Comisia Europeană a aprobat vineri, 13 noiembrie 2009, un proiect prin care România va oferi o garanție de stat pentru a sprijini Ford România S.A. în obținerea unui împrumut de la Banca Europeană de Investiții (BEI), conform reglementărilor privind ajutoarele de stat stipulate în Tratatul Comunității Europene.
Împrumutul va fi utilizat pentru cofinanțarea dezvoltării unui motor cu emisii reduse de dioxid de carbon și pentru producția ulterioară a vehiculelor la fabrica Ford din Craiova. Garanția oferită de România, care reprezintă 80% din valoarea împrumutului, respectă criteriile stabilite în cadrul temporar adoptat recent, ce permite statelor membre să faciliteze accesul la finanțare în contextul crizei economice și financiare actuale.
În mod specific, Ford România se angajează să plătească o compensație adecvată pentru această garanție și va oferi suficiente colaterale pentru a acoperi eventualele obligații ce ar putea apărea din executarea acesteia. Astfel, schema propusă este conformă cu articolul 87 alineatul (3) litera (b) din Tratatul CE, care permite acordarea ajutoarelor destinate remedierii unor perturbări semnificative ale economiei unui stat membru.
“Comisia poate da unda verde acestei garanții guvernamentale care ar trebui să susțină proiectele investiționale transnaționale ale Ford axate pe producția de automobile ecologice fără a genera distorsiuni semnificative pe piață,” a declarat Neelie Kroes, comisar european responsabil cu concurența. Ford România intenționează să utilizeze fondurile BEI pentru un proiect estimat la peste un miliard de euro derulat la uzina sa din Craiova, parte integrantă a unei inițiative europene dedicate dezvoltării motoarelor și vehiculelor cu emisii reduse.
Banca Europeană de Investiții va acorda un împrumut totalizat la 600 milioane euro destinată diviziei europene Ford; dintre acestea, 200 milioane euro vor fi alocate către Ford Werke GmbH în Germania iar restul de 400 milioane euro către Ford România. Împrumuturile și garanțiile aferente vor avea o durată totală de cinci ani între anii 2009-2014 și vor avea scadența după șapte ani.
Ford România se va supune unei taxe asociate acestor garanții și va furniza guvernului român colaterale solide menite să asigure suma garantată. Aceste colaterale pot fi activate dacă autoritățile române sunt nevoite să plătească orice sumă legată de această garanție. Nivelul comisionului aplicabil pe parcursul împrumutului este aliniat cerințelor stabilite prin cadrul temporar adoptat anterior.