Consumatorii din întreaga lume continuă să își limiteze cheltuielile în contextul unui mediu dificil al costului vieții, 94% dintre consumatori fiind acum îngrijorați de creșterea costurilor de trai, în timp ce continuă să se confrunte cu inflația.
Accesibilitatea este acum principala preocupare pentru 35% dintre consumatorii respondenți la nivel global, relevă cea de-a 12-a ediție a EY Future Consumer Index (FCI), în creștere cu 10 puncte procentuale din octombrie 2022 și rămânând cel mai mare segment de consumatori.
Datele relevă, de asemenea, că oamenii, atât în țările dezvoltate, cât și în cele emergente, fac schimbări dramatice, pe termen scurt, ale stilului de viață pentru a face față perturbărilor continue. Dintre cele cinci segmente de consumatori – „planeta mai întâi”, „experiența mai întâi”, „societatea mai întâi”, „sănătatea mai întâi” și „accesibilitatea mai întâi”- „planeta mai întâi” a înregistrat cea mai mare scădere (-9 puncte procentuale, de la 25% la 16%), reafirmând schimbarea pe care respondenții consumatorilor o fac pentru a prioritiza accesibilitatea, considerând acum că sustenabilitatea este mai puțin îngrijorătoare.
În mod notabil, datele relevă că grupul de consumatori „sănătatea pe primul loc” a crescut cu 7 puncte procentuale (de la 17% la 24%) din octombrie 2022, devenind al doilea cel mai mare segment, după accesibilitate, pentru prima dată din mai 2023. Această creștere semnificativă indică faptul că consumatorii se concentrează pe schimbări pe termen scurt ale stilului de viață și reprioritizează nevoile individuale în detrimentul eforturilor colective, concentrându-se pe propriile finanțe, sănătate și niveluri de stres. De asemenea, primul grup al planetei China a scăzut cu 17 puncte procentuale (de la 35% la 18%), în timp ce preocupările legate de accesibilitate au crescut cu 14%.
Consumatorii se îndepărtează de mărci în căutarea accesibilității economice
În condițiile în care incertitudinile economice actuale nu dau semne de ameliorare, 92% dintre respondenți sunt îngrijorați de economia țării lor, iar 39% se așteaptă ca situația să se înrăutățească în următoarele șase luni. Consumatorii intervievați iau măsuri pentru a reduce cheltuielile în multe domenii ale vieții lor, mai mult de o treime (36%) plănuind să cheltuiască mai puțin pe haine, 44% se așteaptă să cumpere mai puțină mâncare la pachet și aproape jumătate (49%) plănuiesc să cheltuiască doar pe produse esențiale. De asemenea, achiziționarea produselor esențiale rămâne o provocare pentru mulți dintre consumatorii respondenți. Mai mult de trei sferturi (79%) consideră că prețurile la alimente au crescut în ultimele trei-patru luni, iar 74% au observat că unele mărci și-au redus dimensiunile pachetelor fără a reflecta modificările de preț, ceea ce se numește „shrinkflation”.
Datele indică faptul că mărcile nu mai sunt singura modalitate de comunicare a statutului pentru majoritatea consumatorilor, deoarece 62% dintre respondenții la nivel global nu simt nevoia de a ține pasul cu cele mai recente tendințe în materie de modă, iar jumătate dintre ei ar lua în considerare acum o marcă privată pentru îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii. O proporție mare (67%) preferă acum să își repare bunurile, în loc să le înlocuiască, ceea ce pune în discuție dorința tradițională a consumatorilor de a deține întotdeauna cele mai noi lucruri. 55% dintre consumatorii de la nivel mondial spun că mărcile nu mai sunt importante.
Georgiana Iancu, Partener, Coordonator al practicii de impozitare indirectă și Lider al sectorului de retail și produse de consum, EY România: „Consumatorii rămân rezistenți la presiunile legate de costul vieții, amplificate de contextul inflaționist. Asistăm la o regândire a stilului de viață pentru a face loc cheltuielilor esențiale. În același timp, pornind și de la lecțiile învățate în timpul pandemiei, consumatorii sunt deja utilizatori obișnuiți ai tehnologiei digitale, devenind din ce în ce mai dependenți de aceasta pentru a-și face viața mai ușoară, pentru a economisi bani, timp, pentru a lucra de acasă și pentru a-și reduce impactul asupra mediului. Acest lucru înseamnă că mărcile vor trebui să își regândească strategia pentru a-și păstra cota de piață și a rămâne competitive, abordând principalele preocupări ale consumatorilor: accesibilitatea și sănătatea în primul rând.”
Tehnologia face parte în mod intrinsec din viața consumatorului
Indicele EY Future Consumer Index arată că aproape jumătate (46%) dintre consumatorii respondenți (46%) se bazează pe tehnologie pentru a-și gestiona viața de zi cu zi. Această dependență tot mai mare de tehnologie, precum și rezultatele și recomandările acesteia, influențează, de asemenea, deciziile de cumpărare și consumul general. În ceea ce privește tehnologiile principale, datele relevă că aproape jumătate dintre consumatorii respondenți (46%) au utilizat servicii de livrare online de alimente în ultimele trei luni, o creștere de 12 puncte procentuale din iunie 2022. Cincizeci și trei la sută dintre respondenți au socializat cu prietenii și familia prin intermediul platformelor video, o creștere semnificativă de 14 puncte procentuale față de iunie 2022, iar 62% ascultă acum fluxuri audio, o creștere uriașă de 17 puncte procentuale față de iunie 2022. Tehnologiile emergente au înregistrat, de asemenea, o creștere bruscă, cu un număr mai mult decât dublu de consumatori respondenți la nivel global care utilizează acum platforme virtuale cu mai mulți utilizatori în comparație cu iunie 2022. În special, 66% dintre respondenți au declarat că sunt dispuși să își partajeze datele în schimbul unor alternative mai ieftine.
Sursa – www.romaniajournal.ro