Cotitura operată de Fiat

Fiat Group este pregătit să se împartă în două, cu începere din 2011: de o parte automobilele, de cealaltă vehiculele comerciale şi industriale. Miercuri, consiliul de administraţie a dat undă verde cotiturii. Noile investiţii vor fi deplasate de la Mirafiori (uzinele Fiat din Torino) în Serbia, informează ediţia de joi a cotidianului Corriere della Sera.

Unda verde dată de consiliul de administraţie nu este numai cea scrisă în proiectul industrial de scindare ci şi în conturile ultimului trimestru care marchează o revenire la profit pentru producătorul Fiat.
Noua provocare a preşedintelui Sergio Marchionne începe sub auspicii favorabile, inclusiv la Bursă, unde ieri acţiunile Fiat au câştigat aproape 7%. Singura notă negativă a venit de la Moody’s, care a pus sub observaţie ratingul grupului în perspectiva unei posibile declasări.

Fiat Industrial este noua companie căreia i se vor încredinţa Iveco, Cnh şi „marile motoare” Powertrain separându-se astfel de Fiat Group, căruia îi vor rămâne Fiat, Ferrari, Maserati, Magneti Marelli, Teksid, Comau şi Powertrain. Separarea va deveni efectivă la începutul lui ianuarie 2011 şi fiecare dintre cele două companii îşi va avea propriul management şi consiliu de administraţie.

Pentru Fiat Group totul va rămâne aşa cum este, cu John Elkann preşedinte şi administrator delegat Marchionne, care va fi în schimb preşedinte al Fiat Industrial cu trei administratori delegaţi: actualii numărul unu al Cnh, Harold Boyanovsky, al Iveco, Paolo Monferino, şi al Powertrain, Alfredo Altavilla. Separarea, a explicat grupul într-o notă „va conferi claritate strategică şi financiară ambelor afaceri şi le va permite să se dezvolte strategic în mod independent”.

Cu alte cuvinte, va da administratorului delegat mână liberă pentru noi alianţe iar în viitorul imediat va elibera valoare conferind deplină vizibilitate celor două afaceri centrale ale Fiat ce vor fi cotate separat la Bursă. Acţionarilor Fiat li se vor acorda acţiuni Fiat Industrial în raport de 1 la 1.

Marchionne a recunoscut miercuri, într-o discuţie cu analiştii, că în următorii 3-5 ani va exista o nouă rundă de alianţe în lumea auto, iar Fiat vrea să fie pregătită. În septembrie, managerul se va deplasa în China pentru a evalua o întărire a prezenţei Fiat pe piaţa chineză, în timp ce va continua relansarea Chrysler, revenită la profit operaţional. Până la sfârşitul anului Fiat va creşte cu alt 5%, până la 20%, pentru a ajunge la 35% anul viitor.

Planul, care va beneficia de o finanţare bancară de 4 miliarde de euro este deplin sustenabil, a dat asigurări Marchionne, răspunzând astfel la îndoielile Moody’s. Fiat Industrial, a explicat managerul, se va naşte cu o dotare de 3 miliarde de euro. Fiat Group va avea 10 miliarde de euro şi va genera suficient cash flow, în timp ce datoriile curente se vor împărţi în părţi egale.

Mersul afacerii l-a mulţumit pe manager, care în iunie a raportat un profit de 113 milioane cu o creştere a cifrei de afaceri de 12,5%, la 14,8 miliarde de euro.
„Munca depusă în 2008-2009 dă roade acum”, a comentat Marchionne, care, pe baza cifrelor, a apreciat drept subestimate perspectivele pentru întreg anul, deschizând astfel posibilitatea unei revizuiri în sus.

Liniile „L-O” – numele de cod al maşinii care va înlocui Musa, Idea, Multipla – erau prevăzute la Torino, dar vor merge în Serbia, împreună cu cele 350 de milioane de euro pe care Marchionne ar fi dorit să le folosească la Torino, dar care vor fi merge acum la Kragujevac. 250 de milioane de euro vor fi acordate de autorităţile de la Belgrad.

Această sumă, alături de cele 400 de milioane finanţare de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru lansarea uzinei, vor aduce totalul la aproape un miliard.
Potrivit Corriere della Sera, nu este întâmplător că demersul cu Serbia a fost anunţat la consiliul care a aprobat un venit net neaşteptat. Este dovada palpabilă a faptului că Fiat este astăzi „multinaţională”.

Cotitura operată de Fiat
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata