Cum faci rost de bani pentru investiţii? Soluţia „Blue Air”: fentezi statul, partenerii şi angajaţii!

– Societatea „Blue Air – Transport Aerian” SA, cel mai mare transportator aerian privat din România, se confruntă în acest moment cu două cereri de deschidere a procedurii de insolvenţă asupra sa. Prima dintre aceste solicitări a fost formulată de concurentul „Carpatair” SA, la data de 17 martie 2010, Tribunalul Bucureşti stabilind drept termen de judecată data de 30 iunie 2010.

 

Mai puţin norocos în ce priveşte termenele de judecată este un alt creditor, SC „Service Excellence Solutions” SRL, care a solicitat deschiderea procedurii insolvenţei asupra „Blue Air” la data de 23 martie a.c., dar a primit termen de judecată pentru data de 21 septembrie 2010.

Mai puţin importante în cele două cazuri sunt sumele pentru care creditorii au solicitat deschiderea procedurii insolvenţei asupra „Blue Air”, cât faptul că o companie de dimensiunile acesteia practică „strategia” de a nu-şi achita obligaţiile financiare către parteneri. Şi dacă tot am utilizat termenul „partener”, unul dintre cei mai importanţi parteneri ai companiei controlate de Nelu Iordache (foto) este statul roman, cel puţin din poziţia de creditor.

 

Fiscul poate solicita oricând insolvenţa „Blue Air”

 

Acţionarii societăţii „Blue Air – Transport Aerian” SA sunt Nelu Iordache –  80%, firma „Romstrade” SRL – 10%, şi Gheorghe Răcaru (fost director al „Tarom”) – 10%.

La data de 31 martie a.c., societatea „Blue Air – Transport Aerian” SA avea obligaţii restante la bugetul de stat în valoare de 7.613.610 RON.

Din această sumă, 4.507.792 RON reprezintă impozit pe profit, restanţele la impozitul pe venit din salarii se ridică la 2.406.872 RON, alte impozite şi taxe neachitate la termen, inclusive dobânzi şi penalităţi de orice fel, se ridică la 533.571 RON, iar neplata în termen a acestor obligaţii a atras calcularea de dobânzi şi penalităţi în valoare de 165.375 RON.

Nici restanţele la bugetul asigurărilor sociale de stat nu sunt de trecut cu vederea, cu atât mai mult cu cât, la acest capitol, Fiscul ar trebui să formuleze şi plângere penală pentru nevirarea sumelor reprezentând stopaj la sursă.

Astfel, „Blue Air – Transport Aerian” SA înregistra datorii la bugetul asigurărilor sociale de stat în valoare de 5.212.521 RON, din care: 2.041.376 RON – contribuţia de asigurări sociale datorată de angajator, 1.116.369 – contribuţia individuală de asigurări sociale reţinută de la angajaţi (stopaj la sursă), 19.982 RON – contribuţia de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale datorate de angajator, la toate aceste datorii fiind calculate dobânzi şi penalităţi de 2.034.794 RON, valoarea acestora raportată la totalul datoriei indicând că vechimea restanţelor este suficient de mare încât instituţiile statului să poată lua deciziile care se impun în astfel de situaţii.

Interesant este că la alte două categorii de bugete – cel al asigurărilor pentru şomaj şi cel al asigurărilor de sănătate – există cereri de compensare în curs de soluţionare a restanţelor, ceea ce înseamnă că ministerele aferente celor două bugete au beneficiat de „plimbări” cu „Blue Air”.

Astfel, la bugetul asigurărilor pentru şomaj, „Blue Air” datorează 232.269 RON, din care 131.170 RON reprezintă contribuţia de asigurări pentru şomaj datorată de angajator şi 46.912 RON contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj reţinută de la angajaţi (din nou stopaj la sursă!), datoria fiind întregită cu dobânzi şi penalităţi de 54.187 RON.

În fine, la bugetul asigurărilor de sănătate, compania înregistra la 31 martie restanţe de 1.196.129 RON, din care 372.512 RON contribuţia datorată de angajator şi 461.485 RON sume reţinute de la angajaţi (stopaj la sursă), la care se adaugă 362.132 RON dobânzi şi penalităţi.

Făcând un calcul simplu, rezultă că societatea “Blue Air – Transport Aerian” SA datora bugetelor de stat, la data de 31 martie a.c., suma totală de 14.254.529 RON (aproximativ 3,37 milioane euro).

