Harghita – patria apelor minerale şi a celor mai importante fabrici de îmbuteliere

Județul Harghita este cunoscut în întreaga țară pentru iernile geroase, pentru sporturile de iarnă, pentru peisajele mirifice, pentru oamenii harnici și gospodari și pentru apele minerale, care se găsesc oriunde ai întoarce capul.

Pentru harghiteni este un lucru obișnuit să meargă la izvorul din localitate să se aprovizioneze cu apă minerală sau să facă baie în apa minerală din ștrandurile și băile care se află pe întreg teritoriul județului. În aceste condiții, nici nu e de mirare că în Harghita funcționează cele mai importante două fabrici de îmbuteliere a apelor minerale din România, iar una dintre ele a fost declarată, pentru al doilea an consecutiv, cel mai puternic brand românesc.

Se estimează că în Harghita sunt peste 2.000 de izvoare de apă minerală naturală carbogazoasă, însă puține sunt captate și folosite în activități economice purtătoare de redevențe către stat.

Directorul general al fabricii de îmbuteliere din Borsec, Florin Răducu Lăzăroiu, spune că la nivel național se estimează că doar 30% dintre sursele de apă minerală naturală au fost studiate, iar dintre acestea doar 17% se îmbuteliază.

”Potențialul pe care-l avem ca stat, din acest punct de vedere, este uriaș, în condițiile în care apa minerală este singura resursă minerală naturală a României regenerabilă în întregime în timp real, adică pe parcusul vieții unui om, dacă arealul în care există nu se distruge sau este poluat în urma activităților antropice”, a explicat Florin Răducu Lăzăroiu.

 

  • Borsec — cel mai puternic brand românesc, cunoscut în întreaga lume

Puțini sunt cei care nu au auzit de apa minerală Borsec, al cărei renume a depășit, de peste 200 de ani, granițele țării. În 2013, fabrica de la Borsec a fost declarată, pentru al doilea an consecutiv, cel mai puternic brand românesc, iar apa minerală îmbuteliată acolo a fost recunoscută, de mai multe ori, ca fiind cea mai bună din lume.

Cunoașterea izvoarelor Borsecului datează încă de pe vremea romanilor, care le-au descoperit după cucerirea Daciei și au o caracteristică aparte, pe care ne-o dezvăluie directorul fabricii de îmbuteliere, Florin Răducu Lăzăroiu.

”Numeroasele izvoare de apă minerală din această zonă sunt alimentate cu apă provenită din topirea zăpezilor, iar temperatura este în jur de zece grade, ceea ce este neobișnuit în condițiile în care apele minerale carbogazoase din Câmpia Vestului sau Depresiunea Brașovului, precum și cele din Cehia, Italia, Germania sau Franța sunt ape calde, de 18-22 grade”, explică Lăzăroiu.

Multe secole mai târziu, după descoperirea lor de către romani, apele minerale de la Borsec au început să fie îmbuteliate în ulcioare de lut ars și transportate în desagi, pe spinarea cailor, în Transilvania, Moldova, Țara Românească și Ungaria.

Există atestări documentare potrivit cărora apa minerală de la Borsec a fost transportată cu căruțele, în 1594, în butoaie de stejar, la curtea domnească de la Alba Iulia, unde au fost folosite pentru tratament de către Sigismund Bathory. În 1844, poetul Vasile Alecsandri a ajuns la Borsec și a povestit un an mai târziu, cu entuziasm, despre calitatea, îmbutelierea și transportarea apelor, într-un text publicat în ”Calendarul Foaiei sătești”.

Istoria îmbutelierii apei minerale de la Borsec se întinde pe mai bine de 200 de ani și începe în 1803, când un cetățean vienez s-a vindecat de o boală incurabilă, în urma unui tratament cu apă minerală făcut aici. La întoarcerea acasă, i-a propus lui Anton Zimmethausen, consilier municipal la Viena și geolog de profesie, să facă comerț cu apă minerală. Acesta s-a mutat în 1805 la Borsec, a deschis o fabrică de sticle, iar un an mai târziu începe îmbutelierea industrială a apei.

Potrivit documentelor vremii, erau îmbuteliate 5.000 de sticle pe zi, iar ambalarea se făcea în lăzi necompartimentate, șocurile transportului fiind atenuate cu cetină sau fân. De-a lungul anilor, îmbutelierea a fost efectuată de diferiți proprietari și a stagnat, câte doi ani, atât în timpul Primului Război Mondial, cât și în perioada celei de-a doua conflagrații mondiale.

Odată cu naționalizările din 1948, activitatea de îmbuteliere a intrat în atribuțiile statului, care a efectuat importante investiții în vederea modernizării producției și dezvoltării zonei. După 1989 întreprinderea de stat s-a transformat în firmă privată cu capital integral autohton, iar istoria de succes a brandului a continuat.

La fel ca pe vremea împăratului Franz Josef, când era recunoscută deja în Europa, și primea Medalia de Aur la Târgul Internațional de la Viena, apa minerală de la Borsec este răsplătită, periodic, cu diverse titluri la concursurile internaționale, care-i recunosc calitățile.

În anul 2005, apa carbogazoasă Borsec a fost premiată cu ”Medalia de Aur Specială”, iar apa plată Borsec — cu ”Medalia de Aur” la Selecția Mondială a Calității, organizată de Institutul Internațional pentru Selecția Calității de la Bruxelles. În 2013, pentru al doilea an consecutiv, Borsecul a fost desemnat cel mai puternic brand românesc. Dacă în 1990 se îmbuteliau 60 milioane de litri pe an, anul trecut s-a ajuns la 400 milioane de litri.

Apa minerală din micul oraș harghitean ajunge acum pe mai multe continente, fiind exportată în țări precum SUA, Canada, Arabia Saudită, China, Coreea de Sud, Taiwan, Japonia, Germania, Italia, Spania sau chiar Australia.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata