Nu cu mult timp în urmă, carnea pe bază de plante părea pregătită să acapareze farfuriile lumii. Alimentate de preocupările legate de bunăstarea animalelor, de mediu și de sănătate, investițiile s-au revărsat în sectorul proteinelor alternative. Frenezia pentru burgeri și cârnați falși a atins un punct culminant odată cu oferta publică inițială din SUA a companiei Beyond Meat în 2019.
Acțiunile, la un preț de 25 de dolari, au crescut de aproape 10 ori în două luni de tranzacționare pentru a da companiei o valoare de piață de aproape 14 miliarde de dolari.
De atunci, acțiunile s-au prăbușit cu 94%. Beyond Meat a raportat săptămâna aceasta o pierdere de 59 de milioane de dolari în primul trimestru, pe fondul unei scăderi de 16% a veniturilor la 92 de milioane de dolari.
De ce și-a pierdut carnea falsă frișca? Prima problemă este că nu a câștigat destui convertiți. În SUA, vânzările de înlocuitori de carne pe bază de plante s-au stabilizat după un impuls dat de stocarea pandemiei. Vânzările au totalizat 1,37 miliarde de dolari anul trecut, față de 1,38 miliarde de dolari în 2021 și 1,4 miliarde de dolari în 2020, potrivit Plant Based Foods Association. Creșterile de preț au contribuit la aplatizarea cifrelor. Volumul vânzărilor a scăzut cu 8% de la an la an.
Cea de-a doua problemă este faptul că carnea pe bază de plante este mai scumpă decât cea adevărată. Omnivorii au trecut la bucăți mai ieftine de carne animală. Vegetarienii s-au orientat implicit către proteine vegetale mai simple, cum ar fi tofu sau quinoa.
A treia dificultate – subliniată de Lex pe fondul entuziasmului inițial al pieței pentru Beyond Meat – este reprezentată de barierele scăzute la intrarea pe piață. În prezent, există mai mult de 60 de companii de carne pe bază de plante, fiecare dintre ele având vânzări cu amănuntul de peste 500.000 de dolari, potrivit The Good Food Institute.
Catalogul de probleme pune Beyond Meat într-o situație dificilă. Numerarul și echivalentele s-au micșorat pentru al optulea trimestru consecutiv, ajungând la 258 de milioane de dolari. Datoria netă se ridică la 1,1 miliarde de dolari. Compania plănuiește să strângă 200 de milioane de dolari prin intermediul unei vânzări de acțiuni. Anul trecut a anunțat două runde de pierderi de locuri de muncă.
Se pare că și rivalul Impossible Foods, deținut privat, a planificat să reducă locurile de muncă, în ciuda vânzărilor record din 2022. Gigantul brazilian de carne JBS și-a închis afacerea americană de alimente pe bază de plante, Planterra Foods, la doar doi ani după ce a lansat-o.
În perioada sa de glorie, acțiunile Beyond Meat se tranzacționau cu până la 122 ori veniturile. Evaluarea a scăzut la doar de două ori. Dar acest lucru pare încă scump în comparație cu alți producători de alimente, cum ar fi Hormel și Conagra, care sunt profitabile și se mândresc cu vânzări în creștere.
Acțiunile seamănă acum cu resturile neplăcute ale unui experiment culinar eșuat.
Sursa – www.ft.com