Trebuie să precizăm că aceste datorii aparţin doar companiei „Blue Air – Transport Aerian” SA, „perla coroanei” lui Nelu Iordache, acţionarul majoritar al firmei.

Acesta, însă, mai deţine şi alte societăţi, printre care se mai regăseşte şi un alt mare datornic la stat: „Direct Aero Services” SRL. La data de 31 martie a.c., aceasta înregistra restanţe de 4.465.401 RON la bugetul de stat, 344.191 RON la cel al asigurărilor sociale de stat, 10.602 RON la bugetul asigurărilor pentru şomaj, şi 119.120 RON la cel al asigurărilor de sănătate.

 

45 milioane de euro, direcţionate la Bacău

În timp ce multe dintre firmele mici şi mijlocii din România sunt nevoite să-şi închidă activitatea, printre altele şi din cauză că nu mai pot face faţă obligaţiilor fiscale, „Blue Air”, unul dintre marii datornici la stat, găseşte resurse pentru a face investiţii.

Anul trecut, prin intermediul companiei „Blueaero” SRL, Nelu Iordache a încheiat un contract de concesiune, pentru o perioadă de 35 de ani, a Aeroportului Internaţional „George Enescu”, din Bacău.

Contractul a intrat în vigoare pe 27 ianuarie 2010 şi, conform informaţiilor existente, compania va trebui să investească 45 milioane de euro în termen de 30 de luni pentru construirea unui nou terminal, cu o capacitate minimă de 450 de pasageri/flux/oră, precum şi modernizarea pistei, construirea unei părcari cu o suprafaţă de 6.500 mp. Concesionarul va încerca să recupereze această investiţie din taxele de aeroport şi închirierea spaţiilor.

 

Hotel de 4 milioane de euro la Adunaţii Copăceni

Conform informaţiilor apărute în presa economică, Nelu Iordache a mai demarat anul trecut lucrările de construcţie la un hotel de patru stele în localitatea Adunaţii Copăceni, obiectivul urmând să fie finalizat în vara acestui an. Valoarea totală a investiţiei s-ar ridica la aproximativ 4 milioane de euro, valoare ce se apropie de suma pe care „Blue Air” a „uitat” să o mai achite bugetelor de stat.

De asemenea, conform altor declaraţii ale acţionarului majoritar al celui mai important operator aerian low-cost din România, Iordache visează ca anul viitor să înceapă lucrările de construcţie la primul aeroport privat din România, tot în Adunaţii Copăceni.

 

Iordache se vrea “mecanic de locomotivă”

La data de 8 aprilie 2010, s-a constituit societatea „Blue Line Căi Ferate” SRL, ai cărei fondatori sunt „Romstrade” SRL (75%) şi „Blue Air – Transport Aerian” SA (25%). „Blue Line Căi Ferate” SRL are un capital social de 200 RON şi sediul social în Adunaţii Copăceni, locul de naştere al lui Nelu Iordache, iar ca activitate principală se menţionează „transporturi interurbane de călători pe calea ferată”.

Până când „Blue Line Căi Ferate” SRL va deveni un operator important de transport de călători pe calea ferată, Nelu Iordache se preocupă de dezvoltarea business-ului aerian. Astfel, pe site-ul oficial al companiei “Blue Air”, la data de 27 mai 2010, se posta un comunicat prin care operatorul aerian anunţa că îşi extinde flota cu un avion Boeing 737-800 Next Generation, aeronava fiind închiriată în regim de leasing operaţional, zborurile companiei „Blue Air” fiind deservite, astfel, de 15 aeronave (11 Boeing 737 şi 4 SAAB-340).

Până în 2013, flota Blue Air se va extinde cu alte cinci aeronave, acestea fiind achiziţionate de către compania Blue Air direct de la producătorul Boeing”, se arată în comunicat.

 

Procese in instanţă pentru drepturi băneşti

Aşadar, Nelu Iordache, prin intermediul firmelor la care este acţionar, pozează într-un investitor dinamic, preocupat de dezvoltarea business-urilor sale, inclusiv în Irak, ţară care îl atrage prin oportunităţile de investiţii în infrastructură: construcţii, transport aerian etc. Este lesne de înţeles, în acest context, că nu prea mai are timpul necesar pentru rezolvarea unor probleme „minore”, cum ar fi onorarea obligaţiilor de plată către stat, către partenerii de afaceri sau, de ce nu, către angajaţi.

Dacă statul se face că plouă pe marginea acestui subiect, probabil nedorind să-i afecteze „condiţiile de zbor” celui mai important operator low-cost cu capital românesc, firmele care au de recuperat bani de la „Blue Air” încearcă să-şi rezolve problema apelând la instanţă pentru declanşarea procedurii de insolvenţă.

„Blue Air” va mai apărea în faţa Tribunalului, însă, şi în calitate de pârât în diverse litigii de muncă. Astfel, Dumitru Popescu a depus o plângere, la data de 19 mai a.c., pentru recuperarea unor drepturi băneşti, numai că va avea de aşteptat destul de mult, judecătorii stabilind termen în acest proces pentru data de 3 martie 2011!

La 14 mai 2010, Ioan Gabriel Zaharia a contestat decizia de concediere, plângerea sa urmând să fie analizată tot anul viitor, pe 10 februarie 2011. Alte 11 persoane sunt puţin mai norocoase, în sensul că şi-au reclamat o serie de drepturi băneşti pe data de 29 aprilie a.c., primind termen de judecată pentru data de 16 septembrie a.c. Lista poate continua şi se află într-o permanentă extindere, ceea ce s-ar putea interpreta că Iordache asigură “o bucată de pâine” şi judecătorilor din România…

Iar dacă vă puneţi întrebarea “de ce Guvernul reduce salariile şi pensiile?”, răspunsul este simplu: pentru a acoperi găurile din bugetete de stat create de „businessmani” iscusiţi precum Nelu Iordache…

Citește și
5 Comentarii
  1. Ioni spune

    Articolul este tendentios.
    Nu ma intereseaza cum a facut primii bani, ca a fost tatal lui securist etc. Chiar sa iti faciliteze cineva primii pasi in business, nu e usor sa te mentii 20 de ani.
    Cum a gandit Nelu Iordache afacerile sale, mi se pare ok.
    S-a axat pe constructii,a scos bani de aici, a dezvoltat alte afaceri (compania aeriana, agricultura, transport cale ferata, fabrica ciment Iraq etc).
    Criza este pt oricine. Iar daca este mai profitabil pt tine, ca afacerit, sa intarzii cu obligatiile la buget, cateva saptamani, ca poti scoate un profit cu acei bani, nu vad de ce sa nu profiti. Neplata in termen a debitelor la Bugetul de Stat, duce la penalitati, care vor fi platite, pt a nu se ajunge in situatia de poprire cont. La firma de constructii, banuiesc ca se achita totul in timp util, deoarece participa la licitatii.
    Cat despre conflicte de munca, angajati/fosti angajati ce dau in judecata angajatorul, este ceva firesc pt un grup de cateva mii de angajati ( sa nu uitam, cazuri asemanatoare la case mai mari, de exemplu OMV Petrom).
    Aceasta este opinia mea – un simplu cititor, ce nu tine partea nimanui.

    NOTA ADMIN:
    Nu scrie in articol ca „a fost tatal lui securist”. Faptul ca stii acest aspect dovedeste ca esti „un simplu cititor, ce nu tine partea nimanui”!!!
    Si ca sa vezi cum sta treaba cu „Romstrade”, citeste comentariile de la acest articol:
    http://www.financiarul.ro/2009/07/09/golanie-in-constructii-statul-a-favorizat-firma-romstrade-pentru-a-obtine-un-credit-de-140-milioane-euro

  2. un oarecare spune

    vad ca Ioni pierde esenta si anume aplicarea in Romania a principiului egalitatii in fata legii. Principiu incalcat atunci cand vine vorba de interesele catorva politicieni. Faptul ca ai spus ca tatal li a fost securist lamureste multe de ce pt el s-au deschis atatea porti. La fel a facut si Vantu. A „acstigat” licitatii cu statul, banii rezultati i-a investit in presa, pe care a folosit-o sa manipuleze, si reteta e aceeasi asocierea cu un om apropiat sistemului.
    Banuiesc ca bunul prieten Tariceanu, i-a acordat in avans un cec in alb, cu care si-a acoperit creditul contractat la o banca prin compania de drumuri, bani cu care a inceput „proeminenta” cariera de investitor si totul pe banii nostri ai tuturor. In plus este deja pasibil de infractiunea de retinere la sursa a obligatiilor salariale si nevirarea lor la stat, cu circumstante agravante si e pacat ca statul „refuza sa il sprijine” ? Scuza-ma insa cu asemenea concetateni ar fi bine sa imi pregatesc plecarea din tara fiindca esti prost ca noaptea sau faci parte din sistem si te deranjeaza atunci cand un apropiat risca sa-si piarda avantajele si risca puscaria.
    De ce nu merge baiatul lui tata inafara sa faca asemenea afaceri? Sa vezi daca i se permite.
    Deschide-ti o firma si vezi cum ti se blocheaza contul imediat pt cativa zeci de lei si imediat sunt pe tine de parca ai fi cel mai mare infractor, si un pui de securist, prosper om de afaceri ti se pare ok fiindca este protejatul sistemului de securisti care se afla acum la conducere.
    Iti respect opinia insa vad ca l-ai luat ca si model pe behaitorul de becali, asa ca nu ma mira de ce am ajuns unde am ajuns ca si tara.

