Cererea de combustibili fosili în România va continua să crească până în 2030
Creșterea consumului de motorină și benzină
Conform datelor publicate recent, cererea pentru combustibili fosili, inclusiv benzină și motorină, este așteptată să crească constant până în anul 2030. În același timp, consumul de combustibil pentru avioane va urma o tendință ascendentă până în 2040.
Institutul Național de Statistică (INS) a raportat că, în 2021, consumul de motorină a atins un nivel record de 6,2 milioane tone, marcând o creștere cu 18% față de anul anterior și depășind valorile din 2019. Această evoluție sugerează că impactul crizei sanitare asupra acestui segment a fost complet absorbit.
Evoluția prețurilor și cererea pe piață
În ceea ce privește benzina, cererea s-a situat la aproape 1,3 milioane tone – o valoare superioară celei din 2020 și ușor inferioară celei din 2019. Această revenire se aliniază cu majorarea prețurilor; totuși, dorința consumatorilor de mobilitate s-a dovedit mai puternică decât scumpirile.
Datele furnizate de Rompetrol Rafinare indică o creștere semnificativă a cotațiilor internaționale: motorina s-a scumpit cu aproximativ 60% în dolari americani comparativ cu anul precedent iar benzina cu circa 75%. În moneda națională aceste valori au crescut cu aproximativ 57% pentru motorină și cu aproape 72% pentru benzină.
Proiecții pe termen lung
Companiile petroliere locale estimează că tendința ascendentă a cererii se va menține cel puțin următorii zece ani. Aceasta este determinată parțial printr-o rată scazută a motorizării în România – doar două treimi din media Uniunii Europene – ceea ce sugerează un potențial semnificativ pentru expansiune.Raportul OMV Petrom subliniază faptul că toate tipurile principale de carburanți vor experimenta o cerere mai mare până în anul țintit comparativ cu datele din anii anteriori. Compania are un portofoliu extins care include peste cinci sute cincizeci stații sub brandurile Petrom și OMV.
Gradul redus al motorizării românești
românia se află pe ultimul loc la nivel european privind gradul de motorizare; statisticile arată doar aproximativ 355 vehicule la mia de locuitori față de media UE care este estimată la circa 569 vehicule per mia locuitori. Comparativ, italia are un grad al motorizării mult mai ridicat – aproximativ655 mașini per mia locuitori – iar Polonia se situează la circa642 mașini per mia locuitori.
Perspectivele biocombustibililor
pe lângă mobilitatea electrică emergentǎ care contribuie la reducerea emisiilor sectorului transporturilor, biocombustibilii sunt considerați ca având potențial semnificativ pentru viitor.
OMV Petrom își propune ca biocombustibilii să reprezinte peste15% din producția totalǎ pânǎ in2030 şi vizează atingerea unei producții anualede150 mii tone etanol celulozic obţinutdin paie.Datorită avantajelor competitive ale României legatede disponibilitatea resurselor agricole,pentru aceeaşi perioadǎ compania analizeazã oportunităţi adiţionalepentru utilizarea resturilor agricoleîn producţia decumbustibil sustenabilpentru aviaţie şi motorină regenerabilǎcu scopulde450 mii tone anualpânăîn2030.