Unul dintre cele 300 de dosare investigate de Parchetul European Anticorupție în toată Europa, instituție condusă de fosta șefă a DNA, Laura Codruța Kovesi, care a devenit operațional la 1 iunie, are legătură cu modul cum este realizată varianta de ocolire a Bârladului.
În contextul financiar, investiția are o sumă amețitoare, aproape 50 de milioane de euro, bani de la Uniunea Europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020.
Procurorul European delegat Florin Bogdan Munteanu a solicitat, în luna august Inspectoratului de Stat în Construcţii Vaslui, efectuarea unui control minuțios cu privire la respectarea normelor legale si tehnice si a „Standardelor de Stat”, în ce privește modul cum s-au realizat
Astfel, „În mod concret, vă solicităm să verificaţi, în mod detaliat, dacă materialele folosite de către executantul lucrării pentru realizarea terasamentelor drumului respectă Standardele de Stat în ceea ce priveşte calitatea acestora (de exemplu, dacă acestea reprezintă argila prăfoasă/nisipoasă, care nu poate susţine eficient structura drumului), procedurile de punere în operă, existenţa documentelor de achiziţie şi de certificare a calităţii acestora, precum şi existenţa unor eventuale declaraţii ori rapoarte privind calitatea acestora, depuse de către constructor”, se arată în solicitarea procurorului Parchetului european Anticorupție.
Concret, suspicionează faptul că materialele de construcții folosite la această investiției sunt de proastă calitate, verificând de unde au fost cumpărate și certificarea lor.
Parchetul European a cerut şi ajutorul DNA în acest caz
Potrivit unor surse, în ancheta europeană este vizat constructorul, dar și mai mulți decidenți de la nivelul județului Vaslui.
Legal, contractul de finanţare pentru cel mai mare obiectiv al municipiului Bîrlad a fost încheiat intre Compania Naţională de Administrare A Infrastructurii Rutiere S.A., în calitate de beneficiar şi Ministerul Transporturilor, în calitate de Organism Intermediar pentru Transport.
Licitația a fost câștigată de Asocierea SC Tehnic Asist SRL – SC Concept Infrastrade Logistic SRL Botoşani, iar proiectant este Search Corporation SRL Bucureşti.
Varianta de ocolire a Bârladului va avea o lungime de 11, 3 km, cu o lățime de 10 m și va implica construirea a patru poduri, trei pasaje, două intersecții la nivel și două parcări.
Până în prezent, stadiul lucrărilor a ajuns la 35% iar termenul de execuţie final pentru centura orașului este sfârşitul anului 2022.
Din punct de vedere social, localnicii așteaptă de ani buni acest proiect care va descongestiona traficul greu din oraș.