Autoritățile de la Roma au amendat Amazon cu suma de 1,13 miliarde de dolari pentru că abuzează de poziţia dominantă deţinută pe piaţă, aceasta fiind una dintre cele mai mari amenzi impuse unei companii americane de tehnologie în Europ.
În apărarea sa, Amazon a anunţat că ”respinge în totalitate” decizia autorităţii de reglementare italiene şi că va face apel.
În ultima perioadă, autorităţile de reglementare la nivel global au intensificat supravegherea giganţilor din sectorul tehnologiei, după o serie de scandaluri legate de respectarea vieţii private şi a dezinformărilor, precum şi a plângerilor unor companii că abuzează de puterea deţinută pe piaţă.
Între companiile urmărite mai atent de autorităţile de reglementare se mai află Google, divizie a grupului Alphabet,Facebook, Apple şi Microsoft.
Autoritatea de reglementare din Italia a afirmat într-un comunicat că Amazon s-a folosit de puterea sa dominantă de pe piaţa italiană a serviciilor de intermediere pentru a favoriza adoptarea serviciului său de logistică, Fulfilment by Amazon (FBA), de către vânzătorii activi pe site-ul Amazon.it.
Astfel, ”Amazon împiedică vânzătorii terţi să asocieze eticheta Prime cu oferte care nu sunt gestionate de FBA”, afirmă instituţia.
Eticheta Prime facilitează vânzările către peste 7 milioane de clienţi loiali ai Amazon.
Autoritatea antitrust a mai spus că va impune măsuri corectoare care vor fi supuse revizuirii de către un mandatar de monitorizare.
La rândul său, Amazon a spus că FBA ”este un serviciu complet opţional” şi că majoritatea vânzătorilor terţi de pe Amazon nu îl folosesc.
”Când vânzătorii aleg FBA, o fac pentru că este eficient, convenabil şi competitiv din punct de vedere al preţului. Amenda şi remediile propuse sunt nejustificate şi disproporţionate”, a spus grupul american într-un comunicat.
În acest caz, Comisia Europeană a declarat că a cooperat îndeaproape cu autoritatea italiană pentru concurenţă în acest caz, în cadrul Reţelei Europene de Concurenţă, pentru a asigura coerenţa cu propriile sale investigaţii în derulare privind practicile comerciale ale Amazon.
Iar în a doua investigaţie, de la sfârşitul anului 2020, s-a concentrat pe posibilul tratament preferenţial al propriilor oferte de retail ale Amazon şi pe cele ale vânzătorilor de pe platoformă care utilizează serviciile de logistică şi livrare ale Amazon.
Aşadar, ”Această investigaţie completează decizia de astăzi a autorităţii italiene de concurenţă, care abordează comportamentul Amazon pe pieţele logistice italiene”, a declarat joi Comisia.