motorină, a declarat șeful diplomației blocului, în timp ce națiunile occidentale încearcă să înăsprească sancțiunile asupra sectorului energetic al Moscovei.
Josep Borrell, înaltul reprezentant al UE pentru politica externă, a declarat pentru Financial Times că Bruxelles-ul știa că rafinăriile indiene cumpărau volume mari de țiței rusesc înainte de a le transforma în combustibili pentru a fi vândute în Europa, spunând pentru prima dată că UE ar trebui să acționeze pentru a opri acest lucru.
„Dacă motorina sau benzina intră în Europa … care vine din India și este produsă cu petrol rusesc, aceasta este cu siguranță o eludare a sancțiunilor și statele membre trebuie să ia măsuri”, a declarat Borrell.
India a devenit unul dintre cei mai mari cumpărători de țiței rusesc de la invazia din Ucraina, rafinăriile sale obținând marje mari prin cumpărarea de țiței cu discounturi mari, care acum este în mare parte interzis în UE, înainte de a vinde carburanți la preț întreg în Europa.
Comerțul este legal în conformitate cu sancțiunile UE, dar a fost criticat de cei care doresc să vadă sancțiuni mai dure impuse Rusiei și susțin că a permis Moscovei să continue să obțină venituri mari din vânzările sale de petrol – cea mai mare componentă a bugetului Kremlinului.
Borrell a recunoscut că plafonul de preț al G7 – care vizează limitarea vânzărilor de țiței rusesc către alte țări la 60 de dolari pe baril – a contribuit la reducerea veniturilor din petrol ale Rusiei și a spus că este de înțeles că India a vrut să profite de țițeiul mai ieftin.
Dar el a sugerat că nu se simte confortabil că o mare parte din acest petrol se întoarce acum în Europa sub formă de combustibili rafinați.
„Că India cumpără petrol rusesc, este normal. Și dacă, datorită limitărilor noastre privind prețul petrolului, India poate cumpăra acest petrol mult mai ieftin, ei bine, cu cât Rusia primește mai puțini bani, cu atât mai bine”, a spus Borrell.
„Dar dacă folosesc acest lucru pentru a fi un centru în care petrolul rusesc este rafinat și produsele secundare sunt vândute la noi … trebuie să acționăm”.
Comentariile lui Borrell vin înaintea unei întâlniri de marți cu ministrul de externe al Indiei, S Jaishankar, unde va ridica problema, a spus el. Premierul indian Narendra Modi va fi, de asemenea, probabil sub presiunea liderilor G7 la un summit din Japonia, unde abordarea evitării sancțiunilor va fi un subiect cheie de discuție.
Un oficial al coaliției de plafonare a prețurilor a declarat că ei cred că politica îndeplinește dublul scop de a restricționa veniturile Rusiei, menținând în același timp livrările pe piața mondială, și a declarat că sunt „încrezători că ar putea rezista oricăror fluctuații în politica de import a jurisdicțiilor individuale”.
„Exporturile de petrol rusesc au fost remarcabil de stabile de când a fost implementat plafonul de preț, în ciuda afirmațiilor Rusiei că ar urma să reducă producția”, a declarat oficialul.
„Suntem încrezători că suntem foarte departe de a submina succesul plafonării prețurilor.”
Țintirea exporturilor de combustibil rafinat ar marca o schimbare semnificativă în regimul de sancțiuni al Occidentului, care a încercat să găsească un echilibru între dorința de a limita veniturile Moscovei și riscurile de a pierde o cantitate prea mare de aprovizionare de pe piața globală. Separat, G7 și UE sunt dispuse să interzică importurile de gaz rusesc pe rutele pe care Moscova a tăiat deja livrările, potrivit FT.
Dar în ceea ce privește petrolul, SUA în special sunt îngrijorate de potențialul de creștere a prețurilor, care ar afecta economia mondială și ar putea chiar să ofere Moscovei venituri mai mari, chiar dacă volumul exporturilor rusești scade.
La complexitatea situației se adaugă faptul că sancțiunile existente, inclusiv cele impuse Iranului și Venezuelei, au acceptat, în general, că, odată ce țițeiul este rafinat, nu mai este desemnat ca provenind din țara din care a provenit.
Rafinăriile indiene, de exemplu, utilizează țiței din mai multe țări diferite, inclusiv Rusia, ceea ce face dificilă identificarea originii exacte a unui baril de motorină sau benzină.
Cu toate acestea, un efect disuasiv poate fi generat chiar și prin simpla discuție despre potențiale sancțiuni. Un analist petrolier a declarat că India sau alte țări ar putea înceta să mai cumpere țiței rusesc dacă ar crede că piața UE ar putea fi tăiată ca destinație pentru combustibilii lor rafinați. Rusia este al doilea mare exportator de țiței din lume, după Arabia Saudită, și există deja temeri că piața mondială a petrolului se va restrânge în cursul acestui an, ceea ce va duce la creșterea prețurilor.
Borrell a declarat că orice mecanism de stopare a fluxului de petrol rusesc va trebui să fie pus în aplicare „de către autoritățile naționale”, sugerând că UE ar putea viza cumpărătorii de combustibili rafinați indieni despre care cred că sunt derivați din țiței rusesc.
„Dacă ei vând, este pentru că cineva cumpără. Și trebuie să ne uităm la cine cumpără”, a spus el.
Sursa – www.ft.com