Cât au cheltuit românii pe bunuri de larg consum și device-uri. Piața produselor de larg consum (FMCG) și a celor tehnice (telefoane, tablete, laptopuri, televizoare etc.) a înregistrat o creștere de 7,4% în prima jumătate a acestui an comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, ajungând la 58,5 miliarde de lei, conform unui studiu realizat de GFK. Cea mai mare parte din cheltuieli a fost destinată alimentelor, această categorie reprezentând 45,4% din totalul coșului de cumpărături, în scădere față de 46,3% în anul anterior.
Creșterea încrederii consumatorilor români
Pe măsură ce inflația a început să se tempereze, consumatorii români și-au recăpătat parțial încrederea în situația economică națională și în stabilitatea propriilor gospodării, comparativ cu anul trecut. Cu toate acestea, dorința de a face achiziții mari rămâne relativ scăzută, deși este într-o ușoară ascensiune, arată același studiu GFK.
Cheltuielile în creștere
În prima jumătate a acestui an, românii au cheltuit mai mult în valoare, iar piața produselor de larg consum și a celor tehnice (TCG) a crescut cu 7,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 58,5 miliarde de lei. Din această sumă, 48,9 miliarde de lei au fost alocate produselor de larg consum, marcând o creștere de 6,9% față de 2023, iar 9,6 miliarde de lei au fost cheltuiți pe produse tehnice, cu 10,3% mai mult decât în aceeași perioadă a anului anterior.
Distribuția cheltuielilor
În ceea ce privește categoriile de produse, cheltuielile pentru alimente au crescut cu 5,3%, pentru băuturi non-alcoolice cu 11%, iar pentru medicamente cu 6%. Astfel, ponderea alimentelor în coșul de consum a scăzut ușor la 45,4% (față de 46,3% anul trecut), iar cea a băuturilor non-alcoolice a scăzut la 14,4% (față de 14,9% anul trecut).
Impactul prețurilor și taxelor
Aceste schimbări survin în contextul în care, în 2023, prețurile produselor de larg consum au crescut rapid, iar în acest an a fost introdusă taxa pe zahăr, ceea ce a influențat prețul produselor cu conținut de zahăr, inclusiv băuturile răcoritoare.
Creșteri pe segmentele tehnice
Studiul GFK evidențiază și creșteri semnificative pe piața produselor pentru confortul casei, cum ar fi aparatele de aer condiționat (73% în valoare), echipamentele foto (23%), echipamentele de birou (13%) și electrocasnicele mici (19%). De asemenea, piața produselor telecom a crescut cu 7%, iar cea de IT și stocare cu 8%.
Cât au cheltuit românii pe vacanțe. Sume record în șase luni
În primele șase luni ale anului 2024, aceștia au cheltuit 4 miliarde de euro pentru concedii în străinătate, conform datelor oferite de Banca Națională a României. Această sumă reprezintă un record pentru această perioadă a anului, fiind cu 7% mai mare decât în aceeași perioadă din 2023.
În 2019, un an considerat etalon pentru turism înainte de pandemie, românii au alocat aproximativ 5,3 miliarde de euro pentru vacanțele internaționale pe parcursul întregului an, conform estimărilor Ziarului Financiar. În prezent, numărul pasagerilor care au trecut prin aeroporturile din România în prima jumătate a anului a crescut cu 5% față de anul trecut, ajungând la 11,8 milioane, potrivit Asociației Aeroporturilor din România. Totuși, doar 7% dintre aceștia au călătorit pe rute interne.