Suceava va deveni "furnicarul" centrelor comerciale

În maxim doi ani, cei aproape 120.000 de suceveni îşi vor putea face cumpărăturile în moderne centre comerciale, printre care se vor regăsi şi cele ale marilor nume prezente pe piaţa europeană de profil. Câteva dintre acestea centre există deja pe piaţă – Metro, Kaufland, Selgros, iar altele se află în diverse stadii de proiect – Iulius Mall, Galleria Mall, Carrefour, Baumax, Media Galaxy, Mr. Bricolage. O mare parte dintre aceste centre se vor construi pe ruinele fostelor fabrici comuniste, urmând să preia o parte din forţa de muncă disponibilizată ca urmare a dispariţiei acestor întreprinderi. Alte centre, din categoria celor care funcţionează de ani buni pe piaţă, vor încerca să se modernizeze, pentru a putea face faţă concurenţei noilor veniţi.
 
 
Investiţie de 3,1 milioane euro pentru modernizarea Bazarului
 
Din această clasă face parte Bazarul din Suceava, unul dintre cele mai cunoscute puncte de acest gen din România. Cu o activitate înfloritoare în primii ani de după Revoluţie, Bazarul a început să piardă sensibil teren în competiţia cu celelalte centre comerciale, clienţii începând să abandoneze aglomeraţia de tonete ruginite, lipite între ele, în favoarea noilor magazine elegante şi luminoase.
 
Pentru a revitaliza acest obiectiv, în urma funcţionării căruia supravieţuiesc câteva mii de familii, Primăria Suceava a realizat un proiect de modernizare a Bazarului, cu o valoare de 3,1 milioane de euro. Municipalitatea va ale-ge în foarte scurt timp societatea de construcţii care se va ocupa de acest proiect, lucrările urmând să fie finalizate până în anul 2011. Şi comercianţii din Piaţa Mică au încheiat un acord cu municipalitatea, în vederea modernizării spaţiilor existente. De altfel, Bazarul şi micile magazine din Centrul comercial "Zimbru" au început să piardă serios teren în faţa concurenţei puternice şi a politicii preţurilor reduse a marilor firme care au pătruns pe piaţă.
 
"Motoarele" Kaufland duduie pe ruinele unei foste fabrici de tricotaje
 
Primul centru comercial din Suceava în accepţiunea modernă a termenului a fost Univers'all, acesta încetându-şi, însă, activitatea, în ultima parte a anului trecut, odată cu închiderea întregii reţele naţionale.
 
În schimb, germanii de la Metro Cash&Carry, care au deschis la Suceava al 17-lea magazin din ţară, în octombrie 2003, funcţionează fără probleme, rămânând unul dintre principalii concurenţi de pe piaţă. Succesul celor de la Metro a atras şi alţi investitori în acest domeniu, următorii intraţi pe piaţă fiind germanii de la Kaufland. Construită pe ruinele fostei fabrici de tricotaje "Zimbru", pe strada Universităţii, în vecinătatea Universităţii "Ştefan cel Mare", dar şi în a sediului administraţiei locale, Kaufland Suceava exploatează cu succes poziţia centrală pe care o deţine.
 
Magazinul este amenajat pe o suprafaţă de 18.500 mp, beneficiază de o parcare de 316 locuri, şi a necesitat o investiţie de 9 milioane de euro. Efortul financiar a meritat, deoarece, conform unor surse neoficiale, Kaufland Suceava se află pe locul secund din punct de vedere al vânzărilor, la nivel naţional, deşi a fost inaugurat în vara anului trecut.
 
Selgros şi-a instalat "reşedinţa" suceveană pe 14.000 de metri pătraţi
 
Cel mai mare centru comercial de pe piaţa suceveană este Selgros Cash&Carry, hypermarket deschis de curând şi situat în preajma podului spre Iţcani, în urma unei investiţii de 15 milioane de euro. Obiectivul a fost amenajat pe un teren de 7 hectare, numai magazinul în sine ocupând o suprafaţă de 14.000 de metri pătraţi, parcarea pentru clienţi având o capacitate de 500 de locuri. Acesta este cel de-al 14-lea punct Selgros din România, deschiderea sa ducând la crearea a 350 de noi locuri de muncă pentru suceveni.
 
"Altex Megastore" explotează la maxim vadul comercial conferit de situarea ultracentrală a Centrului comercial Bucovina, în care s-a mutat după ce a preluat activele societăţii "Cometex".
Indiferent de evoluţia vânzărilor, această clădire are o valoare de piaţă imensă, dacă se ţine cont de faptul că "Altex" a vândut spaţiul de la "Adam şi Eva" cu aproape 4 milioane de euro.  
 
"Iulius Group" vrea să construiască un gigant
 
Intrând în registrul centrelor comerciale aflate în curs de execuţie, trebuie remarcată ambiţia dezvoltatorilor acestor proiecte. Astfel, "Iulius Mall" Suceava  este un proiect estimat la 100 de milioane de euro. Construcţia se va desfăşura pe o suprafaţă de aproximativ 125.000 mp, pe un teren preluat de la societatea "Famos". Obiectivul de la Suceava va fi cel mai mare complex comercial Iulius Mall din ţară, dezvoltat pe baza conceptului SDE (Shopping Dining Entertainment).
 
