Siguranța la volan este esențială, de aceea, orice șofer, chiar și cei mai puțin experimentați, trebuie să cunoască cât mai bine care sunt semnele că este momentul să meargă cu mașina în service pentru o verificare. Desigur, există și verificările de rutină, care trebuie efectuate conform cu ceea ce prevede manualul mașinii, însă există și situații neprevăzute, la care trebuie să fii extrem de atent.
Există și o mulțime de semne care nu sunt grave, însă care pot reprezenta un motiv de stres pentru o persoană care nu conduce de foarte mult timp. Cu cât conduci mai mult, cu atât vei ști să recunoști mai bine și mai repede semnele care indică o adevărată problemă a unei componente a mașinii.
Ce este un service minor
Verificarea mașinii, care se mai numește și service minor, constă într-o revizie de rutină a componentelor de bază ale mașinii, pentru a ne asigura de buna funcționare a acesteia. În general, aceasta presupune schimbul de bujii și de ulei, verificarea filtrului și spălarea corpului de accelerare.
De asemenea, este recomandată și verificare sistemului de frânare, unul dintre cele mai importante elemente ale unei mașini, esențială pentru siguranță. Persoana care se ocupă de service va verifica cu atenție pompa hidraulică, plăcuțele și discurile de frână, lichidul de frână și etrierul. Pentru etriere este necesară o revizie atentă, acestea fiind cele care determină întreg procesul de frânare al unei mașini.
În general, un service minor al mașinii durează câteva ore, pentru că piesele verificate sunt ușor de accesat, iar dezasamblarea și reasamblarea acestora este rapidă. Acest tip de service este recomandat la fiecare 10.000 km, însă, dacă sesizezi lucruri ieșite din comun, de exemplu zgomote neobișnuite sau o pierdere masivă de energie în motor, este necesar să mergi la service în cel mai scurt timp.
Chiar dacă lucrările efectuate în această etapă nu par foarte importante și credem că le putem amâna, este important să nu amânăm sau să eliminăm vizita la service pentru verificarea de rutină. Aceasta ne poate indica faptul că există o problemă, chiar dacă nu am sesizat nimic neobișnuit.
Ce este un service intermediar
Acest tip de service presupune o verificare mult mai atentă a componentelor mașinii, fiind evaluate cele a căror uzură nu este atât de comună, însă este necesară schimbarea sau revizia la o anumită perioadă de timp.
Pe lângă verificările de la service-ul minor, în această etapă se vor schimba antigelul și lichidul de frână, se revizuiesc radiatorul, amortizoarele și ambreiajul, se evaluează nivelul bateriei, lichidul de direcție și uleiul de transmisie. De asemenea, este verificată presiunea anvelopelor și se scanează computerul pentru a depista alte probleme de natură tehnică.
Majoritatea mașinilor de ultimă generație au un sistem inteligent de bord, care indică atunci când există o problemă la o anumită piesă sau componentă a mașinii. Este important să fii atent la toti martorii de bord, de asemenea la orice miros sau zgomot ciudat sau la alte semne că ceva nu este în regulă, chiar dacă martorii nu se aprind. Acordă o atenție deosebită sistemului de frânare, care este cel mai important pentru siguranța la volan.
Este necesar să mergi la service pentru acest tip de verificare la fiecare 30.000 km. Este posibil care persoana care se ocupă de evaluarea mașinii să nu recomande schimbarea unor elemente, dacă aceste nu sunt uzate sau dacă se recomandă schimbarea la 3-5 ani. Schimbările vor fi necesare cu siguranță la un moment dat, însă mecanicul este cel care poate evalua starea de uzură sau necesitatea unei piese noi.
Pentru a te bucura de siguranță la volan, este important să acorzi atenție funcționării mașinii și să respecți intervalele la care se recomandă verificările acesteia. De asemenea, fii atent la sistemul de frânare și la componentele principale, pentru a evita riscul de accidente.