Cu cât ar urma să se scumpească băuturile spirtoase de la 1 ianuarie 2023?

74

De la data de 1 ianuarie 2023, prin ordonanța creșterilor de taxe (OG 16/2022) se majorează accizele la alcool. Deja a fost o creștere de taxe de la 1 august (de 5%), iar de la 1 ianuarie ar urma încă una, cel mai probabil de 15%, producătorii așteptând acum datele INS.

În contextul financiar, dacă acea majorare de 5% a fost parțial absorbită de producătorii de băuturi spirtoase prin micșorarea marjelor de profit, cea de la 1 ianuarie va fi prea mare. Practic, i-ar aduce pe minus. Așadar, cel mai probabil vom vedea o majorare a prețurilor pentru a putea rămâne pe piață.

În  mod practic, în ceea ce se consumă cel mai mult (băuturi de masă). Evident, sunt sortimente și de băuturi alcoolice ceva mai fine, dar prețul este pe măsură, iar acolo nu știm care sunt marjele producătorilor în general.

Dacă vrei un rom sau un vinars bun la un preț deosebit va trebui să dai câteva sute de lei.

Exemplu: Pentru o băutură spirtoasă „de duzină” de 16 lei, prețul ar urma să urce la 17 lei.

În contexul ponderilot oferite de Asociația Spirits România (deși e posibil să fie ușor diferite de la sortiment la sortiment și de la producător la producător) pentru a ne face o idee despre ce majorări de prețuri vom vedea de la 1 ianuarie.

Dacă s-ar păstra actualele cheltuieli ale producătorilor, ar trebui ca o sticlă de 0,7l de:

  • Pălincă – 35 lei (preț actual) – aceasta să ajungă la 36,78 lei
  • Vinars (VSOP) 50 – 80 lei (preț actual) – ar urma să ajungă la 52,55 lei – 84 lei
  • Vodcă 30 – 60 lei (preț actual) – ar urma să ajungă la 31,5 – 63 lei
  • Whiskey 40-67 lei (preț actual) – ar urma să ajungă la 42 – 70 lei
  • Rom 36 – 70 lei (preț actual) – ar urma să ajungă la 37,9 – 73,5 lei

Evident, acestea sunt doar câteva calcule orientative. Fiecare producător are propriile costuri și va lua propriile decizii, poate restructurări de personal, mai puține cheltuieli de marketing, o marjă mai mică (care e destul de jos astăzi, la 2%). Să nu uităm că în același timp s-au scumpit materiile prime care sunt folosite de această industrie, precum sticla sau etichetele.

Bătălia va fi cu marile rețele comerciale

În afirmaţiile sale, „Un producător local a primit scumpiri mai mari decât unul global pentru că are alt volum. Eu lucrez la Pernot Ricard, dau un exemplu cu vodca Absolut. Păi eu când mă duc să negociez 100 milioane de sticle cu un furnizor, e altceva decât dacă mă duc să negociez 10 milioane de sticle”, a declarat Tudor Furir, președintele Asociației Spirits România.

În informaţiile acestuia, pe lângă faptul că au crescut toate prețurile, producătorii de alcool au o presiune și din partea retailerilor.

Astfel, „Să nu credeți că este dolce vita cu ei. E o bătălie în tranșee an de an. Nu e ușor. E o bătălie pe condițiile comerciale. Nu acceptă majorări de preț. Mingea e la ei în esență. Ei ne vând produsele, nu noi”, a mai afirmat Furir.

Problema este că atunci când prețurile la alcool au crescut, oamenii au apelat la produse de contrabandă, un text în acest sens având marți.


Urmăriți FINANCIARUL.RO și pe Google News


Sursa: Hotnews.ro