Doi „gladiatori” luptă pentru Colosseumul de la Roma

Statul italian şi Primăria Romei sunt angajaţi într-o dispută privind drepturile de proprietate asupra Amfiteatrului Flavian. Vechii locuitori ai Cetăţenii Eterne nu şi-ar fi închipuit că după 1.700 de ani locul în care urmăreau luptele de gladiatori va deveni un teren de dispută.

Statul italian şi Primăria Romei luptă să obţină drepturile de proprietate asupra celui mai vizitat amfiteatru roman din lume construit, între anii 72 şi 80 după Hristos. Fiind patrimoniu naţional, statul rămâne cu biletele de intrare, în timp ce Primăria rămâne cu ‘treburile murdare’, să cureţe şi să restaureze (parţial) obiectivul turistic, lucru cu care edilii locali nu sunt de acord, informează luni ziarul El Pais.

Ceea ce îi atrage pe reprezentanţii din Campidoglio sunt cele peste 30 de milioane de euro pe care turişti îi plătesc în fiecare an pentru a vizita amfiteatrul, sumă care întră în buzunarele statului. În 2009, 3 milioane şi jumătate de persoane s-au plimbat pe scările monumentului, plătind bilete în valoare de 30,4 milioane de euro. Din această sumă, primăria cere ‘cel puţin 30% pentru a investi în întreţinerea altor obiective arheologice’.

Dar statul nu este dispus să cedeze şi răspunde cu un hotărât nu. ‘Colosseumul este naţional 100% şi mă surprinde dorinţa de afaceri‘, a unora spune Francesco Giro de la Minsiterul Culturii. În iunie, primăria şi ministerul au lansat o convocare pentru a căuta investitori pr ivaţi care să ajute la restaurarea amfiteatrului. Cosmetizarea uneia din principalele atracţii ale Cetăţenii Eterne va costa 25 de milioane de euro, potrivit unui buget prealabil, în condiţiile în care ‘sponsorii’ ar acoperi o parte din sumă.

Problema este mai veche, dar a reapărut cu putere săptămâna trecută. O parte din vino o poartă statuia David al lui Michelangelo, de la Muzeul de stat din Florenţa. Admirata statuie de marmură a făcut să sară scânteia între ministrul culturii, Sandro Bondi (apropiat al lui Silvio Berlusconi), şi primarul local, Matteo Renzi (‘delfin’ al Partidului Democratic ales anul trecut).
Pentru a eluda cererile edilului care pretinde o împărţire a beneficiilor şi a obligaţiilor, ministrul a scos documentele care aratăă că Republica florentină a plătit sculptura în 1504.

‘Atestă că actuala Republică italiană este proprietară legitimă’, au spus avocaţii statului. ‘Florenţa a comandat opera şi este a noastră’, a ripostat Renzi. Disputa nu ăşi găseşte soluţionare, iar acum se deschide un nou front de luptă la 250 kilometri distanţă.
Cele două câmpuri de luptă de la Florenţa şi Roma riscă să devină un război în toată regula în privinţa gestionării monumentelor şi muzeelor autohtone: Italia este cea mai bogată ţară din lume în opere de artă. Fiecare oraş cu al său.

Într-o epocă de criză ca cea actuală, în care atât edilii locali cât şi miniştrii simt o nevoie acută să-şi umple vistieria, chestiunea capătă o importanţă crucială. Iar lupta se extinde. Nu doar Colosseumul are nevoie de restaurare, ci şi Panteonul lui Agrippa trece în prezent prin acest proces.
Roma este plină de obiective arheologice. Iar primarul capitalei, Gianni Alemanno, nu trebuie decât să scoată capul pe fereastră pentru a găsi motive destule. Cine ştie de ce parte şi-ar alinia acum armatele împăratul Flavius.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata