Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu o atenționare pentru care nu se înscriu la timp, vor avea parte de probleme.

95

Până la data de 1 martie, românii mai au două săptămâni la dispoziție pentru a se înscrie în Spațiul Privat Virtual, motiv pentru care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu o atenționare în acest sens. Cei care nu se înscriu la timp, vor avea parte de probleme.

Mai sunt două săptămâni pentru a te înscrie în Spațiul Privat Virtual

Agenția Națională de Administrare Fiscală spune că milioane de români mai au doar două săptămâni la dispoziție pentru a se înscrie în Spațiul Privat Virtual (SPV). În cazul în care nu se vor înscrie la timp, aceștia nu vor mai putea să își exercite atribuțiile fiscale.

Spaţiul Privat Virtual este serviciul prin care ANAF comunică cu contribuabilii, acesta fiind obligatoriu pentru firme și pentru PFA-uri de la 1 martie 2022, după cum prevede o OUG din august 2021, publicată în Monitorul Oficial.

În România, ”Utilizarea obligatorie a Spaţiului Privat Virtual (sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanţelor – ANAF) pentru toţi contribuabilii reprezintă un pas important în digitalizarea relaţiei dintre plătitorul de taxe şi ANAF. De la 1 martie 2022, Fiscul va comunica numai electronic cu agenţii economici, prin SPV! Sperăm că agenţii econo­mici care nu erau încă înrolaţi în SPV au reuşit să se înregistreze sau o vor face în următoarele două săptămâni“, a explicat René Schöb, partner, head of tax and legal în cadrul firmei de audit şi consultanţă KPMG.

Anul trecut 509.679 de persoane juridice erau înregistrate

Astfel, Agenția Națională de Administrare Fiscală arată că în aprilie 2021, în cadrul SPV erau înregistrate 509.679 de persoane juridice, dintr-un total de 1.554.688 persoane juridice care ar trebui să se înregistreze în SPV.

„De asemenea, 34.720 de persoane fizice care au cod de identificare fiscală sunt înregistrate în SPV (aici ar intra PFA-urile, de exemplu) dintr-un număr total de 662.128 de persoane fizice care au cod de identificare fiscală şi care ar trebui să se înregistreze în SPV“, se arată în nota de fundamentare a legii care obligă firmele şi PFA-urile să se înscrie în SPV.

Cum se face înregistrarea

La acest capitol, repezentanții KPMG au precizat că înregistrarea în SPV, cât și utilizarea acestui serviciu se va face doar cu ajutorul unui certificat digital obținut înainte, precizând că ”pentru  obţinerea certificatului electronic digital compania va trebui să opteze pentru una dintre ofertele de pe piaţă locală, urmând un proces similar obţinerii certificatului digital calificat pentru depunerea declaraţiilor fiscale. În cazul în care companiile au deja un certificat digital calificat obţinut pentru depunerea declaraţiilor fiscale rămâne doar înrolarea acestuia şi pentru obţinerea accesului în Spaţiul Privat Virtual, pe baza procurii notariale care trebuie să conţină şi acest aspect“.

Iar pentru persoanele fizice, înregistrarea se face atât cu ajutorul unui certificat, cât și pe baza numelui de utilizator și a parolei, dacă oameni nu dețin un certificat.

În prezent, „În ambele situaţii, înregistrarea în SPV se face exclusiv online, nemaifiind necesară şi depunerea la ghişeu de documente, după cum se proceda în trecut“, au mai spus reprezentanţii KPMG.

Cum utilizează PFA-urile Spaţiul Privat Virtual

PFA-urile trebuie să se înregistreze pe baza numelui de utilizator și parolă. Dacă vorbim despre obligațiile fiscale ale PFA-ului declarate pe CUI-ul acesteia, atunci va fi necesară înregistrarea cu ajutorul unui certificat digital calificat.

În cazul utilizării unui certifiat digital, titularulul certificatului, care va solicită înrolarea în SPV, poate avea calitatea de reprezentant legal, reprezentant desemnat sau împuternicit al persoanei juridice.

Aşadar, „Legislaţia nu prevede amenzi pentru firme pentru fapta de neînrolare în SPV, dar neînrolarea va avea potenţiale consecinţe negative pentru respectiva firma. Spre exemplu, administratorii ei nu mai pot depune cereri la ANAF pe format hârtie, solicitări din partea firmei. ANAF va refuza să le ia în considerare şi va notifica firma că unica formă legală de a adresa solicitări este prin SPV. Deci, înregistrarea devine obligatorie pentru ca o firma să-şi poată exercită drepturile. Odată existând SPV, orice comunicări de la Fisc către firma respectivă vor fi făcute tot prin SPV, nu prin poştă normală sau alte forme de comunicare. Acolo se vor transmite deciziile de executare silită, de exemplu, deci SPV-ul va trebui consultat constant“, au mai spus reprezentanţii KPMG.

Sursa: Capital.ro
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata