Chiar dacă a trecut mai bine de un an și jumătate de la momentul în care sistemul de educație românesc a fost obligat să adopte un mod de predare ce presupune utilizarea tehnologiei, multe dintre unitățile de învățământ de la nivel național nu au infrastructura necesară pentru a face acest lucru.
Profesorul și antreprenorul Cristian Lăcraru vorbește despre soluția pe care o propune pentru tranziția către un sistem de educație adaptat erei digitale. Pe scurt, are 1,60 m înălțime, îl cheamă Mirai și deja interacționează cu elevii unei școli private din București.
Astfel, Mirai este un robot care a fost gândit pentru a facilita predarea online și offline. Ideea i-a venit antreprenorului Cristian Lăcraru după o discuție cu unul dintre băieții săi, nemulțumit de modul în care decurg orele online.
La început, ”Băiatul cel mare mi-a semnalat o problemă cu care se confruntau profesorii la acel moment: erau <<încurcați de tehnologie>>. Nu e neapărat vorba de lipsa tehnologie, ci de faptul că îi încurca. Apăreau următoarele situații, elevul spunea că nu vede tabla sau nu înțelege ce scrie pe ea. Dacă profesorul vorbea din altă parte și se întorcea puțin, nu se mai auzea bine. Trebuia să facă o serie de setări, să se plimbe cu laptopul de la stânga la dreapta, pentru a-i oferi o predare cât mai clară elevului”, povestește Lăcraru.
Atunci, băiatul său i-a propus să se gândească la un singur echipament, capabil să ajute profesorul în a-și desfășura ora, indiferent că este în format online, hibrid sau chiar offline. A acceptat provocarea și primul lucru pe care l-a făcut a fost să meargă în școli pentru a înțelege soluțiile adoptate la acel moment.
În opinia sa, ”Erau soluții care dădeau rezultate, dar aveau o problemă: încărcau profesorul cu tehnologia. În loc să-l ajute, mai mult îl încurcau. În jur de 15-20 de metri de cabluri la o catedră. Cabluri pentru alimentarea laptopului, pentru boxe, mai avea un trepied, poate chiar două, cabluri pentru camera web. Unii erau dotați și cu microfoane. Existau cam 5 dispozitive care trebuiau băgate în priză și conectate la laptop”, explică antreprenorul, care a testat robotul la Aletheea, școala privată unde predă TIC – Tehnologia Informației și a Comunicațiilor.
În acel moment, a decis să pună bazele unui echipament gândit pentru a fi all-in-one: să conțină toate tehnologiile de care profesorii au nevoie, dar într-o manieră mai compactă și mai ușor de utilizat.
Iniţial, ”Ideea de la care am pornit a fost să eliberăm profesorul de tehnologie, dar nu să i-o luăm, ci să nu-l intereseze că e acolo, să poată să se concentreze pe conținut, pe actul de predare”, adaugă Lăcraru.
În prezent, Robotul Mirai este în continuă dezvoltare, momentan fiind în producție versiunea cu numărul 5. El include dispozitive precum videoproiectoare sau laptopuri, fiind capabil să înlocuiască toate echipamentele dintr-o sală de videoconferință, lucru care a stârnit interes și din mediul corporate.
În momentul de faţă, ”A apărut o cerere care acum mi se pare normală, dar la care nu m-am gândit la început. Companii care vor să înlocuiască sistemele de videoconferință cu un astfel de echipament pentru că le este mult mai la îndemână să poată muta un întreg sistem dintr-o sală în alta, fără să mai fie nevoie de o încăpere dotată special” spune Lăcraru.
Momentan, Lăcraru și echipa ce numără 8 persoane specializate în diverse domenii precum programare sau electronică, finalizează funcțiile de care va beneficia noua versiune a robotului care vine și cu o carcasă îmbunătățită.
În viziuna sa, ”Se finalizează interfața touchscreen de unde utilizatorul poate să aleagă ce vrea să folosească din interiorul lui Mirai. Aceasta va permite recunoașterea unui card, ce odată apropiat va accesa un folder securizat. Astfel, nu va mai fi nevoie ca profesorul să vină cu un laptop de acasă ci pur si simplu să trimită materialele pe care vrea să le folosească”, adaugă Lăcraru.
O altă funcție importantă dezvoltată pentru Mirai constă în a-l face pe acesta ”să vorbească”. Planul antreprenorului este ca robotul să devină și un asistent vocal, care să vină în ajutorul profesorului.
Concret, ”Dacă profesorul are o lecție despre Munții Carpați, vrem ca acesta să poată să-i zică lui Mirai să caute niște materiale video și să le proiecteze. El ar putea fi folosit astfel în mai multe locuri, să primească copiii când vin la școală, dar și dincolo de zona de educație, pe piața de advertising. De exemplu, ar putea fi folosit în hypermarket pentru a transmite un mesaj”, adaugă antreprenorul.