Acesta va oferi clienţilor, sub acelaşi acoperiş, magazine, un hypermarket, spaţii de joacă pentru copii, cafenele, baruri, restaurante, locuri de parcare, cinematografe şi alte spaţii cu destinaţii comerciale, dar şi de petrecere a timpului liber. Investitorul, "Iulius Group" Iaşi, susţine că mall-ul de la Suceava este gândit ca unul supraregional, adresându-se nu numai sucevenilor, ci şi vizitatorilor din oraşele şi judeţele învecinate: în special Botoşani, dar şi Piatra Neamţ, Fălticeni, Rădăuţi. Proiectul se află în faza finalizării studiului de fezabilitate.
 
60 de milioane de euro vor intra în proiectul "Bucovina Shopping City"
 
Pe amplasamentul fostei societăţi "Mobstrat" se construieşte "Bucovina Shopping City", un alt gigantic centru comercial, care se va întinde pe 55.000 de metri pătraţi. Valoarea estimată a proiectului realizat de fondul britanic de investiţii imobiliar
e "North Real Estate Opportunities Fund" este de 60 de milioane de euro.
 
"Bucovina Shopping City" va consta în principal din patru hypermarketuri, partea de produse alimentare fiind rezervată pentru "Carrefour", compania "Baumax" se va ocupa de sectorul de produse de bricolaj, de genul "do it yourself", "Media Galaxy" are rezervată componenta de comerţ cu produse electronice, iar partea de produse de mobilier este dedicată societăţii "Mobexpert". De asemenea, va fi amenajată o galerie comercială de 80-100 de magazine mai mici, ale unor mărci de renume.
 
Pe lângă cele patru supermarketuri şi galeriile comerciale care vor totaliza 12.000 de metri pătraţi, "Bucovina Shopping City" va beneficia şi de o parcare de 1.400 de locuri, precum şi de amenajări rutiere menite să faciliteze accesul către complexul comercial. Investiţia fondului britanic va conduce la crearea a circa 2.000 de locuri de muncă.
 
Galeria Mall, viitor vecin cu Metro
 
La intrarea dinspre Fălticeni în municipiul Suceava este programată demararea construcţiei unui alt mare centru comercial – Galeria Mall. Noul complex, realizat de două mari companii internaţionale, "GTC Real Estate Investments România" şi "Aura Investments" Ltd, pe terenurile din zona Metro, va fi construit pe trei nivele – subsol, parter şi un etaj, care vor fi amenajate atât ca spaţii comerciale, cât şi ca centre de prezentare a unor produse, spaţii de relaxare şi distracţie.
 
Galleria Mall va avea o suprafaţă de 15.000 de metri pătraţi, investiţia fiind estimată la 15 milioane de euro.
 
Turcii de la "Akrom Akal" vor să "muşte" şi ei din piaţă
 
Un alt centru comercial, cu o suprafaţă de aproape 30.000 de metri pătraţi, se va ridica pe locul fabricii de textile de pe strada "Traian Vuia". Proiectul aparţine turcilor de la "Akrom Akal" şi va consta într-un hypermarket de 7.000 mp, un magazin Mr. Bricolage de 7300 mp, un magazin de electrocasnice de 2.300 mp, unul alimentar de 1.625 mp, precum şi dintr-o galerie comercială, amenajată pe o suprafaţă de 1.630 mp. Suprafaţa totală ocupată de noul centru comercial este de 5 hectare, clienţii urmând să aibă la dispoziţie şi o parcare de 650 de locuri. Proiectul mai prevede facilitarea accesului auto prin amenajarea unui sens giratoriu.
 
Primele mutări pe tabla de şah ale "Office Development"
 
Un alt proiect ar putea fi realizat pe terenul fostei societăţi "Romups", din zona Pasajului Burdujeni. Terenul a fost vândut în anul 2005, cu 2,4 milioane de euro, către SC "Imotur" SRL, societate aparţinând omului de afaceri Bogdan Lenţa, care, la rândul său, a vândut o suprafaţă de 9,5 hectare firmei "Office Development" SRL, obţinând un preţ de 9,3 milioane de euro. Tranzacţia s-a realizat la finalul anului trecut. "Office Development", care are ca obiect principal de activitate închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate, nu a dezvălui încă planurile sale de valorificare a acestei achiziţii.
 
Competiţia pentru proiectul municipalităţii, World Trade Center
 
În fine, rămâne în studiu proiectul prezentat de primarul Ion Lungu, prin care în locul actualului stadion Areni s-ar putea construi un centru de afaceri. World Trade Center – denumirea iniţială a proiectului, ar putea avea 15 etaje şi este prevăzut să cuprindă un hotel de patru stele, săli de şedinţe amenajate şi utilate modern, restaurante elegante, gata să primească oaspeţi cu rang înalt şi oameni de afaceri interesaţi de zona Bucovinei, precum şi un supermarket la parter.
 
Dacă această intenţie se va concretiza, un nou stadion va trebui construit, pe terenurile din spatele magazinului Metro. La scurt timp după lansarea proiectului, trei companii străine şi-au exprimat deja intenţia de a participa la această investiţie: "Adama" şi "Aura Investments" Ltd., din Israel, şi "Inverciones los Carpatos", din Spania. După discuţii de principiu cu conducerea Primăriei Suceava, reprezentanţii companiei "Adama" şi-au declarat disponibilitatea de a investi chiar şi 100 de milioane de euro în acest proiect.
 
În acelaşi timp, investitorii spanioli au menţionat că sunt dispuşi să construiască o clădire cu 24 de etaje, cu condiţia ca primele patru etaje să constituie un complex comercial pentru ca investiţia să poată fi amortizată mai uşor.
Comentarii (0)
Adaugă comentariu