Prețul va fi mai important pentru consumatori decât marca în acest an, estimează două treimi dintre retaileri, o situație potențial îngrijorătoare, în condițiile în care acționarii fac presiuni asupra retailerilor pentru a impune creșteri de prețuri pentru a compensa creșterea costurilor, potrivit Deloitte Retail industry outlook 2023. În același timp, șapte din zece participanți identifică problemele legate de forța de muncă drept principala provocare a anului și aproape toți se așteaptă ca inflația să exercite presiuni asupra marjelor lor de profit, iar schimbarea consumatorului să aibă un impact asupra activității lor pe termen mediu.
Potrivit studiului, 70% dintre respondenți consideră că întreruperile persistente ale lanțurilor de aprovizionare vor avea un impact asupra creșterii retailerilor în cursul anului 2023.
Pentru a aborda în mod eficient provocările în schimbare ale consumatorilor, comercianții cu amănuntul trebuie să își îmbunătățească infrastructura de comerț online, cum ar fi capacitățile de ultimă milă, logistica inversă și comerțul social, recomandă studiul.
Pe de altă parte, cumpărătorii online au așteptări mai mari în ceea ce privește livrarea pe ultimul kilometru, astfel că opt din zece comercianți cu amănuntul plănuiesc investiții semnificative pentru a-și moderniza lanțurile de aprovizionare și distribuție în acest an. Mai mult de două treimi dintre aceștia sunt foarte încrezători că vor putea oferi cumpărătorilor o experiență perfectă, dar în acest scop ar trebui să ia în considerare crearea unor soluții mai profitabile de livrare pe ultimul kilometru prin investiții în microcentre de aprovizionare automatizate, care pot crește capacitatea de stocare și ratele de producție, pot satisface comenzi pentru mai multe magazine și pot crea eficiență în gestionarea resurselor umane.
„Comerțul electronic a câștigat teren în țările europene, inclusiv în România. Creșterea s-a accelerat în timpul pandemiei și, deși ulterior s-a temperat ușor, marcând dorința consumatorului de a reveni la cumpărăturile în magazin, cele mai recente date arată că viitorul comerțului este online. Potrivit Eurostat, în 2022, 64% dintre cetățenii Uniunii Europene au cumpărat produse sau servicii online, cu 1% peste nivelul din 2021. Cei mai activi în această direcție sunt tinerii cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani (87% au cumpărat online în 2022). În România, ponderea celor care cumpără online este de doar 46%, dar ne aflăm printre țările UE cu cea mai mare rată de creștere înregistrată în ultimii zece ani. Prin urmare, retailerii trebuie să se adapteze la această tendință și să ofere clienților servicii complexe legate de comerțul electronic (modalități mai atractive de prezentare a produselor, procesarea rapidă a comenzilor, retururi ușoare), în condițiile în care, cel puțin în UE, cumpărătorii sunt din ce în ce mai interesați să comande produse de la retaileri din alte state membre”, a declarat Raluca Bâldea, Tax Partner, Deloitte România, și Lider al industriei de retail și consum.
În același timp, studiul arată că comerțul electronic a generat preocupări în ceea ce privește nivelul de retur, mult mai mare decât cel al achizițiilor din magazine (30% față de 10%). Din cauza incapacității consumatorilor de a vedea și de a proba produsul, jumătate dintre consumatori comandă mai multe mărimi și culori pentru a găsi articolul potrivit. În aceste circumstanțe, comercianții cu amănuntul trebuie să ofere online informații exacte despre produse (mărimi, imagini și descriere), integrând în același timp instrumente care să permită o reprezentare mai precisă a produselor (pe baza realității augmentate). De exemplu, atunci când produsul este vizualizat în 3D, rata de returnare este cu 40% mai mică. În plus, utilizarea inteligenței artificiale în sistemul de analiză poate contribui la prevenirea retururilor frauduloase prin identificarea clienților de încredere și accelerarea timpilor de rambursare. Aceste instrumente nu numai că economisesc costurile, dar îmbunătățesc și experiența clienților.
Pe măsură ce comercianții cu amănuntul fac bilanțul schimbărilor consumatorului, aceștia văd un potențial tot mai mare pentru comerțul social, deoarece 60% estimează că în acest an consumatorii vor cumpăra produse direct de pe platformele de socializare. Un factor favorizant este faptul că generațiile native digitale, mult mai implicate în comerțul social decât cele anterioare, câștigă mai multă putere de cumpărare. Prin urmare, șapte din zece comercianți cu amănuntul se așteaptă ca o colaborare mai strânsă cu rețelele sociale și cu influencerii să aducă beneficii la scara comerțului social. Studiul amintește că, în 2022, 94,4% dintre mileniali erau utilizatori de smartphone, iar timpul mediu petrecut pe rețelele sociale a crescut cu peste 60% în ultimul deceniu, ajungând la opt ore pe zi în 2021. În același timp, 61% dintre utilizatorii de social media au încredere în influenceri, în timp ce doar 38% urmează recomandările brandurilor.
Studiul Deloitte 2023 privind perspectivele industriei de retail a fost realizat în Statele Unite în rândul a 50 de directori din industria de retail, responsabili pentru deciziile strategice majore din organizația lor. Dintre aceștia, 70% proveneau din companii cu venituri anuale de 10 miliarde de dolari sau mai mult.
Sursa – www.romaniajournal.ro