  3. Ioni spune

    1.”Un simplu cititor”. Da, un simplu cititor. Daca nu citeam cu cateva zile despre asta, ca si comentariu la un articol, nu aveam idee. Eu nu am afirmat ca este sau nu, am zis ca nu ma intereseaza cum a facut primii bani si cine l-a ajutat, daca l-a ajutat. Important este sa te mentii. (capital.ro/articol/miliardul-de-euro-de-la-adunatii-copaceni-135496.html).
    A emite efecte comerciale nu inseamna plata lor pe loc. Au o scadenta anume si doar la data respectiva, emitentul plateste practic banii (pana la scadenta, ele pot circula in piata, iti poti incasa banii inainte de termen, scontandu-le). Pentru anumite lucrari, se acorda avans. Iar aceste efecte comerciale, or fi fost emise ca si avans.
    E greu sa lucrezi in constructii. Cu criza asta, nu mereu primesti avans; ai bani blocati ani de zile in garantii; iti incasezi fact la scadenta sau mult dupa ea dar platesti tva la emitere.
    2.”Un oarecare”. Fabrica de ciment se face in Ro sau afara??
    Iar daca nu ai habar de ce inseamna stopaj la sursa, tin sa te informez ca poti plati anumiti bani la buget pt oligatiile cu retinere la sursa, sa ai surpriza ca nu s-au stins obligatiile cu stopaj la sursa, in totalitate, cum ai socotit tu cand ai facut plata, deoarece o suma din plata ta s-a dus pe o penalitate mai veche. Iar daca eu as castiga bani intr-un anumit domeniu si vreau sa ma diversific, investind in alte campuri de activitate, care e problema?
    Lobby se face si afara, pt firmele mari. Iar daca tu ai ca model investitorii de afara, poate vrei sa urmaresti bilantul celor de afara care au venit aici. Si ai sa observi profituri minuscule. Uita-te la companiile de constructii, de exemplu. Sau la articolul de pe Hotnews despre Enel, de ieri.
    Vad ca faci afirmatii gratuite la adresa mea – nu te-am jignit, nu ma jigni.

  4. Kriss77 spune

    Pentru sugestii si reclamatii BlueAir va rog apelati nr 0741111669 Nelu Iordache.

  5. Io spune

    Mai Ioni tie vad ca ti-e tot una sa ai 4 euro sau 4 milioane de euro datorie la bugetul de stat.
    Si mai lasati-o naibii de criza ca e cea mai lamentabila scuza din secolul asta! Ai idee de cand e datornica Blue Air? Ai idee de cand e datornica Romstrade? Ai idee ce datorii au la furnizori si de cand? Iti dau un pont… Procedura insolventei se poate solicita de la minim 30.000 de RON in sus!
    Si daca tot e criza tu investesti in loc sa economisesti? Cu ce scop? Ai idee ce se intampla cu consumul in timp de criza?
    Pana una alta tu esti cel care face confuzie intre stopaj la sursa si „eroare bugetara”. Una e sa-ti ramana o penalitate la care, cel mai vasnic agent (ne)economic-Statul, sa calculeze penalitati (aberatia sistemului) si alta e sa nu virezi deloc contributiile! Realizezi diferenta!?
    Si sa te mai intreb ceva… daca tu iti platesti contributiile in termen cum poti vorbi de penalitati?
    Nu ti se pare nimic nefiresc la faptul ca toate companiile acestui „prosper bisnismen” au datorii de milioane de euro la Buget, la parteneri dar mai ales la angajati?
    Daca raspunsul tau la aceste intrebari este „NU” cred ca ar fi cazul sa te retragi din bransa.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata