În România, Uzina Automobile Dacia de la Mioveni va opri producţia în perioada 2, 3, 4, 5 şi 10 septembrie din cauza lipsei microcipurilor, potrivit datelor companiei. Luând în calcul o producţie medie de 1.400 de maşini pe zi, uzina va pierde 7.000 de maşini cu o valoare de piaţă de circa 100 mil. euro, conform calculelor ZF, luând în calcul un preţ mediu de 15.000 de euro.
Din cauza deficitului de microcipuri, ultima oprire din aceleaşi motive a avut loc în iulie, când uzina a fost oprită timp de trei zile. Alte opriri au mai avut loc în lunile februarie, martie şi aprilie.
În contextul pierderilor cauzate de aceste opriri, numărul zilelor fără producţie va urca astfel un total de 25 de zile şi aproape 40.000 de maşini lipsă, cu o valoare de piaţă de circa 600 mil. euro.
În această perioadă, lipsa microchipurilor loveşte industria auto după o serie de înăspriri ale normelor de poluare şi o limitare a emisiilor de dioxid de carbon la o medie de 95 g CO2 / km per grup auto, pe lângă pandemie şi reducerea producţiei din 2020 care a determinat pierderi de miliarde de euro. Pierderile au venit când constructorii deja investesc masiv în electrificare.
Din punct de vedere al previziunilor, Asociaţia Constructorilor Auto din Germania, VDA, se aşteaptă ca industria auto să fie în continuare afectată atât pe termen scurt cât şi mediu. În plus, se aşteptă ca Germania să producă numai 3,6 milioane de maşini în 2021, cu 400.000 mai are decât estimări anterioare din cauza adâncirii crizei.
Astfel, în cele două fabrici auto din România, Dacia Mioveni şi Ford Craiova, s-au produs în primele şase luni din 2021 un volum de 236.663 autoturisme, în creştere cu 26% faţă de perioada similară din 2020, când producţia s-a redus cu 29% pe fondul restricţiilor impuse de pandemie.
Concret, în conformitatea datelor ACAROM ( Aasociaţia Constructorilor Auto din România), în prima jumătate din 2021 Dacia a produs 145.515 unităţi, în creştere cu 29%, iar Ford 91.148 de unităţi, în creştere cu 20%.
Pe de altă parte, vânzările de SUV-uri mici continuă să crească şi în 2021 pe o piaţă europeană în declin, iar România este prezentă în top cinci cu două modele, potrivit statisticilor left-lane.com pe baza cifrelor Jato Dynamics. Per total SUV-urile mici au devenit al doilea cel mai mare segment al pieţei auto europene, depăşind segmentul compact. În plus, modelele din top cinci, inclusiv Ford Puma şi Dacia Duster, prezintă peste 40% din vânzările segmentului.