Piața mașinilor electrice, trend în ascensiune

48

În prezent majoritatea producătorilor mari de automobile s-au îndreptat către producția de mașini electrice. Piața globală de vehicule electrice este în continuă creștere și este consolidată de prezența unui număr tot mai mare de furnizori pe piață și de concurența dintre aceștia. Producătorii se concentrează în mod semnificativ pe inovație și dezvoltarea de noi modele și tehnologii pentru a depăși lipsurile din prezent ale mașinilor electrice și de a întări rădăcinile pe piața globală. Acest lucru este completat și de politicele guvernamentale favorabile pentru adoptarea vehiculelor electrice și pentru soluțiile care le aduc în legătură cu preocupările ecologice tot mai accentuate legate de poluare și de emisiile de CO2.

Tipuri de masini electrice

Vehiculele electrice se împart în două tipuri: vehicule electrice cu baterii (BEV) și vehicule electrice hibrid plug-in (PHEV). În prezent tipul de vehicule BEV sunt cele care domină piața mașinilor electrice, însă se anticipează că în următorii ani aceastea vor fi întrecute de PHEV. Această presupunere se bazează pe anumite beneficii pe care mașinile PHEV le oferă: autonomie extinsă de condus; prezența rezervorului de combustibil lichid și a motorului de ardere internă; dimensiunea și costul redus al bateriei electrice; flexibilitatea de a încărca mașina la orice stație de benzinărie.

Declanșarea pandemiei COVID-19 a influențat negativ vânzările de vehicule în 2020, inclusiv mașinile electrice. A afectat și comportamentul utilizatorilor, schimbându-se semnificativ, din cauza faptului că mulți au lucrat de la distanță în perioada pandemiei a rezultat în scăderea numărului total de kilometri parcurși. Însă, datele oficiale ale analiștilor arată faptul că în Europa mașinile electrice au depășit pentru prima dată vânzările automobilelor diesel în luna decembrie a anului 2021. Și în țara noastră s-a observat o înclinație către autoturismele verzi care au un impact redus asupra mediului. Conform APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România), românii au cumpărat în primele două luni ale anului 2022 mai multe vehicule electrice și hibride decât vehicule cu motoare diesel. Cota de piață a mașinilor cu emisii zero și cu emisii reduse a crescut la 17% (de la 13% anul trecut), iar cota mașinilor cu motoare diesel a scăzut la 15% (de la 26% anul trecut).

Masinile electrice sunt viitorul

Se preconizează faptul că vânzările mașinilor electrice vor crește anual cu 30% în următorul deceniu, iar una din trei mașini nou vândute în 2030 va fi electrică. Această statistică este bazată pe faptul că prețurile mașinilor electrice sau hibrid sunt din ce în ce mai accesibile, apropiindu-se de cele ale mașinilor pe motorină sau benzină, iar gama de modele se diversifică constant. Dar se bazează și pe faptul că guvernele din mai multe țări au oferit de-a lungul timpului stimulente financiare pentru cumpărarea de mașini electrice, de la subvenții directe oferite persoanelor fizice, la reducerea taxtelor și creșterea sau menținerea taxelor pentru mașinile cu motor pe combustie internă. Se menține însă preocuparea cumpărătorilor în legătură cu privire la autonomia mașinii (distanța pe care o poate parcurge cu o singură încărcare) și la lipsa infrastructurii de alimentare.

Deși mașinile electrice au fost introduse pe piață acum mai bine de 30 de ani, abia în ultimii ani acestea au devenit populare în rândul consumatorilor. Costul ridicat al bateriilor reprezintă unul dintre motivele pentru care mașinile electrice nu au avut succes mai devreme. Însă costul pentru o baterie s-a redus cu 65% din 2010, acest lucru s-a întâmplat din două motive: producătorii au găsit noi metode pentru a reduce costul materialelor; creșterea popularității mașinilor electrice a favorizat scăderea prețului bateriei. Îmbunătățirile la nivel chimic al bateriilor permite parcurgerea unor distanțe mai mari cu o singură încărcare. Bateriile mari permit acum parcurgerea a 400 de km dintr-o singură încărcare, mai mult decât suficient pentru un utilizator standard.

Avantaje masini electrice

Mașinile electrice au anumite câștiguri pentru utilizatori, pe lângă binele cunoscutele avantaje asupra mediului prin emisiile reduse. Acestea sunt proiectate mult mai simplu, numărul necesar de piese este mult mai scăzut, ceea ce înseamnă că necesitatea de a vizita un service va fi de asemena scăzută. Revizia anuală de schimbare a uleiului nu este necesară pentru mașinile electrice, acest lucru reduce și mai mult numărul vizitelor la un service. Și lipsa eșapamentelor din alcătuirea unui vehicul electric reprezintă un avantaj, atât din punct de vedere al emisiilor care sunt zero cât și poluarea fonică este redusă semnificativ comparativ cu automobilele clasice. Un alt avantaj al mașinilor electrice este sistemul de utilizare a frânei de motor pentru a opri mașina ceea ce menajează plăcuțele de frâne ale mașinii, reducând necesitatea vizitelor de întreținere a automobilului la service la minimum.

Dezavantaje masini electrice

Asemenea oricărui produs există și câteva neajunsuri, principala problemă a mașinilor electrice este autonomie bateriei, însă cu timpul acestea au fost îmbunătățite și putem să vorbim de autonomie relativ egală cu cea a mașinilor pe combustibil. O altă problemă legată de baterie este timpul necesar de încărcare al acesteia. Însă în ultimii ani s-au descoperit diferite soluții pentru a remedia această problemă, de exemplu ultimul model Porche Taycan are nevoie de 22 de minute pentru o încărcare de 75%. Toate aceste probleme sunt în vizorul producătorilor care au descoperit deja modalitâți de rezolvare ale acestora și continuă să investească în noi modele și tehnologii.

În urma acestor observații se poate concluziona că viitorul automobilelor îl reprezintă mașinile electrice. Din ce în ce mai mulți oameni conștientizează atât impactul benefic asupra mediului înconjurător, cât și avantajele economice pe care acestea le aduc. Cu singuranță în următoarele decenii mașinile electrice vor domina piața vehiculelor și le vom vedea din ce în ce mai des pe drumurile noastre.

Informațiile din articol au fost revizuite de către specialiștii în piața de vânzări auto BCCH Auto și redactate de agenția de seo, aiseoplus.ro.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata