Anchetatorii americani zdrobesc cultura corupţiei de la Daimler

După scandalurile de corupţie în care au fost implicate companiile Siemens şi producătorul de camioane MAN, Daimler AG este acum în atenţia presei, în condiţiile în care Statele Unite acuză oficial producătorul german de maşini pentru dare de mită guvernelor străine pentru a-şi asigura contracte, notează publicaţia germană Der Spiegel.

Compania germană de automobile produce maşini în Turcia, pe care le vinde în ţări din întreaga lume, printre care Coreea de Nord, Letonia, Bulgaria, România şi Rusia, însă Daimler este acuzată de faptul că ar fi dat mită 3,3 milioane de euro pentru a-şi asigura contractele.

Cel puţin acesta este modul în care Comisia Valori Mobiliare şi a Burselor din SUA (US Securities and Exchange Commission (SEC) – autoritatea principală de reglementare financiară din SUA) interpretează conţinutul dosarelor inscripţionate cu literele „N.A.” – o abreviere de la ‘Nützliche Aufwendungen’ (‘plăţi utile’), adică modalitatea de a spune – într-un mod extrem de german -‘mită’.

Afacerea mitei s-a dovedit însă extrem de costisitoare pentru Daimler, care urmează acum să plătească o amendă de 185 de milioane de dolari pentru închiderea cazului în SUA. Cazul ‘Daimler’ ridică însă multe întrebări. Cum se poate ca o corporaţie globală respectabilă cum este Daimler să fi încălcat legea germană şi internaţională ani de zile plătind mită în cel puţin 22 de ţări din lume?

Este cazul acestei companii tipic pentru Germania, considerată până recent cel mai mare exportator din lume? Sunt companiile germane la fel de pricepute la corupţie ca la export? Potrivit Der Spiegel, astfel de ‘plăţi utile’ au fost legale în Germania până în 1998 şi chiar deductibile fiscal, însă din acel moment Germania a fost obligată să se supună presiunilor din partea SUA.

De atunci, mitele către guvernele străine au fost interzise prin lege companiilor germane. Cu toate acestea, dosare cu astfel de plăţi aparţinând Mercedes-Benz au fost descoperite la Istanbul, în 2006. Dacă în cazul altor companii, mitele se dau pentru promovarea vânzării de centrale nucleare, la Daimer ele asigurau contracte pentru achiziţia de maşini.

Spre exemplu, o sumă de 3 milioane de euro, oferită timp de mai mulţi ani, a fost suficientă pentru a convinge guvernul rus să achiziţioneze autovehicule. Într-un alt caz, 4 milioane de euro au fost suficiente pentru a convinge guvernul de la Beijing să cumpere vehicule utilitare şi Unimog-uri. De asemenea, în Turkmenistan, pentru a câştiga cooperarea unui membru al guvernului, compania i-a oferit un cadou de ziua de naştere scump: un sedan de lux blindat clasa S, în valoare de peste 300.000 de euro.

În acord cu legislaţia americană, ancheta care vizează Daimler i-a fost încredinţată unei firme de avocatură, Skadden, ai cărei avocaţi se comportă asemenea unor procurori, cu excepţia faptului că ei nu sunt supuşi aceloraşi restricţii. Managementul de la Daimler le-a dat acestora mână liberă, pentru a nu se expune suspiciunii că ar avea ceva de ascuns, ceea ce a dat impresia uneori că americanii ar conduce compania.

Un total de 45 de directori de la Daimler au fost concediaţi şi de fiecare dată când se face o angajare, membrii boardului de la Daimler întreabă firma Skadden dacă are ceva de obiectat faţă de vreun candidat.
Prima audiere este prevăzută pentru data de 1 aprilie, în faţa Curţii Districtuale a Districtului Columbia, însă se aşteaptă ca la respectiva dată să fie anunţat şi un acord în afara curţii de judecată, sub auspiciile căruia Daimler va plăti o amendă de 185 de milioane de dolari pentru închiderea cazului.

Această sumă este una mică prin comparaţie cu cea pe care a trebuit să o plătească Siemens, al cărei scandal de mită a costat compania 2 miliarde de euro, în parte pentru că mitele date de Daimler au fost mai mici decât cele date de Siemens.
Chiar dacă scandalurile de corupţie de la Daimler, Siemens, MAN şi, mai recent, de la Ferrostaal, crează imprsia că o parte din succesul în străinătate pentru companiile germane s-a datorat mitei, există şi alte companii, cum ar fi Alstom, din Franţa, şi BAE, din Marea Britanie implicate în scandaluri de corupţie.

Cea mai interesantă întrebare, notează Der Spiegel, rămâne dacă vânzările vor scădea în condiţiile în care companiile Siemens, MAN şi Daimler vor renunţa la mită, deoarece există ţări în care este imposibil să obţii vreun contract fără a-i mitui pe decidenţii importanţi.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata