Municipiul reşedinţă de judeţ Oradea, „rezervaţie de arhitectură”

Sunt cel puțin 25 de clădiri reprezentative secession, ceea ce face din Oradea unul dintre cele mai importante centre ale acestui curent artistic din spațiul românesc. Este din acest motiv primul oraș din țară inclus, în anul 2011, în Rețeaua europeană a orașelor Art Nouveau, alături de alte orașe din 16 țări, în scop de cooperare, cercetare, conservare și dezvoltare.

‘Atributul de rezervație de arhitectură, cu referire mai ales la clădirile Art Nouveau, a fost dat de toți reprezentanții orașelor Art Nouveau cuprinse în rețeaua europeană. Acest fapt nu ni l-am atribuit noi, ci au recunoscut alții. Cuvântul rezervație înseamnă pentru noi o imensă datorie. Tot ce avem de făcut este să conservăm, în primul rând, patrimoniul arhitectural cu toate decorațiunile lui și să încercăm să-l reabilităm cât mai corect. Cred că prin acest patrimoniu Art Nouveau vom putea dezvolta cel mai bine strategia de promovare turistică a orașului Oradea’, a declarat Angela Lupșea, director executiv al Fundației pentru Protejarea Monumentelor Istorice din județul Bihor.

Conștienți de valoarea acestui patrimoniu, vulnerabil în fața intemperiilor și a timpului, autoritățile locale au demarat în urmă cu câțiva ani un amplu program multianual de reabilitare. Primăria Oradea, prin Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională, împreună cu Fundația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din județul Bihor, Consiliul Județean și alte instituții și entități au stabilit ca prioritar acest program pentru a revigora turismul cultural, în special de patrimoniu în oraș, un segment al pieței turistice în plin avânt în Europa.

Starea relativ bună a clădirilor monument și fondurile proprii au permis recent „renașterea” unor clădiri ce pot fi considerate exemple de bune practici: Palatul Episcopiei greco-catolice, Palatul Vulturul Negru, Hotelul și restaurantul Astoria, Hotel Transilvania.

Reabilitate în parteneriat public-privat, azi se pot admira, în culori vesele, atrăgătoare, alte șase clădiri pe pietonală ori în apropiere: Casa Kovacs (în Piața Unirii nr.5) câteva imobile de pe Străzile Republicii (numerele 11 și 33) și Independenței (numărul 3), Ansamblul fostei mănăstiri a Ursulinelor, Spitalul ordinului Mizericordienilor.

Anual, câte trei-patru clădiri din centru sunt cuprinse în programul de reabilitare. Pentru a impulsiona lucrările, primăria oferă gratuit documentația tehnică de reabilitare a fațadei și acoperișului, un ajutor nerambursabil de 20% din valoarea lucrărilor, iar pentru diferența de 80% sprijină acordarea de credite fără dobândă, rambursabile în cinci ani, pentru proprietarii care nu dispun de fondurile necesare. De asemenea, cei care își reabilitează fațada sunt scutiți de impozitul pe clădiri timp de cinci ani, inclusiv cei care dețin spații comerciale în aceste clădiri.

Primarul municipiului Oradea, Ilie Bolojan anunța, în august, că primăria va reabilita pe cont propriu clădirile monument istoric din zona ultracentrală a municipiului, dacă proprietarii nu vor face demersuri în cursul anului. Aceștia vor trebui să plătească lucrările efectuate, cu sancționare, a avertizat edilul.

Specialiștii din Fundația de protejare a monumentelor istorice, implicată în programul multianual, selectează clădirile ce urmează să fie reabilitate, oferă consiliere tehnică și adeseori mediază neînțelegerile iscate cu proprietarii, privind reabilitarea clădirii în care locuiesc.

„Acest program a fost acceptat de către proprietarii Palatelor Poynar, Stern și Moskovits Miska, drept dovadă acestea vor fi reabilitate pe parcursul anului 2015 și sperăm ca și alții să dea curs dorinței unanime de a ne înfrumuseța orașul”, a precizat Angela Lupșea.

Pe lângă peisajul din ce în ce mai viu datorită clădirilor de ‘top’ din oraș, specialiștii și-au dorit și o promovare pe măsură și în lumea internetului. Așa s-a născut www.oradea.travel, portalul oficial de promovare a turismului cultural și de patrimoniu al Municipiului Oradea.

„De top nu a însemnat pentru noi, ca din păcate pentru mulți alții, un reducționism hrăpăreț în această lume mult prea grăbită pentru a putea sta o clipă să admire frumosul, eternul frumos. Am încercat, sperăm că am și reușit, să personalizăm imaginea orașului Oradea, utilizând tot ceea ce are mai definitoriu, preluând în mediul grafic online doar elemente prezente și în mediul arhitectural local. Astfel că, îmbinând noul cu vechiul, tehnicile manuale ale stampei și desenului grafic cu tehnicile grafice operate pe calculator, ne-am dorit să ne apropiem mai mult de ceea ce înseamnă Oradea frumoasă, rafinată, moștenire de excepție cu un patrimoniu ce a determinat specialiștii să o catalogheze ca fiind, grație diversității de stiluri și monumentalității, o adevărată rezervație de arhitectură”, a afirmat Dumitru Sim, șeful serviciu în Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională din Primăria Oradea.

Astfel ceea ce este mai definitoriu a fost organizat pe trasee tematice atent personalizate și reprezentate prin mii de fotografii, panorame sau tehnici de filmare atractive. ‘Prin palate spre Cetate’, ‘Oradea seccesion. Exuberanța vremurilor’, ‘Oradea bisericilor. Oradea Spirit’ sau ‘Oradea memorabilă. Oameni, locuri, amintiri’ sunt doar câteva dintre opțiunile de trasee ale orașului Oradea, fiecare dintre ele cu farmecul lor.

La inițiativa Primăriei Oradea, s-a constituit ‘Asociația pentru promovarea turismului din Oradea și regiune’. Scopul acestei asociații, create împreună cu cei mai importanți jucători privați de pe piața turismului local, este de a concepe și dezvolta economia locală prin noi activități în domeniul turismului și prin creșterea numărului de vizitatori.

„Dezvoltarea orașului Oradea ca destinație turistică importantă la nivel național și regional are toate ingredientele necesare, pornind de la multitudinea de clădiri Art Nouveau din centrul orașului, istoria de aproape un mileniu vizibilă cel mai bine în Cetatea Oradea, până la cultura locală dominată de toleranță și un amestec etnic, religios și lingvistic extrem de bogat”, a declarat  Mihai Jurca, directorul Asociației pentru promovarea turismului din Oradea și regiune.

Pentru prima dată în ultimii 25 de ani, Oradea va participa la cele mai importante târguri de turism din România și străinătate, promovând, sub o singură umbrelă, oferta turistică complementară a orașului Oradea și a stațiunii balneare Băile Felix. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata