Apple a făcut-o din nou. Căștile Vision Pro de 3.500 de dolari iau toate tendințele majore de calcul din ultimele două decenii, le plasează în jurul ochilor într-un mod care arată elegant și se simte confortabil și oferă o interfață intuitivă care este nouă și intimă.
După prezentarea de două ore a Apple de luni, am fost printre primele persoane care au primit o demonstrație privată de 30 de minute a Vision Pro și am avut șansa de a încerca o varietate de caracteristici – inclusiv o „aplicație mortală” care nu a fost menționată în discursul principal al directorului general Tim Cook, vizionat de milioane de oameni online.
Trecerea de la o aplicație la alta cu ajutorul dispozitivului cu greu ar putea fi mai intuitivă datorită urmăririi ochilor și a mâinilor. Faceți clic pe un buton cu mâna dreaptă și apare un ecran de pornire asemănător cu cel de pe iPhone. Aruncați o privire la o fotografie sau o pictogramă, apoi ciupiți degetele pentru a face „dublu clic”. Puteți derula prin fotografii cu un gest de glisare sau puteți mări imaginea ca și cum un smartphone gigantic ar fi proiectat în fața dumneavoastră.
Dispozitivul poate trece cu ușurință între realitatea virtuală, în care purtătorul este complet imersat într-o lume digitală, și „realitatea augmentată”, care suprapune imagini peste mediul real. Un cadran asemănător Apple Watch vă permite să treceți manual între aceste două moduri sau, în unele setări, efectul este automat: dacă o persoană se află lângă dumneavoastră, este suficient să vă uitați la ea și imaginea sa va apărea încet și va deveni mai clară în timp.
Printre caracteristicile pe care Apple nu le-a putut arăta în prezentarea sa se numără fotografiile și videoclipurile 3D pe care căștile le pot capta. În demonstrația mea privată, am putut să stau în jurul unui foc cu prietenii sau să iau loc la masă în timp ce copiii suflau în lumânările de ziua de naștere cu o profunzime nefirească.
Gene Munster, manager de portofoliu la Deepwater Asset Management, a declarat că această parte a demonstrației l-a uimit. „Amintirile 3D vor schimba modul în care ne amintim lucrurile”, a spus el. „Nu voi mai dori să fac un filmuleț de la o petrecere aniversară, decât dacă va fi așa.”
Apple a proclamat o „nouă eră” în „calculul spațial”, sugerând că Vision Pro ar putea face pentru AR/VR ceea ce iPhone a făcut pentru a revoluționa calculul mobil.
Wall Street, însă, a ridicat din umeri. Acțiunile Apple au scăzut cu mai puțin de 1 la sută după ce căștile au fost prezentate, cu prețul său ridicat, care probabil că le va face inaccesibile pentru mulți oameni. Cu toate acestea, experții din industrie au fost surprinși de sofisticarea căștii.
„Toate celelalte companii de VR sunt în mare dificultate deoarece Apple a ridicat pragul”, a declarat Rony Abovitz, fondatorul și fostul șef al Magic Leap, un producător de ochelari de realitate augmentată. „Tocmai au întins o mănușă pentru companii precum HTC și Samsung și Meta pentru a le urmări. Le-au depășit pe toate dintr-o singură lovitură”.
Cu doar câteva zile înainte de demonstrație, am participat la AWE, o conferință majoră pentru realitatea mixtă în Santa Clara, unde start-up-urile au prezentat tot felul de tehnologii de ultimă oră care indicau un viitor post-smartphone. Dar nimic nu era o necesitate, puține dispozitive erau orientate către consumatori și nu erau neapărat mai ieftine.
Ochelarii Magic Leap 2 costă 3.200 de dolari, în timp ce căștile de top ale grupului finlandez Varjo costă 6.500 de dolari. Am plecat gândindu-mă că acest tip de tehnologie avea un viitor, dar unul îndepărtat. Evenimentul Apple a schimbat acest lucru.
Apple a reușit să demonstreze o viziune a AR/VR care se simțea aici și acum, în contrast puternic cu „metaversul” plin de avataruri imaginat de șeful Meta, Mark Zuckerberg.
„Pentru mulți, conceptul de metavers sună și pare prea îndepărtat, determinând o lipsă de încredere în momentul în care acesta se va materializa vreodată”, a declarat Sam Cole, CEO al aplicației de fitness imersiv FitXR. „Ceea ce am văzut astăzi a părut natural, a părut evident, a părut accesibil”.
Munster de la Deepwater Asset Management a declarat că a fost inițial „șocat” de prețul de 3.500 de dolari și a redactat o notă către clienți subliniind dezamăgirea sa. După ce a folosit-o, a recunoscut că perspectiva sa s-a schimbat „total”. „Cred că are un preț corect”, a spus el.
Analiștii au subliniat că setul cu cască se simte „familiar”. Designul dispozitivului are elemente din Apple Watch și căștile AirPods Max, în timp ce software-ul visionOS seamănă cu cel al iPhone și iPad. Acesta este echipat cu cipuri „Apple silicon”, subliniind și mai mult modul în care impulsul Apple de a aduce în interiorul companiei proiectarea și producția unei mari părți a componentelor sale îi oferă un alt avantaj față de rivali.
„Lucrul care m-a atras imediat a fost faptul că oricine a folosit un produs Apple va avea o familiaritate imediată cu dispozitivul”, a declarat Ben Wood, analist la CCS Insight.
Oricât de impresionant ar fi, totuși, este dificil de argumentat că orice consumator „are nevoie” de acest dispozitiv. A fost distractiv să urmăresc clipuri de film, să vizualizez fotografii și să răspund la un apel, iar eu am fost surprins de claritatea și confortul pe care îl oferă simpla citire a unui document PDF. Dar Apple are încă câteva provocări majore pentru a convinge publicul larg să investească.
Punerea în scenă a mii de demonstrații pentru potențialii consumatori în magazinele Apple din întreaga lume se va dovedi dificilă. Dar nu am reușit să găsesc pe nimeni care să fi plecat dezamăgit după ce a încercat-o. Cei mai mulți testeri au fost extrem de entuziaști.
„Am văzut prezentarea și am crezut că arată bine, dar m-am gândit că atunci când îl vom încerca, vom vedea defecțiunile”, a declarat Francisco Jeronimo, analist la IDC. „Dar demonstrația mea a fost complet perfectă. Totul a funcționat, de parcă produsul era gata să ajungă în magazine. Am fost cu adevărat impresionat”.
Jeronimo a adăugat că, după 20 de minute, era gata să o dea jos. În ciuda tehnologiei „EyeSight” de la Apple – care arată ochii purtătorului celorlalți în viața reală, astfel încât dispozitivul să nu pară antisocial – el nu era sigur că l-ar purta într-un cadru social.
„Chiar dacă bateria a durat toată ziua, nu văd oamenii interacționând cu alții în biroul lor, cu un ecran în fața ochilor tăi”, a spus el.
Unii analiști au susținut că Vision Pro nu a oferit cu adevărat AR, deoarece, spre deosebire de Magic Leap, de exemplu, dispozitivul Apple era imersiv – totul era văzut prin intermediul camerelor, chiar și camera în care se afla cineva, în loc de imagini digitale suprapuse peste o vedere din lumea reală.
Dar este puțin probabil ca semantica acestei distincții să conteze. Latența fluxului video este de doar 12 milisecunde – de opt ori mai rapidă decât clipitul unui ochi – iar creierului tău îi va fi greu să discearnă diferența dintre ecranul din interiorul căștii și mediul fizic din jurul tău.
În timpul demonstrației mele, am conversat cu doi angajați Apple în aceeași cameră, iar un al treilea a apărut într-o fereastră mobilă printr-un apel FaceTime. Ea purta Vision Pro, dar Apple o făcuse invizibilă, astfel încât să-i pot vedea întreaga față. Apple numește acest lucru „persona”, ceea ce sună caricatural, dar chiar și atunci când i-am cerut să își arunce ochii înainte și înapoi sau am făcut-o să râdă, reacțiile ei au fost realiste.
Spre rușinea mea, am țipat chiar și atunci când un dinozaur a ieșit din peretele din sala de demonstrații, mi-a recunoscut prezența și a încercat să-mi muște mâna. Mi s-a spus că acest lucru s-a întâmplat toată ziua.
Apple a dezvoltat, de asemenea, camere brevetate pentru a realiza videoclipuri 3D ale jocurilor sportive și evenimente precum un concert de studio, permițând purtătorului să simtă că acțiunea se desfășoară direct în fața sa. A fost suficient de impresionant pentru a ne întreba dacă Ticketmaster era pe cale să fie perturbat.
Dezamăgirea că setul de căști nu va fi pus în vânzare până la „începutul anului viitor” a fost palpabilă. Akash Nigam, CEO al Genies, o companie de instrumente de avatar, a declarat că a fost surprins de faptul că Apple a încercat foarte puțin sau deloc să orienteze dispozitivul către consumatorii Gen Z. Nu a existat nimic despre social media sau aplicații de dating, de exemplu.
Dar milioane de dezvoltatori au acum luni de zile la dispoziție pentru a crea conținut. Și odată ce o vor face, potențialul lui Vision Pro ar putea apărea în moduri pe care nici măcar Apple nu le înțelege.
Sursa – www.ft.com