Preşedintele Klaus Iohannis cere reexaminarea legii privind administrarea porturilor și a căilor navigabile

46

Președintele Klaus Iohannis a cerut Parlamentului reexaminarea Legii pentru aprobarea OUG 160/2020, care care vine cu noi criterii obligatorii pentru selectarea membrilor conducerii administrațiilor portuare. Șeful statului spune că este folosită o terminologie neclară având în vedere domeniul de studii.

Astfel, OUG-ul reglementează crearea cadrului legal pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2017/352 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 februarie 2017 de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare și a normelor comune privind transparența financiară a porturilor.

Administrația Prezidențială arată că la art. I pct. 1 din legea supusă reexaminării se prevede că: „1. La art. I, după punctul 2 se introduc două noi puncte, pct. 21 și pct. 22, cu următorul cuprins: „(21 ) La articolul 42 alineatul (4), literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins: «a) membrii selectați să aibă studii economice, tehnice sau juridice și experiență în domeniul economic, tehnic, juridic, de cel puțin 5 ani; b) membrii selectați să aibă competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice care desfășoară activități specifice sectorului transport, logistic, administrarea infrastructurii de transport sau competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control.» (22) La articolul 42, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins: «(5) Procedura de selecție prevăzută la alin. (3) pentru Directorul General va cuprinde următoarele criterii obligatorii: a) să aibă studii economice tehnice sau juridice; b) experiență în domeniul economic, tehnic, juridic de cel puțin 5 ani; c) competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control.

”Altfel spus, membrii organelor de conducere ale administrațiilor portuare în porturile în care infrastructura portuară aparține domeniului public sau privat al statului ori în porturile în care infrastructura portuară aparține domeniului public sau privat al unităților administrativ-teritoriale, precum şi Directorul General, vor fi selectați cu respectarea unei proceduri de selecție ce va cuprinde noi criterii obligatorii.

Aceste modificări ale domeniile de studiu necesare, au eliminat condiția ca experiența profesională de 5 ani să fie în cadrul autorităților administrației publice centrale sau locale ori instituțiilor publice și a condiției ca respectivele competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control să fie în domeniul naval, condiții prevăzute în prezent de art. 42 alin. (4) lit. b) din O.G. nr. 22/1999 și, totodată, au fost stabilite criteriile de selecție pentru directorii generali ai administrațiilor portuare.

Apreciem că în cuprinsul dispozițiilor menționate se folosește o terminologie neclară în circumstanțierea domeniului de studii. Totodată, absența unor norme tranzitorii, de natură a asigura modul de conformare la noile cerințe legale şi de a menține coerența cadrului normativ aplicabil pentru selecția membrilor organelor de conducere ale administrațiilor portuare, poate genera dificultăți în aplicare”, se arată în solicitarea președintelui României.

Este necesară menționarea nivelului de studii

În contextul profesional, în solicitarea președintelui Klaus Iohannis se mai arată că este necesară menționarea nivelului de studii solicitat în cadrul condițiilor de selecție a membrilor organelor de conducere ale administrațiilor portuare.

Aşadar, „Dintr-o altă perspectivă, având în vedere că dispozițiile supuse reexaminării au fost introduse la Camera Deputaților, în calitate de Cameră decizională, apreciem că este necesar ca evaluarea sub aspectul oportunității reglementării să se realizeze de ambele Camere ale Parlamentului, ținând cont și de impactul pe care soluția legislativă îl va avea în privința componenței și selecției membrilor organelor de conducere ale administrațiilor portuare.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 160/2020”, se arată în finalul cererii.


Urmăriți FINANCIARUL.RO și pe Google News


Sursa: Capital.ro