Dacă majorăm veniturile, putem evita disponibilizările la CFR

Creşterea veniturilor la companiile de cale ferată ar putea duce la evitarea disponibilizărilor anunţate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, a declarat luni (30 august 2010) preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, la sfârşitul negocierilor cu ministrul de resort, Radu Berceanu.

„Noi i-am prezentat ministrului propunerile noastre prin care putem echilibra bugetul companiilor de cale ferată şi, dacă vom reuşi acest lucru, putem evita disponibilizările de personal”, a spus Iulian Măntescu.
Acesta a precizat că ministrul va analiza propunerile sindicatelor, iar o decizie cu privire la aplicarea acestora va fi luată în cadrul unei noi runde de negocieri ce va avea loc pe 2 septembrie, la ora 16.00, la Ministerul Transporturilor.

Sindicaliştii au lăsat să se înţeleagă că în nici un caz nu va fi acceptată cifra de peste 8.000 de disponibilizări la CFR. „Nu e posibil să dăm oameni afară pentru că, astfel, calea ferată va intra în colaps”, a precizat, la rândul său, preşedintele Federaţiei Mişcare Personal (FMP), Ion Molea. În vederea echilibrării bugetelor companiilor de cale ferată, Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România a propus:

depolitizarea completă a conducerii societăţilor feroviare, asigurarea stabilităţii şi continuităţii conducerii societăţilor feroviare, prin încheierea unor contracte de mandat pe o perioadă de 5 ani, în care să fie specificate criterii clare de performanţă, precum şi prevederi anticoncurenţiale, promovarea în regim de urgenţă a unei strategii pe termen mediu şi lung cu privire la sectorul feroviar, regândirea politicii bugetare a societăţilor feroviare, prin elaborarea de bugete multianuale, având în vedere durata mare de derulare a investiţiilor în acest sector, stingerea datoriilor înregistrate în sistemul feroviar prin trecerea lor la datoria publică, aşa cum fac statele din vestul Europei, evitându-se astfel acumularea de dobânzi şi penalităţi.

Totodată, sindicaliştii au propuneri şi pentru fiecare dintre cele trei societăţi din sectorul feroviar, una dintre acestea fiind alocarea unui buget de 0,35 – 0,6 la sută din PIB ca subvenţie pentru CFR Călători.
Potrivit strategiei de restructurare a domeniului feroviar, realizată de Ministerul Transporturilor, numărul de personal de la calea ferată va trebui să fie redus între 7.105 şi 8.305 salariaţi până în 2011, ceea ce va duce la economii totale de 787,96 milioane lei anul viitor.

Astfel, de la CFR SA administratorul infrastructurii feroviare, vor pleca 1.630 de salariaţi, din care 991 (61 la sută) personal operaţional, respectiv 639 (39 la sută) personal de specialitate şi administrativ, potrivit documentului.
La CFR Călători, personalul ar trebui să fie redus cu un total de 2.075 salariaţi, iar la CFR Marfă ar urma să se disponibilizeze între 3.400 şi 4.600 de angajaţi, în funcţie de disponibilitatea sindicatelor de a renunţa sau suspenda pentru anul 2011 drepturi care se regăsesc în Contractul Colectiv de Muncă.

„Companiile de cale ferată vor trebui să recurgă la disponibilizări pentru a intra într-un echilibru, data avansată fiind 1 septembrie”, a anunţat pe 23 august ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.
După întâlnirea de luni cu ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, liderii de sindicat au declarat că nu vor accepta noi disponibilizări în 2010, deoarece deja a fost aplicat un plan de restructurare la CFR, şi au precizat că sindicatele iau în calcul declanşarea unor proteste în cazul în care negocierile cu administraţiile vor eşua.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata